بهداشت و درمان

نکاتی درباره واکسن «روتاویروس» – خبرگزاری سلامت

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، واکسن «روتاویروس» همزمان با واکسن های همان گروه سنی در دو، چهار و شش ماهگی به صورت خوراکی به جمعیت هدف تزریق می شود.

واکسن روتاویروس در دو ماهگی همراه با واکسن های خوراکی فلج اطفال، پنجگانه (سه گانه، هپاتیت B، هموفیلوس آنفلوآنزا) و پنوموکوک تزریق می شود. همچنین این واکسن در چهار ماهگی به همراه واکسن خوراکی فلج اطفال، واکسن تزریقی فلج اطفال، واکسن پنج برابری فلج اطفال و واکسن پنوموکوک به نوزادان تزریق می شود. این واکسن همراه با واکسن خوراکی فلج اطفال، واکسن فلج اطفال تزریقی و واکسن فلج اطفال پنجگانه در شش ماهگی به جمعیت هدف تزریق می شود.

روتاویروس عامل عفونت دستگاه گوارش است و یکی از شایع ترین علل اسهال در بین نوزادان و خردسالان در جهان است. علائم روتاویروس در کودکان معمولا شدیدتر از بزرگسالان است. این ویروس علاوه بر اسهال شدید باعث التهاب معده و روده می شود و با استفراغ، تب، درد در ناحیه شکم همراه است که می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

بر اساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، روتاویروس دو روز پس از بروز علائم در مدفوع بیمار مشاهده می شود و از طریق تماس مدفوعی- دهانی و تماس نزدیک بین افراد منتقل می شود. این بیماری می تواند از یک فرد بیمار، یک ناقل سالم (فردی که به میکروب آلوده است اما علائم بیماری را ندارد) و همچنین اشیاء آلوده به ترشحات بدن منتقل شود. ویروس می تواند روی سطوحی که هفته ها یا ماه ها ضد عفونی نشده اند زنده بماند.

کودکان بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری روتاویروس هستند. بیماری روتاویروس عمدتاً در بین کودکان 3 ماهه تا 3 ساله واکسینه نشده رخ می دهد. همچنین، برخی از بزرگسالان، مانند افراد مسن و افراد با سیستم ایمنی ضعیف، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به روتاویروس هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا