بهداشت و درمان

نوشیدن آب احتمال سکته مغزی را کاهش می دهد

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، «اندرو اسمیت» محقق ارشد این مطالعه و استاد اپیدمیولوژی بالینی دانشگاه گالوی ایرلند گفت: در حالی که فشار خون بالا بیشترین میزان را دارد. یک عامل خطر مهم، خطر سکته مغزی را می توان با انتخاب کاهش داد.

وی در بیانیه مطبوعاتی دانشگاه افزود: به عنوان یک پزشک و به عنوان فردی که در مورد خطر سکته مغزی تحقیق کرده‌ایم، مردم را تشویق می‌کنیم که از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و میوه‌ای خودداری کنند یا به حداقل برسانند و در عوض به آب آشامیدنی روی بیاورند.

این توصیه نتیجه یک مطالعه جهانی در مورد عوامل خطر سکته مغزی است. این شامل تقریباً 27000 نفر در 27 کشور است که بیش از 13000 نفر از آنها اولین سکته مغزی خود را تجربه کردند.

سکته مغزی یک بیماری جدی است که در آن جریان خون بخشی از مغز به دلیل لخته شدن خون یا خونریزی مغزی قطع می‌شود.

تحقیقات جدید نوشیدنی‌های گازدار – از جمله نوشیدنی‌های حاوی شکر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی – را با 22 درصد بیشتر خطر سکته مغزی مرتبط دانسته است.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از محصولاتی که به عنوان آبمیوه به بازار عرضه می شوند از کنسانتره ساخته شده و حاوی مواد نگهدارنده و قندهای افزوده شده است که ممکن است خطر سکته را افزایش دهد.

آبمیوه ها خطر سکته مغزی را تا 37 درصد افزایش می دهند. این خطر با دو یا چند وعده از این نوشیدنی ها در روز سه برابر شد و زنان بیشترین خطر سکته مغزی هموراژیک مرتبط با مصرف آبمیوه را داشتند.

اسمیت می گوید: «این در مورد همه آب میوه ها صدق نمی کند. “آبمیوه های تازه احتمالا مفید هستند، اما آب میوه های تجاری ساخته شده از کنسانتره، با مقدار زیادی شکر اضافه شده و مواد نگهدارنده، ممکن است مضر باشند.”

وی در ادامه افزود: تحقیقات ما نشان می دهد با مصرف بیشتر نوشابه های گازدار خطر سکته مغزی افزایش می یابد.

نتایج نشان داد که مصرف کم قهوه خوب است، اما خطر سکته مغزی پس از فنجان چهارم 37 درصد افزایش یافت. خبر برای چای خورها بهتر بود. نوشیدن سه تا چهار فنجان چای سیاه در روز خطر سکته مغزی را 29 درصد کاهش می دهد، در حالی که همین مقدار چای سبز با کاهش 27 درصدی خطر مرتبط است.

در نهایت، وقتی نوبت به رفع تشنگی می شود، این واقعیت را در نظر بگیرید: به نظر می رسد نوشیدن بیش از هفت فنجان آب در روز خطر سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون را کاهش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا