بهداشت و درمان

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، همانطور که برای رشد و نمو کودکان مصرف وعده های غذایی سالم و مقوی توصیه می شود، استفاده از نوشیدنی های سالم نیز منتفی نیست. بیشتر کودکان عاشق نوشیدنی های شیرین و رنگارنگی هستند که چیزی جز شکر و اسانس نیستند. حال چگونه خانواده ها می توانند سالم ترین نوشیدنی ها را برای فرزند خود انتخاب کنند.

دکتر سمیرا ابراهیم اف، متخصص تغذیه در مورد اهمیت نوشیدن مایعات برای کودکان می گوید:

کودکان باید در طول روز مایعات کافی بنوشند تا همیشه ادرار شفاف داشته باشند. به جز ادرار اول صبح که رنگ دیگری دارد، رنگ آن نباید تیره باشد. می توانید از آب خالص یا سایر نوشیدنی های سالم برای آنها استفاده کنید. آب میوه طبیعی یا بهتر است بگوییم اسموتی که در آن کل میوه با پوست آن در مخلوط کن ریخته و به صورت مایع در می آید. اسموتی ها را می توان هم به عنوان منبع مایعات و هم به عنوان فیبر استفاده کرد. نوشیدنی های سنتی مثل شربت خاکشیر هم داریم که دانه های آن می تواند به سلامت دستگاه گوارش بچه ها کمک کند البته به شرطی که شیرینی خیلی کمی داشته باشد. این نوشیدنی می تواند به کودکانی که در فضاهای باز بازی می کنند و ساعات طولانی بیرون هستند کمک کند.

وی درباره مصرف آب میوه ها و سایر نوشیدنی های موجود در بازار برای کودکان گفت:
انواع مختلفی از نوشیدنی های صنعتی در بازار موجود است. یک سری از آب میوه ها عمدتا حاوی شکر و مقداری اسانس هستند که سالم نیستند، اما آب میوه های صنعتی که برچسب 100% طبیعی دارند مشکلی ندارند.
نوع دیگری از نوشیدنی ها بر پایه لبنیات هستند، هر چه لبنیات موجود در آنها ساده تر باشد، شیر ساده است. خیلی بهتر است. برای بچه هایی که اصلا شیر نمی خورند، اگر بتوانید شیر را در خانه طعم دار کنید و به آنها بدهید، عالی است. معمولا شیرهای طعم دار مخصوصا شیرهای کاکائویی چون بسیار شیرین هستند. انتخاب خوبی نیست اما اشکالی ندارد که گاهی از آن استفاده کنید.

این متخصص تغذیه در مورد خوردن بستنی و اینکه دادن آن به کودکان باید حدی داشته باشد، می گوید:

بستنی چیزی جز آب، شکر و اسانس نیست. این نوع بستنی برای زمانی است که فرد احساس تشنگی شدید می کند، در این صورت بستنی را فقط به صورت طعم دار می توان استفاده کرد. به دلیل رنگ هایی که به آن اضافه می شود نباید جای ثابتی در رژیم غذایی کودکان داشته باشد.
بستنی هایی که بر پایه شیر تهیه می شوند، به هر حال، درصد چربی و قند زیادی دارند، بنابراین استفاده از هر تعداد از آنها برای کودک قابل قبول نیست. زیرا اگر کودک مستعد افزایش وزن باشد، خوردن بستنی باعث افزایش کالری و چاق شدن او می شود. اگر کودک سوءتغذیه داشته باشد و انتخاب های محدودی داشته باشد با خوردن بستنی سیر می شود و حالا دیگر همان چند انتخاب محدود قبلی را ندارد.
بستنی را باید به عنوان یک میان وعده دید و هر روز از آن استفاده نکنید. مگر اینکه کمبود وزن در کودک آنقدر زیاد باشد که بخواهیم با خوردن بستنی جبران کنیم. اما به هر حال بهتر است بین وعده های غذایی مصرف شود. مثلا 2 ساعت بعد از غذای اصلی تا کالری به آن اضافه نشود و از وعده غذایی بعدی جلوگیری شود.

ابراهیم اف در پاسخ به این سوال که کدام یک از گروه های لبنی مهمتر است، گفت:

هر گروه از لبنیات خواص ویژه خود را دارد. ترکیبات آنها تقریباً در مقادیر مشخصی شبیه به یکدیگر است. توصیه می شود از همه این گروه ها استفاده کنید. اگر نمی تواند شیر بخورد. می توان از آن در غذا به صورت فرنی، شیر برنج، ماست، کره کم نمک، کشک استفاده کرد.

وی در پایان درباره مضرات نوشابه بر رشد کودکان می گوید:

این نوشیدنی باعث سیری کاذب در کودکان می شود زیرا به دلیل وجود قند قند خون آنها را بالا می برد و به همین دلیل تمایلی به غذا خوردن ندارند. این قند همچنین باعث پوسیدگی دندان در کودکان می شود. گاز موجود در نوشابه ممکن است برای برخی از کودکان مشکلات گوارشی ایجاد کند. سودا همچنین از جذب کلسیم جلوگیری می کند، بنابراین می تواند در رشد کودکان اختلال ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا