اخبار سلامت

نوشابه گازدار جذب کلسیم را مختل و پوکی استخوان می آورد

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، دکتر احمد اسماعیل زاده با اشاره به کمپین ملی پیشگیری از پوکی استخوان بر حفظ تراکم استخوان در طول زندگی تاکید کرد و افزود: برای کمک به حفظ استحکام استخوان ها و کاهش سرعت کاهش تراکم استخوان، ورزش منظم باید انجام شود. دادن فعالیت بدنی و ورزش به حفظ استحکام و سلامت استخوان ها در طول زندگی کمک می کند.

وی بر حفظ وزن استاندارد تاکید کرد و گفت: کمبود وزن و لاغری بیش از حد ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. به عنوان مثال، پوکی استخوان در افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی شایع تر است.

کلسیم و ویتامین D، دو مورد نیاز اساسی برای استخوان‌های سالم

اسماعیل زاده با بیان اینکه رژیم غذایی سالم با کلسیم و ویتامین D کافی در طول زندگی برای سلامت استخوان ها مهم است، بر پرهیز از مصرف دخانیات و الکل تاکید کرد و در ادامه گفت: روزانه 2 تا 4 وعده شیر و مواد دیگر شیر مصرف شود که بیشترین کلسیم روزانه را تامین می کند. نیاز

وی ادامه داد: هر سهم این گروه معادل یک لیوان شیر یا ماست یا 45 تا 60 گرم پنیر کم نمک و یا سه چهارم لیوان کشک با غلظت متوسط ​​است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: سایر منابع کلسیم مانند حبوبات، مغزها مانند بادام و کنجد و سبزیجات برگی مانند کلم را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

اسماعیل زاده، از مصرف زیاد فسفر (موجود در غذاهای فرآوری شده حاوی مواد نگهدارنده مانند سوسیس و کالباس) خودداری کنید. به خصوص نوشابه های گازدار به دلیل داشتن فسفات بالا، جذب کلسیم غذا را مختل کرده و زمینه پوکی استخوان را فراهم می کند.

وی گفت: برای جذب کلسیم باید ویتامین D (حدود 400 واحد بین المللی در روز) را از نور مستقیم خورشید و منابع غذایی آن (زرده تخم مرغ، جگر، ماهی) دریافت کرد. مدت زمان استفاده از نور خورشید حدود 10 دقیقه در روز و حداقل دو تا سه بار در هفته می باشد و کافی است صورت، دست ها و بازوها در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند در غیر این صورت مکمل ویتامین D روزانه 1000 واحد یا ماهانه 50000 واحد مکمل ویتامین D مصرف کنید.

نمک زیاد منجر به دفع کلسیم می شود

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه نمک زیاد، کلسیم را از استخوان جدا می کند و باعث دفع آن از طریق ادرار می شود، خاطرنشان کرد: دفع کلسیم باعث لاغری و پوکی استخوان می شود. برای کاهش خطر پوکی استخوان، مصرف نمک باید کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین برای سلامت استخوان های خود مصرف روزانه شیر، ماست یا کشک را فراموش نکنید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا