بهداشت و درمان

نوزادان سزارینی به ۲ دوز واکسن سرخک نیاز دارند

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، احتمال بی اثر بودن تزریق سرخک در نوزادان سزارینی تا 2.6 برابر بیشتر از نوزادانی است که به طور طبیعی متولد می شوند. سیستم ایمنی آنها قادر به تولید آنتی بادی برای مبارزه با عفونت سرخک نیست.

با این حال، محققان گزارش دادند که تزریق دوم ایمنی قوی در برابر سرخک ایجاد کرد.

هنریک سالجه، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کمبریج در بریتانیا، می‌گوید: «ما کشف کرده‌ایم که روش زایمان – چه به روش سزارین یا طبیعی – عواقب طولانی‌مدتی برای ایمنی ما در برابر بیماری‌ها در زمان رشد دارد.

به گفته محققان، سرخک بسیار مسری است و حتی میزان پایین شکست واکسن می تواند به طور قابل توجهی خطر شیوع را افزایش دهد.

به گفته محققان، قبل از معرفی واکسن سرخک در سال 1963، سرخک سالانه باعث مرگ 2.6 میلیون نفر می شد. این بیماری مانند سرماخوردگی است که با خارش مشخص شروع می شود و می تواند منجر به عوارض جدی مانند کوری، تشنج و مرگ شود.

سالجه گفت: “بچه هایی که با سزارین متولد می شوند، کسانی هستند که ما واقعاً می خواهیم آنها را پیگیری کنیم تا مطمئن شویم که دومین واکسن سرخک خود را دریافت می کنند، زیرا احتمال اینکه واکسن اول خود را شکست دهند، بسیار بیشتر است.”

محققان فرض می کنند که میزان شکست در نوزادان سزارین به دلیل تفاوت در میکروب های روده آنها است. در زایمان طبیعی، انواع بیشتری از میکروب ها از مادر به نوزاد منتقل می شود که می تواند از سیستم ایمنی محافظت کند.

سلجه گفت: با زایمان سزارین، کودکان مانند زایمان طبیعی در معرض میکروبیوم مادر قرار نمی گیرند، ما فکر می کنیم این بدان معناست که آنها به زمان بیشتری نیاز دارند تا میکروبیوم روده خود را توسعه دهند و در نتیجه توانایی سیستم ایمنی برای تولید واکسن در برابر بیماری ها. از جمله سرخک.”

برای این مطالعه، محققان از داده‌های مطالعه بیش از 1500 کودک در هونان، چین استفاده کردند که از تولد تا 12 سالگی هر چند هفته یک بار نمونه خون از آنها گرفته می‌شد.

نتایج نشان داد که حدود 12 درصد از کودکانی که به روش سزارین به دنیا می‌آیند، در مقابل اولین واکسن سرخک، پاسخ ایمنی نداشتند، در حالی که این میزان در کودکانی که از طریق واژینال متولد شده بودند، 5 درصد بود.

در نتیجه، بسیاری از نوزادان سزارین پس از اولین واکسیناسیون هیچ محافظتی در برابر سرخک نداشتند.

به گفته محققان، دو دوز از واکسن سرخک برای بدن برای ایجاد یک پاسخ ایمنی طولانی‌مدت لازم است، اما تنها 83 درصد از کودکان در سراسر جهان در اولین سالگرد تولد خود در سال 2022 یک دوز دریافت کردند که پایین‌ترین میزان از سال 2008 است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا