سلامت خانواده

نور شب مانیتورها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر ، مرتضی غفاریان در آستانه بیست و ششمین کنگره انجمن علمی بینایی سنجی ایران، تصریح کرد: با وجود هشدارها در مورد استفاده بیش از حد از صفحه نمایش به ویژه در شب یا در نور کم، هنوز هم بسیاری از افراد شب ها قبل از خواب از گوشی خود استفاده می کنند.

این اپتومتریست افزود: مغز نور الکتریکی را به عنوان نور خورشید تولید می کند ملاتونین این خواب عمیق را سرکوب می کند، شناسایی می کند و باعث تاخیر در خواب عمیق می شود و ثابت شده است که کمبود خواب مستقیما با چاقی و دیابت نوع 2 مرتبط است.

وی با عنوان این مطلب که نور شب مانیتورها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 67 درصد افزایش می دهد، گفت: تغییرات ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز که به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی ایجاد می شود، توانایی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. سطح قند خون را تنظیم می کند و در نهایت می تواند منجر به ابتلا به دیابت نوع 2 شود.

غفاریان ادامه داد: در پژوهشی با استفاده از داده ها زیست بانک در بریتانیا، داده‌های 84790 نفر بین سال‌های 2013 تا 2016 مورد بررسی قرار گرفت که به مدت یک هفته از حسگرهای نوری روی مچ دست خود استفاده می‌کردند. 9 سال بعد، محققان 13 میلیون ساعت داده از حسگرهای نوری را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که خطر ابتلا به دیابت در طول زندگی 67 درصد بیشتر است. آنها همچنین دریافتند که این خطر با مقدار زمانی که در شب در معرض نور قرار می گیرد، بدون توجه به رفتارهای روز افزایش می یابد.

این اپتومتریست وی تاکید کرد: این داده ها این فرضیه را تایید می کند که نور با سرکوب یا جابجایی ریتم های شبانه روزی مرکزی می تواند باعث تغییراتی در ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز شود.

وی افزود: متأسفانه برخی تصور می کنند که با استفاده از لنز تحت عنوان بلوک، کنترل بلوک، BlueProtect و…، که در بازار و با تبلیغات تجاری به فروش می رسد، می تواند عوارض کار زیاد با مانیتور را کاهش داده یا از بین ببرد که از نظر علمی صحیح نیست و تحقیقات جدید نشان داده است که این لنزها به خصوص در افرادی که دائماً از عینک استفاده می کنند، می توانند کاهش دهند و تغییر دهند در طیف نور دریافتی چشم، سیستم های فیزیولوژیکی مغز و ترشح برخی هورمون های مربوط به خواب و بیداری را تغییر می دهند. پیشنهاد می شود که کاربران مانیتور از گزینه بلوکولت و تنظیم نور صفحه نمایش به جای چنین لنزهایی از مانیتور استفاده کنید.

بیست و ششمین کنگره سراسری انجمن علمی بینایی سنجی ایران از 17 تا 19 مرداد 1403 در هتل المپیک تهران برگزار می شود اپتومتریست سلام با توجه به آخرین دستاوردهای علمی جهان در زمینه بهترین حفاظت از سلامت بینایی، کشور به ارائه مقالات و شرکت در کارگاه های تخصصی می پردازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا