سلامت خانواده

نور درمانی ممکن است به بهبود مغز آسیب دیده کمک کند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو به نقل از مدیسین نت، به گفته محققان، بیمارانی که از کلاه های تابش نور مادون قرمز نزدیک استفاده می کردند، تغییرات بیشتری در ارتباط بین هفت جفت ناحیه مختلف مغز نشان دادند.

دکتر راجیو گوپتا، رادیولوژیست در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون و یکی از محققان ارشد این مطالعه، توضیح داد: جمجمه کاملاً در برابر نور نزدیک به مادون قرمز شفاف است. وقتی کلاه بر سر می گذارید، تمام مغزتان در این نور غوطه ور می شود».

برای این مطالعه، محققان نور درمانی نزدیک به مادون قرمز را بر روی 17 بیمار با آسیب های سر به اندازه کافی شدید که بر تفکر آنها تأثیر بگذارد یا در اسکن مغز نشان داده شود، آزمایش کردند.

بیماران در عرض 72 ساعت پس از آسیب مغزی از کلاه ایمنی استفاده کردند و محققان از اسکن مغز برای اندازه گیری اثرات درمان استفاده کردند. 21 بیمار دیگر کلاه داشتند اما نور درمانی دریافت نکردند.

محققان بر روی اتصال عملکردی حالت استراحت مغز یا ارتباطی که بین نواحی مغز زمانی که فرد در حال استراحت است و درگیر کار خاصی نیست، رخ می دهد، تمرکز کردند.

محققان یک هفته پس از آسیب، دو تا سه هفته پس از آسیب و سه ماه پس از آسیب اسکن مغز گرفتند.

ناتانیل مرکالدو، محقق آماری در بیمارستان عمومی ماساچوست، گفت: «ارتباط در افرادی که نور درمانی دریافت کردند، بیشتر در دو هفته اول افزایش یافت.

مرکالدو افزود: «ما نتوانستیم تفاوت‌های ارتباطی طولانی‌مدت بین دو گروه درمانی را تشخیص دهیم، بنابراین اگرچه به نظر می‌رسد این درمان در ابتدا اتصال مغز را افزایش می‌دهد، اما اثرات بلندمدت آن هنوز مشخص نیست.

به گفته محققان، دقیقاً مشخص نیست که چرا نور مادون قرمز نزدیک ممکن است بازیابی مغز را تسریع کند.

گوپتا گفت نور درمانی ممکن است تولید انرژی سلول های مغز را افزایش دهد، به جریان خون بیشتر به مغز کمک کند یا التهاب ناشی از آسیب را کاهش دهد.

محققان انتظار دارند مطالعات نوردرمانی بیشتری در گروه‌های بزرگ‌تری از بیماران برای مدت زمان طولانی‌تری انجام شود.

گوپتا می‌گوید: «اگر این نتایج تأیید شوند، می‌توان از نور درمانی برای درمان بسیاری از اختلالات عصبی دیگر استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا