بهداشت و درمان

نهایی‌سازی فرآیند تشکیل شبکه آزمایشگاهی در ۷ دانشگاه علوم پزشکی منتخب

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر کاظم وطن خواه رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت در نشست دستیاران پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی در تالار شهید سلیمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: این آزمایشگاه مرجع سلامتی است. یکی از مهمترین وظایف سیستم آزمایشگاهی برای ایفای نقش در نظام سلامت، اتخاذ رویکردها است. مدیریت جدید با هدف ایجاد سازماندهی و آرایش مناسب مراکز آزمایشگاهی و ایجاد یک فرآیند ارتباطی کارآمد بین آنها، به گونه ای است که بتواند ایجاد کند. تعادل بین کیفیت خدمات و هزینه ارائه خدمات. این ترتیب کارآمد «شبکه آزمایشگاهی» است.

وطن خواه افزود: جمع آوری منابع و ایجاد شبکه های آزمایشگاهی روشی کارآمد برای دسترسی به خدمات با کیفیت و به موقع آزمایشگاهی و اقدامی اقتصادی است.

وی ادامه داد: شبکه آزمایشگاه های پزشکی مجموعه ای از مراکز آزمایشگاهی در حوزه درمان، بهداشت و یا مراقبت های بهداشتی با همان سیاست ها و دستورالعمل ها و تحت مدیریت یکپارچه و با رعایت قوانین، مقررات و بالاترین استانداردهای کیفی، از طریق عملکرد می باشد. خدمات آزمایشگاهی ، داده ها و اطلاعات قابل اعتماد مورد نیاز نظام سلامت، پزشکان، بیماران، خریداران خدمات و سایر ذینفعان را به موقع ارائه می دهد.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: شبکه آزمایشگاهی رشته درمان در هفت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اردبیل، تبریز، گلستان، شیراز، گیلان، ارومیه به صورت پایلوت ایجاد شد. و سایر دانشگاه ها نیز بر اساس برنامه عملیاتی موظف به ایجاد شبکه تا پایان هستند. سال 1403 است.

وی با بیان اینکه ایجاد شبکه آزمایشگاهی یکی از سه برنامه اولویت دار وزارت متبوع در حوزه درمان در سال جاری است، تصریح کرد: استفاده بهینه از منابع آزمایشگاهی از اهداف مهم این برنامه است. در گام اول، دانشگاه ها ایجاد این شبکه را بر اساس بازاریابی منابع موجود برنامه ریزی می کنند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، وطن خواه گفت: بر اساس شبکه آزمایشگاهی، در حوزه درمان آزمایشگاهی، بیمارستان ها با توجه به نیاز و حدود فعالیت خود، آزمایشاتی را انجام می دهند و بقیه را به آزمایشگاه های میانی و مرکزی ارجاع می دهند. در حوزه بهداشت، مراکز نمونه برداری به آزمایشگاه میانی و سپس به آزمایشگاه مرجع متصل خواهند شد.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت افزود: بخش خصوصی بر اساس مقررات مربوطه امکان تشکیل شبکه آزمایشگاهی را دارد.

وطن خواه بیان کرد: سال گذشته 349 تجهیزات آزمایشگاهی از محل پروژه ICERP به معاونت خدمات پزشکی دانشگاه اختصاص یافت که تداوم این تخصیص و همچنین سایر تخصیص ها منوط به پیشرفت برنامه شبکه آزمایشگاهی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا