سلامت خانواده

نقش کبد در تنظیم متابولیسم بدن چیست؟

سیدموید علویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کبد یکی از قسمت های دستگاه گوارش است که با ترشح مواد مختلف در هضم غذا نقش دارد، اظهار داشت: کبد بزرگترین غده بدن است و می تواند در مقایسه با یک کارخانه شیمیایی که وظیفه آن تولید، تغییر است، وظیفه نگهداری و دفع مواد را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه کبد در سمت راست و بالای شکم، پشت دنده ها و زیر دیافراگم قرار دارد، افزود: وزن کبد در یک فرد بالغ حدود 1500 گرم است و خون رسانی به کبد بسیار بالاست. ، خون سرشار از مواد مغذی است که از دستگاه گوارش می آید. جذب می شود و مستقیما وارد کبد می شود.

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران با بیان اینکه مواد وارد شده به کبد در آن ذخیره و یا به مواد شیمیایی مورد نیاز بدن تبدیل می شود، تصریح کرد: کبد از سلول های کبد، عروق خونی و مجاری صفراوی و شبکه های عروقی تشکیل شده است. در اطراف سلول های کبد، غذای هضم شده و جذب شده را از روده ها به سلول ها منتقل می کند و در آنجا ذخیره می کند.

علویان با بیان اینکه مصالح دسترس و ترشحی از طریق مجاری صفراوی به کیسه صفرا می ریزد، ادامه داد: کبد در تنظیم متابولیسم گلوکز و پروتئین بسیار مهم است و این اندام با تولید و ترشح صفرا نقش مهمی در هضم و جذب چربی ها دارد.

وی گفت: کبد مواد زائد متابولیک را از بدن خارج کرده و به کیسه صفرا ترشح می کند. صفرا تولید شده توسط کبد به طور موقت در کیسه صفرا ذخیره می شود و در صورت نیاز برای فرآیند هضم، با انقباض کیسه صفرا وارد لوله گوارش می شود.

فوق تخصص گوارش و کبد افزود: جز در مراحل پایانی و دیر بیماری های کبدی تنها با لمس کبد و معاینه شکم نمی توان بیماری کبدی را تشخیص داد و باید توجه داشت که حتی با سونوگرافی شکم نیز در همه موارد وجود بیماری در کبد و خون قابل تشخیص نیست. آزمایشات و سایر تحقیقات تکمیلی برای تشخیص بیماری، ضروری تلقی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا