سلامت خانواده

نقش پزشک خانواده در پیشبرد اهداف نظام سلامت – خبرگزاری مهر ایران و جهان

حسن امامی رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وقتی فردی را به عنوان پزشک خانواده انتخاب می کنید، به این معناست که او فردی قابل اعتماد است که اگر می خواهید سالم بمانید و اگر بیمار شدید می توانید از او راهنمایی بگیرید. بدانید خود را به چه کسی بسپارید و از گم شدن و گم شدن خودداری کنید. نباش

وی افزود: اگر پزشک خانواده داشته باشید از این مسائل مبرا هستید، یک عالم، دانشمند و فرد با تجربه شما را راهنمایی می کند.

امامی رضوی ادامه داد: از دیدگاه من برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در بستر شبکه امنیت شغلی تیم سلامت را تامین می کند.

وی افزود: یک پزشک عمومی که در کشورمان فارغ التحصیل شده است فارغ التحصیل ممکن است، آغاز مشکل است. زیرا برای تأسیس مطب و نحوه پرداخت کرایه آن مطب در کجا باید کار کند و چقدر سرمایه جمع آوری کند. چگونه باید هزینه های خود را جبران کند، نگرانی خاکستر این است که با ویزیت بیماران می تواند هزینه ها را جبران کند.

دبیر فرهنگستان علوم پزشکی ایران تاکید کرد: چارچوب شبکه پزشک خانواده و نظام ارجاع چتری ایجاد می کند که دغدغه شغلی ارائه دهنده خدمات را از بین می برد.

امامی رضوی به اهمیت جایگاه پزشک خانواده در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: اما چه اطمینانی برای مسئولان ایجاد می کند؟ وی 6 دوره وزارتی را به پایان رسانده است م و مردم موافق و مخالف برنامه طب خانواده بودند. همه آنها به دنبال طراحی و استقرار یک سیستم مدیریت آبرومند بودند که در آن هیچ دغدغه ای برای خدمت رسانی صحیح به مردم از سطح پیشگیری اولیه تا سطح توانبخشی وجود نداشته باشد. این یک سیستم شبکه است و همه تلاش کردند اما ابزار مناسب را انتخاب نکردند. یکی از ابزارهای مناسب برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع است.

وی افزود: خطاب به مسئولان در وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی و سایر سازمان هایی که منابع را تامین می کنند. می من می گویم چگونه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در قالب شبکه به آنها اطمینان می دهد که برنامه ای موثر است؟

امامی رضوی ادامه داد: پنج عامل کنترلی برای داشتن سیستم خدمات رسانی موفق داریم. یکی تامین منابع است. اگر در برنامه تحول نظام سلامت در دولت یازدهم با آوردن منابع به حوزه سلامت آن را اجرا کردیم و موفقیت هایی داشتیم اما عامل نظارتی گری در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع که یکی دیگر از اهرم های کنترلی ماست، آن را به خوبی اجرا نکردیم و به دنبال آن نبودیم. آن برنامه موفق نخواهد شد زیرا مقامات بالاتر محصول کار را نمی بینند. منابع به بخش سلامت می رسد، اما به درستی مدیریت نمی شوند. بنابراین یکی از اهرم های کنترلی سیستم تنظیم است گری پزشک خانواده و سیستم ارجاع.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا