نقش نوشیدنی های اصیل ایرانی در مقابله با گرمازدگی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا یارقلی کارشناس پزشکی ایران با اشاره به افزایش دمای هوا در روزهای اخیر گفت: توصیه اصلی برای حفظ سلامت در این ایام به ویژه گروه های حساس از جمله کودکان و سالمندان پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید است. در مواردی که حضور در خارج از منزل اجتناب ناپذیر است، پوشیدن کلاه و خیس کردن مداوم صورت با آب می تواند به کاهش دمای بدن کمک کند.
این متخصص طب ایرانی با انتقاد از مصرف شربت های صنعتی و مصنوعی خاطرنشان کرد: این نوشیدنی ها به دلیل حجم بالای شکر نه تنها تشنگی را رفع نمی کنند، بلکه پس از خنک شدن لحظه ای باعث تشنگی مضاعف می شوند. وی «سکنجبین» را یکی از بهترین نوشیدنی های اصیل و سنتی برای کاهش حرارت بدن معرفی کرد و گفت: وجود سرکه در کنار مواد شیرین باعث کاهش سرعت جذب قند و کنترل اثرات نامطلوب افزایش سریع قند خون می شود.
یارقلی ضمن ارائه دستورالعمل تهیه سکنجبین های مخصوص بر پایه عناب، زرشک و سماق، افزود: استفاده از این ترکیبات علاوه بر خاصیت خنک کنندگی در رفع مشکلاتی مانند رفلاکس معده که ممکن است در اثر حرارت تشدید شود، بسیار موثر است.
وی در بخشی دیگر از این برنامه به اصلاح الگوی تغذیه در تابستان اشاره کرد و گفت: در روزهای گرم مصرف غذاهای سنگین و تند باید به حداقل برسد. استفاده از غذاهای سبک مانند سالاد، سوپ و غذاهای سرد سنتی مانند آبگوشت خیار بهترین گزینه برای ناهار در روزهای گرم تابستان است.
این متخصص پزشکی ایران در گفت و گو با رادیو گفتگو با اشاره به باورهای غلط در فضای مجازی درباره مصرف آب یخ خاطرنشان کرد: مصرف آب یخ برای دستگاه گوارش مضر است و توصیه می شود فقط از آب خنک (آب یخچال) استفاده شود. وی در پایان خواب شبانه باکیفیت را عاملی کلیدی در افزایش مقاومت بدن در برابر استرس ها و آلاینده های محیطی دانست و بر لزوم تنظیم چرخه خواب برای گذراندن ایمن روزهای گرم سال تاکید کرد.



