سلامت خانواده

نقش موثر بستنی در رشد و ترمیم بافت ها / نکته مهم در انتخاب بستنی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مینا کاویانی گفت: تاریخچه ساخت و مصرف بستنی به حدود چهار قرن قبل از میلاد برمی گردد. در ابتدا نوعی بستنی تهیه و مصرف می شد و به تدریج موادی مانند شیر، خامه، رنگ خوراکی و … به بستنی اضافه شد و این دسر بسیار متنوع شد.

این متخصص تغذیه با اشاره به ویژگی های تغذیه ای بستنی گفت: غیر از بستنی که مخلوطی از شربت، آب میوه، شکر و رنگ های مجاز خوراکی است، انواع دیگر بستنی ها بر پایه شیر است.

وی افزود: بر این اساس بستنی را می توان به عنوان یک فرآورده لبنی منجمد تعریف کرد که از ترکیب و فرآیند مناسب شیر، خامه و برخی لبنیات همراه با شکر و مواد طعم دهنده به دست می آید و همچنین می تواند حاوی تثبیت کننده ها، غلیظ کننده ها و مواد غذایی باشد. رنگ آمیزی .

کاویانی ارزش غذایی بستنی را وابسته به ارزش غذایی مواد اولیه ای دانست که برای تهیه آن استفاده می شود.

به گفته وی، چربی و پروتئین بستنی بیشتر از شیر است. در عین حال، بستنی می تواند حاوی مواد غذایی دیگری مانند میوه، تخم مرغ و شکر باشد که ارزش غذایی بستنی را افزایش می دهد.

کاویانی خاطرنشان کرد: از آنجایی که بستنی حدود دو برابر شیر چربی دارد و بیش از نیمی از مواد جامد آن شکر است.ساکارز و لاکتوز)؛ به خصوص اگر بستنی خامه ای داشته باشد، منبع غذایی سرشار از انرژی محسوب می شود.

این متخصص تغذیه مواد جامد بدون چربی بستنی را پروتئین، قند و مواد معدنی مرغوب مانند سدیم، پتاسیم، گوگرد، کلسیم و فسفر برشمرد که برای رشد و سلامت انسان ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: پروتئین موجود در بستنی می تواند در رشد و ترمیم بافت ها موثر باشد. همچنین کلسیم و فسفر موجود در آن در سلامت دندان ها و استخوان ها نقش دارد.

به گفته کاویانی، بستنی حاوی مقداری ویتامین های گروه B و بستنی های میوه ای حاوی مقداری ویتامین C هستند که در تنظیم واکنش ها یا عملکرد بدن نقش دارند. ضد اکسیدان دارند.

این متخصص تغذیه با توجه به نتایج تحقیقات علمی به غنی سازی بستنی با مواد مغذی مانند روی و اسید فولیک (از ویتامین های گروه B) اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ارزش غذایی بستنی غنی شده بیشتر از بستنی ساده است.

کاویانی با توجه به اینکه شیر یکی از مواد اولیه بستنی و محیط بسیار مناسبی برای رشد میکروب ها و ایجاد بیماری و مسمومیت است، تاکید کرد: در انتخاب بستنی باید به پاستوریزه شدن و انقضای آن توجه کرد.

به گفته وی، با توجه به اینکه بستنی یک ماده غذایی پرانرژی است، مصرف آن در حد اعتدال و مصرف انواع ساده آن توصیه می شود و این موضوع در مورد کودکان نیز صدق می کند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: مصرف زیاد بستنی با مقدار قابل توجهی قند و چربی می تواند باعث اضافه وزن، چاقی، دیابت، کاهش مقاومت بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شود.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه افزود: بستنی چون حاوی قند است پس از مصرف حتما باید دندان ها و لثه های خود را تمیز کرد تا از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه جلوگیری شود.

وی با توجه به اینکه بستنی های صنعتی معمولا حاوی مواد افزودنی، رنگ، طعم دهنده و مواد نگهدارنده هستند، خاطرنشان کرد: مصرف زیاد آنها می تواند برای سلامتی بدن مضر باشد. زیرا ممکن است باعث آلرژی، التهاب و سایر بیماری ها شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا