سلامت خانواده

نقش فیزیوتراپی در بهبود پوکی استخوان / هشدار به زنان بالای 50 سال – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرحمن اهوازیان گفت: هر ساله بیستم مهرماه روز جهانی پوکی استخوان توسط بنیاد باین به عنوان بستری جهانی برای افزایش آگاهی در مورد پوکی استخوان برگزار می شود. بین المللی پوکی استخوان ثبت شده است.

وی افزود: هدف از برگزاری این روز آگاهی بخشی به عموم مردم در خصوص اهمیت سلامت استخوان ها و اقدامات لازم برای پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان است و میلیون ها نفر در سراسر جهان از پوکی استخوان رنج می برند که اغلب خاموش و بدون علامت است. شکستگی رخ می دهد دادن

این فیزیوتراپیست وی گفت: پوکی استخوان به مرور زمان استخوان ها را ضعیف می کند و آنها را شکننده و مستعد شکستگی می کند. این شکستگی ها می تواند منجر به درد شدید، ناتوانی و از دست دادن استقلال به خصوص در افراد مسن شود.

وی ادامه داد: این عارضه بیشتر زنان را درگیر می کند به طوری که از هر سه زن بالای 50 سال، یک نفر به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی می شود، در حالی که از هر پنج مرد، یک نفر دچار شکستگی می شود. با این حال، پوکی استخوان تنها نگرانی برای سالمندان نیست. افراد جوان تر نیز به دلیل عوامل مختلفی مانند ژنتیک، انتخاب سبک زندگی و برخی شرایط پزشکی ممکن است در معرض خطر باشند.

اهوازیان تصریح کرد: روز جهانی پوکی استخوان مردم را تشویق می کند تا با تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم و تغییر سبک زندگی گام های پیشگیرانه در حفظ سلامت استخوان ها بردارند.

وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی می تواند باعث پوکی استخوان شود، گفت: پوکی استخوان تحت تاثیر عوامل مختلفی است که این عوامل تغییر ناپذیر شامل سن، جنسیت، سابقه خانوادگی، قومیت و جثه است. تراکم استخوان به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد و زنان به دلیل تغییرات هورمونی در دوران یائسگی در معرض خطر هستند. همچنین ژنتیک نقش مهمی دارد و سابقه خانوادگی پوکی استخوان خطر ابتلا را افزایش می دهد.

دبیر سابق انجمن علمی فیزیوتراپی ایران بیان کرد: عوامل قابل تغییر در ایجاد پوکی استخوان; این شامل سطوح هورمونی، عادات غذایی، مصرف دارو، انتخاب شیوه زندگی و برخی شرایط پزشکی است. کاهش استروژن در زنان و کاهش آن تستوسترون در مردان، مانند عدم تعادل تیروئید، خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد. دریافت ناکافی کلسیم و ویتامین D، اختلالات خوردن و استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها استخوان ها را ضعیف می کند. عوامل سبک زندگی مانند کم تحرکی، سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل نیز در شکنندگی استخوان نقش دارند. سوء تغذیه و مصرف زیاد نمک و کافئین نیز بر تراکم استخوان تأثیر منفی می گذارد.

اهوازیان تصریح کرد: پوکی استخوان به عنوان یک بیماری خاموش نیز شناخته می شود که معمولاً تا زمانی که شکستگی رخ نمی دهد بدون علامت است. علائم اولیه شامل التهاب لثه، کاهش قدرت دست و شکنندگی ناخن است که می تواند نشان دهنده کاهش عمومی توده استخوانی باشد. این علائم خفیف ممکن است به راحتی نادیده گرفته شوند، اما آنها نشانه های مهمی از مشکلات بالقوه در سلامت استخوان هستند.

وی افزود: با پیشرفت پوکی استخوان علائم واضح تری ظاهر می شود. درد مزمن در ناحیه کمر، از دست دادن قد و حالت خمیده از علائم شایعی است که به دلیل شکستگی یا افتادگی مهره ها رخ می دهد. شکستگی های ناشی از سقوط از ارتفاع کم یا فعالیت های ساده، به ویژه در ناحیه لگن، ستون فقرات و مچ دست، از علائم مهم پوکی استخوان پیشرفته هستند. شکستگی‌های مکرر یا متعدد در مدت زمان کوتاه، به‌ویژه شکستگی‌های لگن، به شدت حاکی از از دست دادن شدید استخوان است.

اهوازیان ادامه داد: شناخت این علائم به ویژه افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند مانند زنان و سالمندان بسیار مهم است. و توصیه می شود در صورت مشاهده این علائم برای انجام تست تراکم استخوان و ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید و با تشخیص و مداخله به موقع می توانید به مدیریت موثر پوکی استخوان و جلوگیری از شکستگی های جدی کمک کنید.

وی راهکارهای رایج درمانی پوکی استخوان را با هدف کاهش یا توقف تحلیل استخوان، افزایش تراکم استخوان و پیشگیری از شکستگی با ترکیبی از تغییر سبک زندگی، داروها و مداخلات جراحی برشمرد و گفت: تغییر سبک زندگی نقش مهمی دارد. در این زمینه از جمله رژیم غذایی برای افزایش مصرف کلسیم و ویتامین D. انجام ورزش ها و ورزش های مقاومتی به تقویت استخوان ها و بهبود تعادل کمک می کند و خطر افتادن و شکستگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. علاوه بر این، ترک سیگار و محدود کردن مصرف الکل برای حفظ سلامت استخوان ضروری است.

اهوازیان تصریح کرد: در موارد شدیدتر ممکن است نیاز به مداخلات جراحی باشد، در موارد شکستگی های جدی مانند شکستگی هایی که در لگن یا مچ دست ایجاد می شود، ممکن است برای بازگرداندن عملکرد و تحرک جراحی لازم باشد.

وی توصیه کرد: ویزیت های منظم برای مدیریت موثر پوکی استخوان بسیار مهم است. این ارزیابی‌ها معمولاً شامل تکرار آزمایش‌های تراکم استخوان، معمولاً هر یک یا دو سال، برای پیگیری پیشرفت و ارزیابی اثربخشی درمان و مدیریت پوکی استخوان و کاهش خطر شکستگی است.

اهوازیان نقش فیزیوتراپی در درمان پوکی استخوان را بسیار مهم و کلیدی خواند و گفت: در حالی که داروها برای مدیریت پوکی استخوان مهم هستند، فیزیوتراپی نقش حیاتی در درمان و توانبخشی دارد و باعث بهبود سلامت استخوان، جلوگیری از شکستگی و افزایش کیفیت زندگی کلی می شود. افراد مبتلا به این بیماری متمرکز است.

دبیر شاخه ورزش انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: یکی از مولفه های کلیدی فیزیوتراپی در مدیریت پوکی استخوان، برنامه های ورزشی مناسب است. این برنامه ها معمولاً شامل تمرینات تحمل وزن مانند پیاده روی هستند که به تحریک استخوان سازی و حفظ تراکم استخوان کمک می کند. تمرینات مقاومتی با استفاده از وزنه یا نوارهای مقاومتی باعث تقویت عضلات اطراف استخوان ها و کاهش خطر شکستگی می شود. همچنین، تمرینات انعطاف پذیری و کششی باعث بهبود دامنه حرکتی، کاهش سفتی عضلات و کمک به ارتقای سلامت کلی بدن می شود.

اهوازیان گفت: تمرین تعادل و هماهنگی از جنبه های ضروری فیزیوتراپی است که بر پیشگیری از زمین خوردن تمرکز دارد و یکی از عوامل خطر مهم شکستگی در افراد مبتلا به پوکی استخوان است. فیزیوتراپیست ها تمرین هایی را برای بهبود ثبات و الگوهای راه رفتن در برنامه های درمانی گنجانده و به بیماران کمک می کنند تا در حرکات خود اعتماد به نفس پیدا کنند.

وی افزود: آموزش وضعیت بدن و مکانیک حرکتی صحیح نیز یکی از حوزه های مهم فیزیوتراپی برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان است. فیزیوتراپیست ها به بیماران یاد می دهند که چگونه وضعیت بدنی مناسب خود را حفظ کنند و از تکنیک های حرکتی ایمن در فعالیت های روزانه استفاده کنند تا استرس بر ستون فقرات کاهش یابد و احتمال آسیب کاهش یابد. این آموزش به افراد این امکان را می دهد که با حفظ سلامت استخوان، وظایف روزانه را با خیال راحت انجام دهند.

اهوازیان تصریح کرد: در نهایت مدیریت درد و حمایت مستمر جزء لاینفک فیزیوتراپی پوکی استخوان است. تکنیک هایی مانند گرما درمانی، بسته های سرد و غیره سونوگرافی آنها می توانند به کاهش درد مرتبط با پوکی استخوان و شکستگی های قبلی کمک کنند. علاوه بر این، فیزیوتراپیست ها اطلاعات ارزشمندی در مورد پوکی استخوان، تغذیه و تغییرات سبک زندگی ارائه می دهند و به بیماران کمک می کنند شرایط خود را درک کنند و انتخاب های سالم تری داشته باشند.

وی بیان کرد: یکی از پیام های کلیدی روز جهانی پوکی استخوان، اهمیت رژیم غذایی متعادل و سرشار از کلسیم و ویتامین D است که برای تقویت استخوان ها ضروری است. کلسیم که در لبنیات، سبزیجات برگ دار و غذاهای غنی شده یافت می شود، به ساخت و حفظ استخوان ها کمک می کند. در حالی که ویتامین D که از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و برخی غذاها به دست می آید، به جذب کلسیم کمک می کند. این دو با هم پایه و اساس یک رژیم غذایی سالم برای استخوان ها را تشکیل می دهند.

اهوازیان افزود: فعالیت بدنی منظم یکی دیگر از ارکان پیشگیری و مدیریت پوکی استخوان است. ورزش های تحمل وزن مانند پیاده روی، دویدن به همراه ورزش های مقاومتی و تعادلی در تقویت استخوان ها و عضلات، بهبود هماهنگی و کاهش خطر زمین خوردن بسیار مفید است. برنامه های ورزشی سفارشی، به ویژه آنهایی که توسط فیزیوتراپیست ها طراحی شده اند، می توانند نقشی حیاتی در حفظ تراکم استخوان و سلامت کلی بدن داشته باشند.

وی توصیه کرد: انجام تمرینات ورزشی یکی از مهم ترین اقدامات برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان است به همین دلیل شعار امسال برداشتن گام برای سلامت استخوان ها است که مستلزم انجام تمرینات ورزشی مناسب توسط فیزیوتراپیست می بینم به عنوان متخصص علم حرکت توصیه می شود اگر فردی از خانواده شما مبتلا به پوکی استخوان است حتما به فیزیوتراپیست رجوع شود

اهوازیان در پایان خاطرنشان کرد: افراد با دانش، منابع و اقدامات صحیح می توانند سلامت استخوان خود را کنترل کرده و زندگی فعال و رضایت بخشی را تجربه کنند. روز جهانی پوکی استخوان فراخوانی است برای همه – از افراد گرفته تا جوامع و دولت ها – برای اولویت دادن به سلامت استخوان و حمایت از افرادی که از پوکی استخوان آسیب دیده اند.

وی افزود: با گرامیداشت روز جهانی پوکی استخوان، بیایید با هم تلاش کنیم تا سکوت پیرامون پوکی استخوان را بشکنیم، مردم را با ابزارهای لازم برای حفظ استخوان های قوی توانمند کنیم و آینده ای بسازیم که شکستگی ها تهدیدی برای سلامت میلیون ها نفر نباشد. با افزایش آگاهی، ترویج سبک زندگی سالم و حمایت از سیاست‌های بهداشتی بهتر، می‌توانیم گام‌های مهمی در مبارزه با پوکی استخوان برداریم و اطمینان حاصل کنیم که همه فرصت زندگی قوی و سالم را دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا