سلامت خانواده

نقش فیزیوتراپیست ها در سلامت سالمندان/ چالش های سالمندی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرحمن اهوازیان گفت: روز جهانی سالمند که هر ساله در اول مهرماه برگزار می شود، فرصتی برای شناخت و قدردانی از نقش های مهم سالمندان در جامعه است. این روز که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1990 نامگذاری شد، نیاز به رویارویی با چالش های سالمندان، ارتقای حقوق آنها و تضمین رفاه آنها را برجسته می کند. این روز فرصتی است برای ارج نهادن به کمک های آنها به جامعه و برجسته کردن چالش های پیش روی آنها.

وی افزود: با افزایش جمعیت سالمندان در جهان، باید به چالش های جسمانی که سالمندان با آن مواجه هستند توجه شود و راهکارهایی برای ارتقای کیفیت زندگی آنها تدوین شود.

اهوازیان در ادامه به برخی از شایع ترین چالش های جسمانی که سالمندان با آن دست و پنجه نرم می کنند اشاره کرد و گفت: یکی از شایع ترین مشکلات، آرتروز است که شامل تحلیل رفتن غضروف مفصل و استخوان زیر آن می شود. این منجر به درد، سفتی و کاهش دامنه حرکتی می شود. یکی دیگر از مشکلات رایج پوکی استخوان است که با کاهش تراکم استخوان و افزایش شکنندگی آن مشخص می شود که احتمال شکستگی را افزایش می دهد.

وی افزود: همچنین با سالمندان زیادی مواجه هستیم که از اختلالات تعادلی رنج می برند که خطر زمین خوردن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. درد مزمن که اغلب به دلیل شرایطی مانند آرتریت، تنگی نخاع و غیره ایجاد می شود نوروپاتی همچنین یکی از شایع ترین دردها در افراد مسن است. علاوه بر اینها، مشکلات قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و نارسایی قلبی نیز از دیگر مشکلات جسمانی دوران سالمندی است.

این فیزیوتراپیست وی در پاسخ به این سوال که مشکلات حرکتی و تعادلی چه تاثیری بر زندگی سالمندان دارد، گفت: مشکلات حرکتی و تعادلی نگران کننده است زیرا احتمال زمین خوردن را افزایش می دهد که یکی از عوامل اصلی آسیب و بستری شدن در بین سالمندان است. اطمینان از اینکه سالمندان درگیر فعالیت بدنی منظم هستند و در یک محیط امن زندگی می کنند برای جلوگیری از سقوط بسیار مهم است.

اهوازیان در خصوص نقش فیزیوتراپی در مواجهه با این چالش های جسمانی تصریح کرد: فیزیوتراپی نقش حیاتی در مدیریت و کاهش چالش های جسمانی پیش روی سالمندان دارد. فیزیوتراپیست ها می توانند برنامه های ورزشی شخصی سازی شده را برای بهبود قدرت، انعطاف پذیری و تعادل طراحی کنند. آنها همچنین در مورد حرکت ایمن و پیشگیری از سقوط آموزش می دهند. در بسیاری از موارد، فیزیوتراپی می تواند به سالمندان کمک کند تا استقلال خود را حفظ کنند و کیفیت کلی زندگی خود را بهبود بخشند.

وی ادامه داد: فعالیت های هوازی مانند پیاده روی و شنا برای بهبود سلامت قلب و عروق و تناسب اندام بسیار مفید است. تمرینات تقویت کننده عضلات، مانند بلند کردن وزنه های سبک یا استفاده از نوارهای مقاومتی، می تواند به حفظ توده عضلانی و تراکم استخوان کمک کند. تمرینات تعادلی مانند ایستادن روی یک پا یا استفاده از تخته تعادل نیز مفید هستند. تمرینات تعادلی بسیار مهم هستند. ما روی تمریناتی کار می کنیم که ثبات و هماهنگی را بهبود می بخشد و همچنین تمرینات پیاده روی را ارائه می دهد.

اهوازیان گفت: گاهی نیاز به استفاده از وسایل کمکی است. آموزش در مورد اصلاحات خانه و استراتژی های پیشگیری از سقوط نیز بخش مهمی از رویکرد ما است. زیرا، مهم است که سالمندان قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید با یک فیزیوتراپیست برای مشورت

وی افزود: علاوه بر ورزش منظم، حفظ رژیم غذایی سالم سرشار از کلسیم و ویتامین برای سلامت استخوان ها ضروری است. اطمینان از هیدراتاسیون مناسب، خواب کافی و مدیریت شرایط مزمن از طریق معاینات منظم پزشکی نیز مهم هستند. مشارکت اجتماعی و تحریک ذهنی به همان اندازه مهم هستند زیرا به بهبود سلامت و رفاه کلی کمک می کنند.

اهوازیان در پاسخ به این سوال که خانواده و جامعه چگونه می توانند به رفاه سالمندان کمک کنند، گفت: خانواده ها و جوامع نقش مهمی در حمایت از سالمندان دارند. فراهم کردن یک محیط زندگی امن و در دسترس، ارائه کمک های حمل و نقل و تشویق فعالیت های اجتماعی می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. کارهای ساده ای مانند چک کردن منظم و مشارکت دادن سالمندان در فعالیت های خانوادگی می تواند باعث شود آنها احساس ارزشمندی و ارتباط داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: در روز جهانی سالمند می خواهم بر اهمیت احترام و بها دادن به جمعیت سالمند تاکید کنم. آنها نقش بزرگی در جامعه ما ایفا کرده اند و ما وظیفه داریم که اطمینان حاصل کنیم. زندگی س برای داشتن رضایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا