سلامت خانواده

نقش دندانپزشکان در مدیریت بحران و مقاومت در برابر سیستم بهداشت – آژانس خبری مهر | اخبار ایرانی و جهانی

به گفته گزارشگر مهر ، برای اولین بار در آخرین بار ، در 60 مین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران ، تابلو بحث و بحث (گلی تابلو) دندانپزشکی در حوادث و مدیریت بحران برگزار شد.

در این تابلوبسیاری از مباحث متمرکز بر برنامه های آماده سازی دندانپزشکان برای مقابله با بحران ، مدیریت بحران در مراکز دندانپزشکی و تجربه میدانی دندانپزشکان بحران ها وجود داشت.

در سال 2 ، حداقل 5 تصادف طبیعی در گزارش سابقه حادثه گزارش شده است که باعث کشته شدن 4 نفر ، 5 میلیون نفر دیگر شد و به نزدیک به 5 میلیارد دلار خسارت وارد کرد. خسارت و خسارت ناشی از بلایای کشورهای کم و متوسط ​​همیشه بیشتر بوده است. آسیا تصادفی ترین قاره با بیش از 2 ٪ از بلایای طبیعی است که 2 ٪ از کل تلفات و 2 درصد از فاجعه را تشکیل می دهد.

از طرف دیگر ، با توجه به روند روزافزون گرم شدن کره زمین و تغییر آب و هوا ، جهان هر روز با بلایای طبیعی تر مانند سیل ، طوفان و خشکسالی روبرو می شود. بلایای و وقایع وقایع ناگهانی و فاجعه بار است که بار سنگین اقتصادی و اجتماعی را بر جوامع تحمیل می کند و تأثیر منفی قابل توجهی بر سیستم های بهداشتی ، زیرساخت های اجتماعی و محیط زیست به ویژه در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​دارد.

ایزو دهقانی ، یک متخصص بهداشت در فاجعه و اضطراری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشی گفت: “ایران از جمله کشورهای پرخاشگرانه با خطر زیاد تصادفات و بلایای طبیعی با تلفات گسترده و بلایای طبیعی است.” طبق ارزیابی های بانک جهانی ، زمین لرزه ها ، خشکسالی و سیل مهمترین بلایای طبیعی ایران است. براساس حوادث و تصادفات ، در سال 2 ، 3 نفر کشته و چهار نفر در حوادثی مانند زمین لرزه ، سیل و حوادث صنعتی زخمی شدند.

وی افزود: فاجعه به سیستم بهداشتی مقاوم نیاز دارند و وابسته به بخشی جدایی ناپذیر از دندانپزشکی وجود دارد. شرایط اضطراری دندانپزشکی در بحران به دلیل کمبود منابع به سرعت در معرض تهدید زندگی قرار می گیرد. بنابراین ، ادغام خدمات دندانپزشکی در برنامه های پاسخ به بلایا یک ضرورت غیرقابل انکار است ، مانند تجهیز بیمارستانهای میدانی به واحد دندانپزشکی.

Dehghani ادامه داد: مطالعات بین المللی نشان می دهد که پس از بلایای طبیعی ، 2 تا 5 درصد از صدمات در ناحیه سر و صورت و 2 ٪ از بیماران مبتلا به بیماران مبتلا به آسیب صورت نیاز به مشاوره دندانپزشک و جراح دارد. از طرف دیگر ، آسیب های صورت پس از دیزاستر خطر ابتلا به افسردگی را تا 5 بار افزایش می دهد. پس از طوفان کاترینا (1) ، شیوع غدد درون ریز عفونت ناشی از مشکلات دندانپزشکی در اردوگاه ها دو برابر شد.

وی افزود: “اقدامات مؤثر در بحران های مختلف انجام شده است ، به طوری که پس از سونامی ژاپنی (1) ، کلینیک های دندانپزشکی سیار برای معالجه شکستگی های فک پایین و از دست رفته در اردوگاه ها مستقر شدند.” در زمین لرزه هائیتی (1) ، دندانپزشکان با تثبیت شکستگی های فک توسط شکافهای موقت ، جراحان بار کار جراحان را 5 ٪ کاهش دادند. آموزش بهداشت دهان و دندان در بحران باعث کاهش عفونت ها تا 5 ٪ شد. کلینیک های دندانپزشکی ، مطابق با پروتکل های کنترل عفونت ، انتقال ویروس COVID را تا 5 ٪ کاهش دادند. در طول جنگ سوریه ، پروتزهای دندانپزشکی سیار برای قربانیان بمب گذاری منجر به بهبودی 5 ٪ از بیماران شد.

دهقانی تأکید کرد: توسعه برنامه های آموزشی ، توانمندسازی نیروها ، تأمین چرخش زیرساخت های خدمات و طراحی تیم های عملیاتی چابک و توانمند می توانند نقش مهمی در مدیریت بحران داشته و منجر به مقاومت در برابر سیستم بهداشتی شوند. مطالعات نشان می دهد که ادغام دندانپزشکی در پاسخ به بحران منجر به کاهش 5 ٪ در مراجعه های غیر ضروری به بیمارستان ها ، کاهش 5 ٪ هزینه های سیستم بهداشتی در دراز مدت و کاهش 5 تا 5 درصدی عفونت های ثانویه می شود.

وی ادامه داد: در مرحله پیش Crisis (کاهش خطر و آمادگی) ، دندانپزشکان آنها می توانند با شناسایی و کاهش عوامل خطر شفاهی سیستمیک ، غربالگری جمعیت پرخطر ، آموزش جامعه و توانمندسازی ، شرکت در تیم های چند رشته ای ، تدوین دستورالعمل های دندانپزشکی در بحران ، ارائه منابع و تجهیزات اساسی و تمرینات شبیه سازی ، اقدامات مؤثر انجام دهند.

دهقانی گفت: در مرحله پاسخ (در طول بحران) ، آنها می توانند با ارائه خدمات اضطراری دندانپزشکی محاکمه (اولویت بندی بیماران) ، مدیریت درد حاد و جلوگیری از عفونت های انبوه ، به کاهش اضطراب ناشی از درد دندان در بحران کمک می کند.

وی افزود: فاز توانبخشی (بعد از بحران) عمدتاً مورد توجه کمتری به آن است ، اما در زمینه بهداشت ، به ویژه دندانپزشکی ، یکی از مهمترین مراحل مدیریت بحران است. در این مرحله ، اقدامات قابل توجهی ، از جمله احیای کلینیک های آسیب دیده ، فرمولاسیون برنامه های درمانی طولانی مدت ، بررسی وابسته به اپیدمیولوژیکی وظیفه بحران ، اجرای برنامه های توانبخشی ، برنامه های مبتنی بر مدرسه برای ارتقاء سلامت دهان و دندان ، مستندات و آموزش ها (فرمولاسیون بانک اطلاعاتی) ، به روزرسانی پروتکل ها ، ارزیابی خسارت های زیرساختی به مراکز دندانپزشکی ، توزیع کیت های بهداشتی در منطقه.

متخصص بهداشت در بلایای و شرایط اضطراری در پایان تأکید کرد: چه چیزی راه را برای این مسیر هموار می کند. دندانپزشکان برای پاسخ به بحران ، تهیه تجهیزات و پشتیبانی مناسب (مانند تجهیز مراکز امدادرسانی به کیت های دندانپزشکی اضطراری) و افزایش آگاهی عمومی از مراقبت از دهان بحران.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا