سلامت خانواده

نقش جالب زنبورهای عسل در تشخیص سرطان ریه

خبرآنلاین در خبری نوشت: یافته ها نشان می دهد زنبورهای عسل تنها با استفاده از بوی کشت سلولی می توانند انواع سلول های سرطانی ریه را تشخیص دهند. این یافته ها می تواند به عنوان مدلی برای توسعه آزمایش های جدید برای تشخیص زودهنگام سرطان ریه مورد استفاده قرار گیرد.

دباجیت ساها، کالج مهندسی و مؤسسه علوم و مهندسی بهداشت دانشگاه ایالتی میشیگان می گوید: «حشرات، درست مانند سگ ها، حس بویایی شگفت انگیزی دارند.

این اولین بار نیست که محققان توانایی های خارق العاده حس بویایی حیوانات را برای ردیابی سرطان بررسی می کنند. مطالعات قبلی نشان داده است که سگ ها، موش ها، حشرات و حتی کرم ها می توانند سرطان را ردیابی کنند.

در این تحقیق انواع مختلف سلول های سرطان ریه انسان در آزمایشگاه کشت داده شد. آنها دستور العمل خاصی برای مخلوط تنفس مصنوعی ایجاد کردند. این مخلوط شبیه ترکیب شیمیایی تنفس یک فرد سالم و فرد مبتلا به سرطان ریه است. در مرحله بعد، محققان حسگرهای بسیار کوچکی را به مغز زنبورها متصل کردند تا واکنش‌های مغزی آنها را در حین استشمام مخلوط‌های تنفسی مختلف بررسی کنند.

الیزا کاکس، یکی از محققان این مطالعه، گفت: برای توسعه دستورالعمل ها، مخلوط مصنوعی تنفس افراد مبتلا به سرطان ریه را با ریه های افراد سالم روی 20 زنبور عسل آزمایش کردیم.

این آزمایش نشان داد که زنبورهای عسل تنها با استفاده از بوی سلول های رشد یافته در آزمایشگاه می توانند انواع مختلف سلول های سرطانی ریه را تشخیص دهند.

محققان قصد دارند از این تحقیق برای ایجاد حسگری که مغز زنبور عسل را تقلید می کند، استفاده کنند. از این تحقیق می توان برای اختراع وسیله ای استفاده کرد که بیماران در آن نفس می کشند. اگر مواد شیمیایی سرطان در تنفس آنها وجود داشته باشد، دستگاه در واقع آن را نشان می دهد.

233217

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا