سلامت خانواده

نقش بوفه مدارس در ابتلا به کبد چرب/ معرفی غذاهای سالم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلامت جو، کبد چرب به دلیل کم تحرکی، افزایش وزن و استفاده از غذاهای پرکالری و کم فیبر و غذاهای آماده به وجود می آید.

آنچه مسلم است و می توان بر این ادعا تاکید کرد و بر آن تاکید کرد این است که کبد چرب را می توان سوغات زندگی صنعتی دانست که سلامت جوامع را تهدید کرده است.

در این بین متاسفانه شاهد شیوع این بیماری در کودکان و نوجوانان هستیم. در حالی که تا یکی دو دهه پیش چنین عوارضی باید در بزرگسالی و بعد از آن تشخیص داده شود. جستجو کنید با این حال امروزه شاهد کبد چرب در کودکان و نوجوانانی هستیم که به سراغ مصرف غذاهای آماده رفته اند. هستند و در عین حال تحرک و فعالیت بدنی ندارند.

عبدالرضا نوروزی، رئیس انجمن تغذیه بالینی ایران، با عنوان این مقاله که چاقی و عوارض آن در ایران به سرعت در حال افزایش است، گفت: با این روند، جایگاه ایران در جهان از رتبه فعلی 42 در سال 1414 افزایش خواهد یافت. رتبه نهم را دارد.

سیدموید علویان فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص نقش بوفه مدارس در شیوع کبد چرب گفت: بسیاری از بوفه ها مواد غذایی مانند کیک با شکر و روغن های ناسالم را به کودکان می فروشند. این کیک ها ممکن است آب میوه های خوشمزه اما ناسالمی داشته باشند که باعث می شود بچه ها به خوردن غذاهای بسیار شیرین عادت کنند.

وی در عین حال تاکید کرد: گرسنگی ناشی از افت قند خون می تواند قدرت یادگیری را کاهش دهد اما برخی از تنقلات ارائه شده در بوفه مدارس چندان سالم نیستند.

علویان در ادامه پیشنهاداتی را برای ارائه تغذیه سالم در بوفه مدارس ارائه کرد و افزود: به جای چیپس صنعتی حاوی اسیدهای چرب ترانس و نمک بالا می توان از سیب زمینی سرخ شده خانگی با روغن های سالم و کم نمک همراه با ادویه های طبیعی مانند آویشن استفاده کرد. و پودر سیر پیشنهاد کرد

وی گفت: بیسکویت های صنعتی اغلب حاوی قند اضافی و مواد مضر هستند. در عوض به دانش آموزان می توان کیک های خانگی با مواد با کیفیت داد.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: آب میوه های آماده ارزش غذایی پایینی دارند. بهتر است این نوشیدنی ها را با میوه های تازه و فصل جایگزین کنید. همچنین مصرف نوشابه های گازدار به دلیل قند بالا و ارزش غذایی پایین توصیه نمی شود. دوغ به عنوان یک جایگزین سالم می تواند به بهبود تغذیه دانش آموزان کمک کند.

علویان با عنوان این مطلب که پفک حاوی نمک زیاد و ارزش غذایی کمی است، گفت: پاپ کورن می تواند جایگزین خوبی به عنوان منبع فیبر باشد.

وی تاکید کرد: شکلات های تلخ به دلیل داشتن فلاونوئیدها آنها می توانند به بهبود تغذیه کمک کنند، در حالی که آب نبات به دلیل چسبندگی می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

علویان بیان کرد: میوه های خشک و آجیل منبع خوبی از فیبر و مواد معدنی ضروری مانند آهن و کلسیم هستند که می توانند به رشد کودکان کمک کنند.

وی افزود: فرآورده های گوشتی صنعتی حاوی نیترات هستند که می تواند منجر به نیتروزامین تبدیل به ترکیبی می شود که ممکن است سرطان زا باشد. تهیه ساندویچ های خانگی مانند ساندویچ مرغ می تواند جایگزین خوبی باشد.

علویان گفت: کشت و نظارت دقیق بر بوفه مدارس می تواند نقش مهمی در ارتقای سلامت دانش آموزان داشته باشد. با تهیه غذاهای سالم و تشویق به عادات غذایی صحیح می توان از بروز بیماری هایی مانند کبد چرب و مشکلات مربوط به تغذیه نامناسب جلوگیری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا