بهداشت و درمان

نظام پزشکی مؤثر و مشارکت حداکثری؛ چشم‌اندازی نو برای همبستگی صنفی و ارتقای سلامت کشور

در مصاحبه ای با دکتر ابراهیم نوری اوشارکی ، عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان پزشکی خانواده ایران ، ما جنبه های مختلف این موضوع را بررسی کرده ایم.

ارزیابی شما از مشارکت در سیستم پزشکی اخیر چیست؟ تفاوت های دوره های قبلی چیست؟

با توجه به انتخاب الکترونیکی سیستم پزشکی در دوره فوق ، پیش بینی ها نشان می دهد که میزان مشارکت در مقایسه با دوره های قبلی افزایش می یابد. این تحول ، به ویژه هنگامی که جامعه پزشکی با موجی از مهاجرت ، فشارهای اقتصادی و کاهش مشوق های تجاری روبرو است ، می تواند فرصتی برای بازسازی اعتماد و تسهیل مشارکت باشد. امکان رای گیری از هر نقطه از کشور یا حتی خارج از کشور ، از بین بردن محدودیت های جغرافیایی و زمانی و کاهش هزینه های اجرایی از جمله عواملی است که به گفته کارشناسان ، مشارکت را افزایش می دهد. البته این هدف منوط به اعتماد عمومی به سلامت و امنیت سیستم رای گیری است.

به نظر شما ، چه عواملی در افزایش یا کاهش مشارکت نقش داشته اند؟

به طور کلی ، چندین عامل اصلی در مشارکت تأثیرگذار بوده است: -تقویت یا بی اعتمادی به موسسه سیستم پزشکی: اگر اعضا این موسسه را نماینده واقعی خود در نظر نگیرند ، مشارکت کاهش می یابد. حس کارآیی یا ناکارآمدی سازمان ، تأثیر تصمیمات سیستم پزشکی بر زندگی حرفه ای جامعه پزشکی و اعتقاد به تغییر از طریق دیدگاههای واقعی ، تأثیر مستقیمی بر مشارکت دارد. رأی دادن حمل و نقل: اگرچه انتخابات الکترونیکی گامی به جلو است ، اما آگاهی کافی از آن ، عدم شفافیت و امنیت سیستم ها و مشکلات فنی می تواند بازدارنده باشد. چالش های فنی در برگزاری انتخابات (به صورت الکترونیکی یا الکترونیک) ، دسترسی محدود به سیستم رای گیری و اطلاعات ناکافی می تواند مشارکت را محدود کند. -سطح اطلاعات: عدم استفاده مؤثر از شبکه های اجتماعی ، رسانه های تخصصی و بنادر ارتباطی بسیاری از جامعه پزشکی را از اهمیت و زمان انتخابات بی خبر می کند. عوامل اجتماعی و روانی: خستگی ناشی از چالش های شغلی ، استرس اقتصادی ، مهاجرت همکاران و گاهی اوقات بی تفاوت به تجمع مشکلات بی پاسخ می تواند انگیزه شرکت در انتخابات را کاهش دهد.

از طرف دیگر ، هنگامی که سیستم پزشکی توانسته است نقش موثری در حمایت از پزشکان یا دفاع از حقوق اتحادیه های صنفی داشته باشد ، میزان مشارکت افزایش یافته است. این بدان معنی است که مشارکت همچنین (رفراندوم اعتماد به نفس) از عملکرد سازمان است.

بازخورد جامعه پزشکی در مقایسه با روند انتخابات اخیر چه بود؟
بازخورد ترکیبی از انتقاد و امید است. از یک طرف ، بسیاری از همکاران از سهولت روند الکترونیکی و از بین بردن موانع فیزیکی استقبال کرده اند. از طرف دیگر ، نگرانی در مورد شفافیت روند انتخاب E ، ثبت دقیق آرا و امنیت هویت و اطلاعات حرفه ای که باید در انتخابات آینده بهبود یابد.
ما باید اعتراف کنیم که اعتماد یک فرایند وقت گیر اما لازم است. وقتی اعضا می بینند که صدای آنها شنیده می شود و آرای آنها منجر به تغییرات واقعی می شود ، به طور طبیعی سطح مشارکت افزایش می یابد.

برای افزایش مشارکت اعضا و بهبود کارآیی سازمان در انتخابات آینده چه راهکارهایی ارائه می دهید؟
-اقدام به روند انتخابات: از ثبت نام داوطلبان گرفته تا اعلام نتایج ، باید به اعضای دقیق و دقیق تأیید شده اطلاع داده شود.
-در حال گسترش و آموزش رأی دهندگان با آگاهی از اتحادیه های صنفی: بسیاری از همکاران به دلیل شلوغ بودن یا عدم آشنایی با عملکرد سازمان ، انتخابات را ناکارآمد می دانند. ما به یک روند مداوم آموزش مدنی در جامعه پزشکی نیاز داریم.
-نقش سیستم پزشکی را تعریف کنید: این موسسه باید در تصمیمات بزرگ بهداشتی به یک سیاستگذار ، سیاستگذار و تأثیرگذار بر مؤسسه تبدیل شود.
-افزایش ارتباطات دو جانبه با اعضا: سیستم های هوشمند دریافت نظرات ، برخورد با شکایات تجاری و پاسخگویی فعال می تواند باعث افزایش احساس مشارکت و اعتماد شود.
-اجرای کامل عملکرد کمیته های اجرایی و نظارتی و همچنین شفافیت در تبلیغات و جلوگیری از استرس ، انتشار گزارش های عملکرد به زبان ساده و قابل درک توسط کمیته های اجرایی و نظارتی
-روش راه اندازی کمپین های آگاهی غیرقانونی توسط انجمن های علمی با هدف توضیح اهمیت حضور در انتخابات انجام شده است.
-انتقال نقش انجمن های علمی به عنوان پلی بین بدن پزشکان و ساختار سیستم پزشکی.
استفاده از ابزارهای دیجیتالی مانند سیستم عامل های مسنجر ، پادکست ها و اتحادیه های کارگری برای گفتگو با اعضا.
– انتخاب مجری با معیارهای شفاف حقوقی و حقوقی و سایبری با برگزاری تماس های عمومی ، ارزیابی سوابق فنی ، امنیتی و اجرایی شرکت ها توسط هیئت نظارت و شرکت نظارت برای ارسال گزارش های دوره ای امنیتی و عملکرد.
-محافظت از امنیت اطلاعات و صحت روند رأی دهی به انتخاب الکترونیکی ، که در این صورت مجری انتخابات ، مشاوره با موسسات امنیتی سایبری تخصصی ، باید تلاش کند تا بالاترین سطح ایمنی را برای انتخابات الکترونیکی فراهم کند.

با توجه به شرایط فعلی سیستم بهداشتی و نگرانی های اتحادیه های کارگری پزشکان ، نقش سیستم پزشکی در بهبود کارآیی و اثربخشی آن چگونه است؟
سیستم پزشکی ، به عنوان نماینده قانونی جامعه پزشکی ، باید در دو سطح نقش فعال تری داشته باشد: اول ، در سطح تجارت برای دفاع از مشاغل ، معیشت و پزشکان حرفه ای و دوم در سطح سیاست برای بهبود کیفیت خدمات درمانی. برای افزایش کارآیی ، ساختارهای داخلی سازمان نیاز به به روزرسانی ، استفاده از فناوری های جدید برای ارائه خدمات و فرآیندها به سمت چابکی و شفافیت حرکت می کنند. ما در سن داده ها و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد هستیم. سیستم پزشکی همچنین باید اولویت های خود را بر اساس تجزیه و تحلیل داده های عملکرد ، نیاز اعضا و بازخورد تعریف کند.

به نظر شما اولویت های اصلی سازمان برای ارتقاء خدمات به اعضا در شرایط فعلی چیست؟
سه اولویت اصلی وجود دارد:
خدمات الکترونیکی پیچیده و جامع برای کاهش بوروکراسی و افزایش دسترسی جامعه پزشکی به خدمات سازمان.
-اتحادیه کارگری و رفاه دینامیکی برای تأمین شغل و امنیت روانشناختی اعضا ، به ویژه در مناطق محروم.
آموزش مداوم و پشتیبانی علمی برای همگام سازی اعضای با دانش کلاس جهان.
به عنوان مثال ، تجربه موفقیت آمیز کشورهایی مانند هلند و کانادا در راه اندازی “پورتال های تجاری پزشکان” نشان داده است که دسترسی سریع به اطلاعات ، شکایات و پشتیبانی قانونی تأثیر قابل توجهی در رضایت تجارت دارد.

اهمیت تعامل مؤثر با سازمان های اجرایی و مؤسسات سازنده سیاست در تقویت موقعیت سازمان چیست؟
این تعامل ستون فقرات کارآیی سیستم پزشکی است. بدون رابطه ساختاری و مداوم با وزارت بهداشت ، پارلمان ، برنامه ریزی و سازمان بودجه و شورای عالی بیمه درمانی ، تأثیر واقعی در تصمیمات بهداشتی کلان امکان پذیر نیست. سازمان باید از پیشنهاد علمی و حرفه ای وارد گفتگو شود ، نه صرفاً در نقش انتقادی.
به عنوان مثال ، در مورد مسئله تعرفه خدمات پزشکی ، اگر سازمان با مستندات علمی و تجزیه و تحلیل اقتصادی وارد مذاکره شود ، قدرت چانه زنی آن چند برابر خواهد شد. چگونه می توان موضع سازمان در دفاع از حقوق تجارت و بهبود درمان را تقویت کرد؟ با تکیه بر سه محور کلیدی: -تقلید از ساختار تصمیم گیری و پاسخگویی به اعضای جامعه پزشکی با ایجاد یک سیستم گزارشگری مستقل -نقش علمی سازمان از طریق همکاری با علمی ، اتحادیه های کارگری و دانشگاه ها. ما باید اعتقاد داشته باشیم که دفاع از حقوق صنفی لزوماً برخلاف کیفیت مراقبت های بهداشتی نیست. در عوض ، این دو مکمل هستند. پزشک با امنیت شغلی ، حمایت قانونی و یک سیستم حرفه ای واضح ، با انگیزه تر و آرامش بیشتری خدمت می کند. در مورد تجربیات جهانی نیز همین مورد است. در سیستم بهداشت و درمان اسکاندیناوی ، حمایت از انجمن صنفی قوی باعث افزایش کیفیت درمان و کاهش شکایات قانونی شده است. سیستم پزشکی در موقعیتی قرار دارد که بتواند نقش (صدای کلاس) و (بازوی فکری سلامت کشور) را ایفا کند. با این حال ، این تنها با مشارکت حداکثر ، شفافیت عملکرد و پیوندهای نزدیک به جامعه پزشکی قابل دستیابی است. به جای اینکه به پایین نگاه کنیم ، باید گفتمان مشارکت ، مسئولیت و شفافیت را در کلاس پزشکی تقویت کنیم. در وضعیت پیچیده فعلی ، زمان آن رسیده است که سیستم پزشکی به صحنه بهداشتی کشور اعتماد کند ، با تکیه بر ظرفیت های داخلی ، دانش تخصصی و تعامل با موسسات بالادست به عنوان یک جامعه رسمی پزشکی. نقش این سازمان در تنظیم روابط حرفه ای ، حفظ جامعه پزشکی آنها ، نه تنها اصناف بلکه شرکت در سیاست های بهداشتی کشور ، نقش استراتژیک و مؤثر در آینده بهداشت عمومی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا