سلامت خانواده

نظام سلامت بدون مراقبت پرستاری موفق نخواهد بود – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید زمان زاده در نامه سرگشاده خود نوشت: جنابعالی بدون تردید می گویم آسیب شناسی مجامع پرستاری اخیر یک کلید دارد و آن چیزی جز مقوله کم توجهی و بی توجهی نیست. اهمیت برای حرفه پرستاری .

آقایان محترم آنچه که به گفته اینجانب به عنوان رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری موجب رنجش پرستاران شده فراتر از مطالباتی است که در نماد مطالبات قانونی به چشم می خورد. پرستاران به نامرئی بودن پرستاری اعتراض دارند و این نیز در تمام ابعاد حرفه ای.

بله، آنچه امروز به عنوان اعتراض شاهد آن هستیم دور از انتظار نبود.

پرستاران معترض امروز، پرستاران جان هستند برف در دوران کرونا هر روز جلوی بیمارستان هایشان حضور داشتید تا از آنها تشکر کنید. اما حیف که ایثارگران عرصه مراقبت زود فراموش شدند!!!!

همان پرستارانی که سال هاست بی دلیل و با هدف خدمت رسانی انسانی به همنوعان خود بار سیستم مراقبت و سلامت را به دوش می کشند اما با آنها بی مهری می شود.

بله، پرستاران نه تنها نگران دیده نشدن مسئولان نظام سلامت هستند، بلکه در سایر نهادهای نقش آفرینی در حوزه سلامت مانند سازمان برنامه و بودجه، امور استخدامی و … نیز دیده نمی شوند.

واضح تر از این که مقام معظم رهبری بارها به دولتمردان هشدار دادند که به پرستاری و مطالبات بحق پرستاری توجه کنند.

فراموش نکنیم که مشکل هویت و مطالبات پرستاری بدون این باور درونی که پرستاران رکن اساسی نظام سلامت هستند حل نخواهد شد. اگر این را باور نکنیم، همه زحمات به هدر می رود ملات ضربه می زند هیچ سیستم بهداشتی موفق نخواهد بود مگر اینکه مراقبت پرستاری در نظر گرفته شود عضویت نکته اصلی در نظام سلامت این است که بپذیریم که متاسفانه واقعاً به این موضوع توجه نشده است.

پرستاران عزیز، بی شکوه، دلشکسته، خسته و رنجور، فرسوده و نه امید کمتر به وعده های دولتمردان تبدیل شده و اکنون تنها راه حل را ترک خدمت، ترک حرفه، مهاجرت و یا در نهایت متأسفانه تجمع می دانند.

اما می خواهم بگویم مشکلات جامعه پرستاری قابل حل بود و هست.

دولتمردان محترم و پرستاران گرانقدر همه مشکلات را می دانیم. ما هم همه راه حل ها را می دانیم، اما چیزی که باعث رنجش پرستاران می شود این است که این قشر زحمت کش پرستار در قبال راه حل ها صداقت نمی بینند.

دولتمردان در دولت، قوه قضائیه و مقننه، به پرستاران به عنوان مددجویان داخلی نظام سلامت و مردم به عنوان مراجعان بیرونی نظام سلامت موظف هستید قوانینی را که وضع کرده اید به درستی، مناسب و واقع بینانه اجرا کنند.

اگر قرار باشد دنبال مقصر بگردیم، همه مقصریم نه پرستاران. لذا توصیه حقیر این است که با تشکیل تیمی قوی، مجاز و صادق از همه ارکان مرتبط با مطالبات پرستاران و اصلاح عملی و نه شعاری، نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.

اما در قبال پرستاران محترم کشورم طبق قانون سازمان نظام پرستاری در قبال مردم شریف مسئولیت خطیری داریم. نارضایتی ما نباید باعث شود مردم عزیزمان از خدمات انسانی شما محروم شوند. مردم روی شما حساب می کنند. باید گفت که در این دوره گذار، پرستاران دوباره از خود پیشی گرفتند. شما که در کرونا نشان دادید که زندگی سلامتی در گرو پرستاری است.

مردم شریف، پرستاران در این دوره گذار تلاش خواهند کرد، شهدای محترم پرورش دهنده کشورم را از خدمات بشردوستانه محروم نکنید، اما از شما می خواهم که با دیدگاهی متفاوت از قبل به موضوع بپردازید.

پرستاران کشور عزیزم قطعا برای رفع مشکلات مردم در صحنه خواهند بود. امیدوارم به زودی با مداخله همه طرف های مرتبط مثل گذشته از خدمات پرستاران استفاده کنیم.

آنچه من می گویم و خواهم گفت: “اگر دولتمردان در مورد راه حل ها صادق باشند، پرستاران نیز در مورد شما صادق خواهند بود.” در ضمن از تمامی مدیران و پرستاران پرستاری کشورم تقاضا دارم با صبر و حوصله بیشتر این امکان و فرصت را در اختیار دولتمردان بزرگوار جدید قرار دهند. سکاندار آن باید فردی دانشمند، دانشمند، درستکار و عاقل فراهم کرد تا بتوانیم در کنار هم اقدامات جدی و موثر انجام دهیم.

مخالفان جمهوری اسلامی بدانند که مطالبات پرستاران کشور عزیزم یک مطالبه حرفه ای و به دور از هیاهوهای سیاسی است. پرستاران کشورم در هر شرایطی به نظام جمهوری اسلامی و عزت ایران پایبند هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا