بهداشت و درمان

نشت داروهای مخدر به بازار آزاد؛ زخم پنهان در مسیر درمان اعتیاد

درمان اعتیاد یکی از حساس ترین و پیچیده ترین فرآیندهای پزشکی است که نیاز به نظارت دقیق ، تخصص بالینی و تعهد اخلاقی دارد. در ایران ، مراکز سوء مصرف مواد مخدر در تلاشند تا با استفاده از پزشکان آموزش دیده ، روانشناسان ، پرستاران و کادر پزشکی باتجربه ، مصرف کنندگان مواد مخدر را به مسیر درمان هدایت کنند. اما در سایه این تلاش ها ، بازار آزاد در سکوت نگران کننده شاهد نشت گسترده داروهایی مانند متادون ، بوپرنورفین ، ترامادول و حتی اپیم است. داروهایی که باید تحت کنترل و پزشک تجویز شوند ، اکنون با قیمت ها و قیمت های مشکوک در آتاری ، کوچه و شبکه های غیررسمی فروخته می شوند.

دکتر در سکته مغزی نظارت ؛ atari در حاشیه ایمن
یکی از مهمترین چالش هایی که پزشکان در مراکز پزشکی با آن روبرو هستند ، مکانیسم پیچیده و سختگیرانه ای است که برای زایمان و استفاده از داروها در نظر گرفته شده است. داروهایی مانند متادون ، اپیم و بوپرنورفین باید هنگام تحویل به پزشک با دقت مورد بررسی قرار گیرند. پوسته های مواد مخدر باید با دسته ثبت شده در سیستم وزارت بهداشت سازگار باشند. کوچکترین ناسازگاری در تعداد پوسته ها یا عدم تطابق اجساد می تواند منجر به کسر سهمیه مواد مخدر این مرکز شود. رویدادی که نه تنها روند درمان را مختل می کند بلکه اعتبار حرفه ای پزشک را نیز زیر سوال می برد.
در برخی موارد ، پزشکان گزارش داده اند که با وجود کلیه رویه های قانونی ، آنها به دلیل خطای شرکت پخش یا اشتباه ثبت نام کودک ، سهمیه را کاهش داده اند. این فشار مضاعف ، همراه با مسئولیت سنگین درمان بیماران ، پزشکان را در وضعیت سختی قرار داده است. در مقابل ، فروشندگان مواد مخدر Atari و غیر رسمی ، بدون هیچ گونه نظارت رسمی ، داروهایی را ارائه می دهند که نامشخص باشد. هیچ کس نمی پرسد که این داروها از کجا آمده اند ، پوسته ها کجا بوده اند ، نام آنها چیست و آیا زنجیره دارو رعایت شده است.
این تناقض آشکار نه تنها بی عدالتی در سیستم بهداشت و درمان نشان می دهد ، بلکه بهداشت عمومی را به خطر می اندازد. پزشکانی که در مسیر درمان تعهد حرفه ای و سرمایه گذاری شخصی انجام داده اند ، در رقابت نابرابر با آتاری غیرمجاز هستند. رقابتی که نه تنها ناعادلانه بلکه مخرب است.

یک مسیر درمانی رسمی ؛ علمی ، پرهزینه و مسئول
مراکز درمانی اعتیاد ، مطابق با استانداردهای علمی و اخلاقی ، یک مهر و موم استاندارد را با دوز خاص و بعد از مطالعات بالینی در اختیار بیماران قرار می دهند. سوابق پزشکی ثبت شده است ، مصرف مواد مخدر مورد بررسی قرار می گیرد و هرگونه سوءاستفاده را می توان ردیابی کرد. پزشکانی که در این مراکز کار می کنند علاوه بر دانش تخصصی ، هزینه های سنگینی نیز متحمل شده اند. از بدست آوردن مجوزهای سختگیرانه تر برای سوء استفاده از سوء مصرف تا تهیه داروهای قانونی ، پرداخت حقوق پرسنل و اجاره اداری ، تهیه تجهیزات پزشکی ، مالیات های سنگین ، تورم اقتصادی ، حیرت انگیز هزینه های فعلی و رعایت استانداردهای بهداشتی.
علاوه بر این هزینه ها ، پزشکان ملزم به پرداخت مالیات سنگین هستند و استفاده اجباری از کارت خوان به عنوان ابزارهای شفافیت مالی به آنها تحمیل شده است. در عین حال ، آتاری همان دارو را با قیمت های متعدد بدون مالیات دهندگان بدون مالیات دهندگان و بدون مالیات ارائه می دهد.

مؤسسات نظارتی ؛ حل یا پاکسازی صورت؟
در مواجهه با این بحران ، برخی از آژانس های نظارتی مانند سازمان غذا و داروی و معاون وزیر بهداشت ، مشکل اصلی وابستگی به مواد مخدر به مراکز پزشکی را در نظر می گیرند. پیشنهاد آنها انتقال کامل داروهای دارویی از مراکز پزشکی به داروخانه ها است. به نظر می رسد که با از بین بردن دارو از پزشک فنی ، مشکل نشت کاملاً از بین می رود.
اما سوال مهم این است: آیا این موسسات در حال حاضر توزیع کنندگان اصلی دارو نیستند؟ اگر نشت کند ، آیا نشت از مسیر توزیع رسمی در شرکت های تولید مواد مخدر شروع می شود؟ آیا فقط با انتقال داروها به داروخانه ها ، قاچاق و تأمین غیرمجاز متوقف می شود؟
واقعیت این است که داروهایی مانند ترامادول و غیره ، که طبق قانون فقط باید از طریق داروخانه های مجاز و با نسخه توزیع شوند ، به راحتی در بازار آزاد و آتاری یافت می شوند. این داروها نه تنها بدون نسخه ، بلکه بدون رعایت زنجیره دارو ، در شرایط نامناسب دمای ، بدون بسته بندی استاندارد و گاه فله فروخته می شوند.
بازار ناصر خسرو ، برخی از فروشندگان و فروشندگان خیابانی تصویری کاملاً متفاوت از ادعاهای مؤسسات نظارتی ارائه می دهند. اگر توزیع برای جلوگیری از قاچاق از طریق داروخانه ها بود ، امروز نباید شاهد فروش رایگان داروهایی باشیم که حتی در داروخانه ها نیز محدود شده اند.

نقش وزارت بهداشت ، سوء مصرف مواد مخدر و اجرای قانون
در این میان ، نقش وزارت بهداشت به عنوان یک ناظر اصلی در روند درمان و توزیع داروها بسیار مهم است. این وزارتخانه باید نه تنها بر مراکز پزشکی بلکه کل زنجیره تولید ، توزیع و مصرف مواد مخدر نیز نظارت داشته باشد. اما با تمرکز بیش از مراکز رسمی و پزشکان ، در حالی که آتاری و بازار آزاد بدون هیچ گونه کنترل فعالیت می کنند ، نشان دهنده عدم تعادل در سیاست گذاری است.
دفتر مرکزی ضد مواد مخدر همچنین باید نقش فعال تری در کنترل نشت داروهای دارویی داشته باشد. دفتر مرکزی با همکاری وزارت بهداشت و اجرای قانون می تواند با ایجاد سیستم های ردیابی ، شناسایی نشت و برخورد با شبکه های غیرمجاز ، از گسترش بازار مواد مخدر سیاه جلوگیری کند. اما در عمل ، تمرکز این مؤسسات بیشتر به مقابله با داروهای سنتی و صنعتی متمرکز است و داروهای درمانی اعتیاد گاهی اوقات مورد توجه قرار نمی گیرند.
اجرای قانون ، به عنوان یک بازوی اجرایی ، باید نقش مؤثرتری در برخورد با عطرهای توهین آمیز ، فروشندگان خیابانی و شبکه های قاچاق مواد مخدر داشته باشد. بازرسی های دوره ای ، شناسایی مراکز تأمین غیرمجاز و برخورد با مجرمان می تواند برخی از بحران را کنترل کند. اما تا زمانی که آتاری بدون مجوز ، غیرمجاز و بدون پاسخ عمل کند ، هیچ سیاست درمانی موفقیت آمیز نخواهد بود.

تهدید سلامتی ؛ داروی تقلبی زندگی مصرف کننده را مشخص کرده است
یکی از نگرانی های جدی ، سلامتی مصرف کنندگان است که به دلیل حساسیت جسمی ، تنها با یک مارک خاص دارو سازگار هستند. برخی از بیماران گزارش داده اند که آنها با قیمت های بالا همان مارک دارویی را از آتاری ساخته اند ، اما این دارو با بدن آنها سازگار نبود و واکنش های شدیدی را نشان داده است. این نشان می دهد که حتی اگر بسته بندی مشابه باشد ، محتوای دارو ممکن است ناخالص ، جعلی یا تغییر یافته باشد.
در چنین شرایطی ، یک سؤال مهم پیش می آید: اگر یک مصرف کننده به دلیل داروی ناخالص از آتاری رنج ببرد ، آیا وزارت بهداشت مسئولیتی ندارد؟ آیا نظارت فقط به اندازه کافی از مراکز رسمی است؟ آیا این افراد در جامعه رها شده اند؟

پیشنهاداتی برای اصلاح وضعیت نشت مواد مخدر به بازار آزاد
مجموعه ای از اقدامات چند لایه ، هماهنگ و پایدار برای مقابله با بحران نشت مواد مخدر از بازار آزاد ضروری است. این اقدامات باید همزمان نظارت را تقویت کند ، از مراکز پزشکی پشتیبانی کند ، با عرضه غیرمجاز مقابله کند و سلامت عمومی را ترویج کند. موارد زیر پیشنهادات کلیدی است:
1. نظارت دقیق بر شرکت های تولید و توزیع مواد مخدر
-دوره تولید کنندگان مواد مخدر توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی
– بررسی مسیرهای توزیع ، انبارداری و تطبیق فیزیکی و سیستمیک
فداکاری قانونی به شرکتها در روند توزیع ، نقض یا نشت دارو
-گزارش ماهانه در مورد حجم تولید ، مقصد توزیع و بازگشت پوسته ها
2. ممنوعیت کامل تهیه مواد مخدر در مراکز آتاری و غیرمجاز
تصحیح قوانین تجاری و دارویی برای صریح ممنوعیت فروش داروهای مواد مخدر در آتاری ، فروشگاه های گیاهی و مراکز غیرمجاز
برنامه های بازرسی توسط اجرای قانون و تحریم های دولت برای جمع آوری مواد مخدر غیرمجاز
-عمی با آتاری که مواد مخدر را بدون مجوز و خارج از زنجیره رسمی ارائه می دهند
-رد برچسب هشدار عمومی آتاری در مورد ممنوعیت فروش داروهای اعتیاد
-ایجاد یک سیستم گزارش محبوب برای شناسایی عطرهای توهین آمیز و اطلاعات عمومی در مورد خطرات داروها بدون اصالت
1. افزایش اقتدار نظارتی وزارت بهداشت بر بازار آزاد
-ساختار نظارتی وزارت بهداشت برای گسترش دامنه بازرسی در خارج از مراکز پزشکی
-اثر واحدهای نظارت مشترک با همکاری ضد مواد مخدر ، اجرای قانون و سازمان غذا و داروی
-براسیون در آتاری ، فروشندگان خیابانی و بازارهای غیررسمی مواد مخدر
-ایجاد یک خط ارتباطی مستقیم برای گزارش محبوب در مورد فروش مواد مخدر غیرمجاز
1. ثبت و انتشار آمار عوارض داروهای غیرمجاز
برنامه ریزی سیستم ثبت نام سیستم ملی برای استفاده از داروهای بازار آزاد.
-انرژی ، اورژانس و بیمارستانها برای ثبت دقیق منشاء دارو در مورد بیمار
چگالی دوره ای گزارش های تحلیلی در مورد میزان خسارت ناشی از داروهای تقلبی یا ناسازگار
-از این داده ها برای اصلاح سیاست های دارویی و هشدار عمومی برای مصرف کنندگان استفاده کنید
1. پشتیبانی مالی ، حقوقی و تجاری مراکز سوء استفاده از مواد
یارانه های دارویی به مراکز سوء مصرف مواد مخدر برای کاهش هزینه های تهیه مواد مخدر
معافیت یا تخفیف ویژه پزشکان شاغل در زمینه اعتیاد
استقرار مراکز پزشکی در مناطق محروم یا پرخاشگرانه
-روند دریافت مجوز ، تجدید مجوز و تهیه تجهیزات برای مراکز رسمی پزشکی
-تبعیض در درگیری های مالیاتی و نظارتی بین آتاری و آتاری
1. اصلاح سیستم مالیاتی پزشکان و از بین بردن تبعیض در ابزارهای مالی
-Blind الزام استفاده از خوانندگان کارت برای پزشکان فعال در زمینه درمان اعتیاد
مقایسه با آتاری غیررسمی و فروشندگانی که هیچ ابزار شفافیت مالی ندارند
-محوری بسته های پشتیبانی مالیاتی برای پزشکان متعهد به معالجه بیماران با ریسک بالا
-ایجاد یک سیستم مالیاتی اختصاصی برای مراکز درمانی سوء مصرف مواد مخدر ، با در نظر گرفتن ماهیت خدمات اجتماعی آنها
1. بررسی در سیاست داروسازی داروسازی
-برای بررسی اثرات انتقال دارو از مراکز پزشکی به داروخانه ها بر میزان قاچاق
مطالعات میدانی در مورد نقاط نشت دارو و نقش داروخانه ها در کنترل یا تشدید بحران
-پزشک را از بین بردن زنجیره درمان و حفظ مسئولیت بالینی در مورد داروهای دارویی پیشی می گیرد
1. تقویت نقش ستاد ضد ناراحتی و اجرای قانون
-یک مأموریت خاص برای دفتر مرکزی مواد مخدر در زمینه معتادان به مواد مخدر را تعیین کنید
-ارتباط کمیته های مشترک با وزارت بهداشت برای شناسایی و مسدود کردن مسیرهای نشت مواد مخدر
-بودجه و اقتدار اجرای قانون را برای مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر و فروشندگان خیابانی کاهش دهید
آموزش تخصصی مأمورین اجرایی در مورد تفاوت بین داروهای غیرقانونی و داروها
عملیات هدفمند هدفمند برای از بین بردن متخلفان از چرخه توزیع دارو
1. فرهنگ عمومی و آگاهی از مصرف کنندگان
تولید محتوای آموزشی در مورد خطرات مصرف داروهای تقلبی ، ناسازگار یا غیرمجاز
-اجرای کمپین های رسانه ای با مشارکت علوم پزشکی ، رسانه های ملی و فعالان اجتماعی
-آموزش بیمار در مراکز پزشکی در مورد چگونگی تشخیص داروهای اصلی و مسیر قانونی آماده سازی
-از شبکه های اجتماعی برای هشدار در مورد متخلفان و بازارهای غیررسمی استفاده کنید

واژه‌های کلیدی: مرکز درمان سوء مصرف مواد ، دکتر ابراهیم نوری گوش گوش ، آتاری ، قاچاق مواد مخدر ، وزارت بهداشت ، سازمان سیستم پزشکی ، درمان اعتیاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا