بهداشت و درمان

نشانه‌های برآمدگی و فرورفتگی در قوطی‌های کنسرو را جدی بگیرید

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (سلامت جو)، مهندس هاله سمیعی اظهار داشت: تغییر شکل کنسروها می تواند به اشکال مختلف باشد. به طوری که اگر یک قسمت متورم و فشرده شده باشد طرف دیگر برجسته می شود یا به دلیل حمل و نقل و موارد دیگر به دیواره قوطی ضربه خورده است اما اگر دو طرف یا فقط یک طرف قوطی متورم شده باشد و علت آن باشد. ضربه نخورده؛ ممکن است سلامت آن مشکل داشته باشد.

وی افزود: در مورد قوطی هایی که یک طرف آن برآمدگی دارد، اگر هنگام سوراخ شدن قوطی مقدار زیادی گاز خارج شود به معنای پوسیده بودن محتویات قوطی است. لازم به ذکر است که هنگام بازکردن قوطی های سالم مقدار کمی هوا به داخل آنها کشیده می شود که نباید با خروج گاز اشتباه گرفته شود.

به گفته معاون مدیرکل فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو، تورم قوطی ها در مورد قوطی هایی که بیش از یک سال از تاریخ تولید آنها می گذرد، مربوط به تولید گاز هیدروژن و در نتیجه است. واکنش بین غذا و فلز قوطی (خوردگی قوطی) یا تولید گاز دی اکسید کربن نتیجه رشد میکروب ها در داخل قوطی ها است.

وی تاکید کرد: قبل از مصرف کنسرو، برای از بین بردن سم بالقوه خطرناک بوتولیسم موجود در تمامی کنسروها از جمله لوبیا، ذرت و… کنسروها را باید حداقل 20 دقیقه در آب بجوشانید.

سامی خاطرنشان کرد: از آنجایی که نمی توان از مصرف کنندگان انتظار داشت که تفاوت بین انواع تورم ایجاد شده در کنسروها را تشخیص دهند، برای اطمینان از سلامت محصول از مصرف کنسروهایی که مشکوک به آلودگی، فرورفتگی، برآمدگی یا هرگونه تغییر شکل خارجی هستند، خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا