اخبار سلامت

نرخ باروری تا 5 سال آینده باید به 2.5 برسد

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، صابر جباری در جلسه ستاد هماهنگی جوانان وزارت بهداشت که با حضور وزیر بهداشت در محل ستاد این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس قانون. طبق برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، نرخ باروری در مدت پنج سال باید حداقل به 2.5 برسد.

وی افزود: ایران رتبه هجدهم جهان، نهم آسیا و رتبه سوم منطقه را از نظر جمعیت دارد.

جباری با بیان اینکه نرخ زاد و ولد در کشور ما رو به کاهش و جمعیت سالمند در حال افزایش است، تصریح کرد: پیش بینی می شود در سال 1430 حدود 26 میلیون نفر از جمعیت کشور یعنی یک چهارم جمعیت کشور سالمند شوند.

وی با بیان اینکه الگوی فرزندآوری در کشور به سمت فرزند سوم و بیشتر است، خاطرنشان کرد: میزان فرزندآوری در بین مادران 20 تا 24 ساله کشور از سال 98 تا 1402 افزایش چشمگیری داشته است، همچنین در این مدت درصد تولد سوم به طور مطلوب و تولدهای چهارم و پنجم افزایش متوسطی داشته است.

جباری در ادامه بیان کرد: روند میانگین سن ازدواج از سال 1392 تا 1401 برای دختران 23 سال و برای پسران بین 27 تا 28 سال بوده است.

رئیس مرکز جوانان جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه در پی ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانان، خوابگاه های متاهل رشد 26 درصدی داشته است، گفت: همچنین وام های تخصیص یافته است. به دانشجویان متاهل نیز 28 درصد رشد داشته است.

وی گفت: در حوزه پژوهشی نیز پژوهش های مبتنی بر جمعیت پس از ابلاغ قانون جمعیت جوانان نسبت به سال 1400 رشد 80 درصدی داشته است.

رئیس مرکز جمعیت جوانان، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در بخشی دیگر از سخنان خود در این جلسه ضمن تشریح دستاوردهای برنامه جوانان جمعیت، راه اندازی کامل سامانه ملی باروری سالم، تشکیل منظم کانون جوانان جمعیت در ستاد وزارتی و دانشگاه ها و صدور کارنامه جوانان جمعیت برای روسای دانشگاه ها اولویت با تامین منابع مالی برای اجرای قانون جمعیت جوانان و تقویت ساختار باشد. مرکز جوانان جمعیت در وزارتخانه و دانشگاه های ذیربط، تقویت و توسعه برنامه کاربردی همنفس (AP) در زمینه آموزش ازدواج را از اولویت های برنامه جوانان جمعیت در سال 1403 برشمرده است.

وی در تشریح اولویت های برنامه جوانان جمعیت در سال 1403 نیز افزود: اجرای بهتر منشور کرامت مادری در راستای تکریم مادر و ارزش فرزندآوری در شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان ها، خدمات رایگان بارداری تا 42 روز پس از زایمان در بخش دولتی (ویزیت پاراکلینیک سونوگرافی و موارد دیگر)، کاهش مرگ و میر مادران، نوزادان و کودکان، تقویت سامانه 190 در رسیدگی به شکایات جوانان جمعیت توسعه‌یافته و تقویت همکاری با گروه‌های مردمی مانند خود و سایر موارد. بهسازی، زیباسازی و خوشایند ساختن بلوک‌های زایمان برای افزایش رضایت مادران نیز یکی دیگر از اولویت‌های وزارت بهداشت اجرای برنامه جوانان جمعیت در سال جاری است.

جباری در ادامه بیان کرد: در سال 1403 فرهنگ سازی در زمینه ازدواج آسان و باروری سالم، فرزندآوری به موقع و چندقلویی، پیشگیری از ناباروری، ترویج زایمان طبیعی، تقویت و توسعه مراکز درمان ناباروری سطح 2 و 3 و جذب پزشک ایرانی انجام شد. کارشناسان مراکز، الزام به انعقاد قرارداد برای کلیه مراکز درمان ناباروری در بخش دولتی به ویژه با بیمه های پایه، اجرای بسته خدماتی ویژه مادران باردار دارای 3 فرزند و بیشتر و شناسایی ماماها به عنوان سفیران اصلی. از جوانان جمعیت نیز پیگیری خواهد شد.

در ادامه شکیبا محبی تبار، دبیر ستاد کشوری جمعیت در ستاد مرکزی هماهنگی جوانان وزارت بهداشت، با بیان اینکه وزارت بهداشت یکی از فعال ترین وزارتخانه هایی است که به وظایف قانونی خود عمل کرده است، گفت: در بحث جوانان جمعیت و حمایت خانواده گفت: سرمایه گذاری اولیه و تخصیص اعتبارات به خوبی انجام شده است.

وی مشاوره فرزندآوری، حفظ سلامت جنین، تربیت مادر و کارآمدی بهورزان را از جمله اقدامات مهم و موثر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برشمرد.

محیبی تبار تاکید کرد: بهورزان ها در خط اول ارتباط با خانواده ها و زوج های جوان برای فرزندآوری هستند بنابراین اختصاص نیروی کار به آنها اقدام مثبتی بود که باید ادامه یابد.

دبیر ستاد کل جمعیت کشور استانداردسازی غربالگری را از دیگر دستاوردهای وزارت بهداشت برشمرد و خاطرنشان کرد: زوج های جوان نابارور باید به طور کامل تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند زیرا بیمه پایه خدمات مطلوبی برای ناباروری سطح 2 و 3 ارائه نمی دهد.

وی ادامه داد: خوابگاه دانشجویی متاهلین مقوله مهم و تاثیرگذاری است که نیاز به نظارت، تکمیل و ساخت دارد.

محیبی تبار تکمیل و نهایی شدن سامانه جامع ثبت اطلاعات کلیه مددجویان باروری و بارداری را طبق ماده 54 ضروری خواند.

وی در ادامه گزارشی از فعال شدن دبیرخانه جوانان جمعیت و سایر دستگاه های اجرایی ارائه کرد و تصریح کرد: استان یزد در نرخ باروری بهترین عملکرد را داشته است و لازم است گزارشی از عملکرد آن ارائه شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا