سلامت خانواده

نرخ باروری تا پنج سال آینده باید به 2.5 برسد – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، صابر جباری در جلسه ستاد هماهنگی جوانان وزارت بهداشت که با حضور وزیر بهداشت در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: بر اساس قانون در برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، نرخ باروری در مدت پنج سال باید حداقل به 2.5 برسد.

وی افزود: ایران رتبه هجدهم جهان، نهم آسیا و رتبه سوم منطقه را از نظر جمعیت دارد.

جباری با بیان اینکه نرخ زاد و ولد در کشور ما رو به کاهش و جمعیت سالمند در حال افزایش است، تصریح کرد: پیش بینی می شود در سال 1430 حدود 26 میلیون نفر از جمعیت کشور که یک چهارم جمعیت است، سالمند شوند.

گفت که مدل بچه دار شدن در کشور به سمت فرزند سوم و بیشتر است، خاطرنشان کرد: میزان بچه دار شدن از سال 1377 تا 1402 افزایش قابل توجهی در مادران 20 تا 24 ساله در کشور مشاهده شده است، همچنین در این مدت درصد تولد سوم به طور مطلوب و تولدهای چهارم و پنجم رشد متوسطی داشته است.

جباری در ادامه بیان کرد: روند میانگین سن ازدواج از سال 1392 تا 1401 برای دختران 23 سال و برای پسران بین 27 تا 28 سال بوده است.

رئیس کانون جوانان، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق قانون حمایت از خانواده و گروه های جوانان، خوابگاه ها متاهل 26 درصد رشد داشته است گفت: همچنین وام های اختصاص یافته به دانشجویان متاهل نیز 28 درصد رشد داشته است.

جباری خاطرنشان کرد: قبولی یاران ناباروری با سهمیه مناطق محروم نیز رشد خوبی داشته است، همچنین دستیاری در حوزه زنان از سال 1400 تا 1402 15 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: در حوزه پژوهش، پژوهش جمعیت محور است بعد از ابلاغ قانون جوانان نسبت به سال 1400 جمعیت را 80 درصد افزایش داده است.

رئیس مرکز جمعیت جوانان، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در بخشی دیگر از سخنان خود در این جلسه ضمن تشریح دستاوردهای برنامه جوانان جمعیت، راه اندازی کامل سامانه ملی باروری سالم، تشکیل منظم کانون جوانان جمعیت در ستاد وزارتی و دانشگاه ها و صدور کارنامه جوانان جمعیت برای روسای دانشگاه ها اولویت با تامین منابع مالی برای اجرای قانون جمعیت جوانان و تقویت ساختار باشد. مرکز جوانان جمعیت در وزارتخانه و دانشگاه های مربوطه، تقویت و توسعه برنامه کاربردی.بالا) همان نفس وی در زمینه آموزش در دوران ازدواج، آن را از اولویت های برنامه جوانان جمعیت در سال 1403 برشمرد.

وی در تشریح اولویت های برنامه جوانان جمعیت در سال 1403 نیز افزود: اجرای بهتر منشور کرامت مادری در راستای تکریم مادری و بها دادن به فرزند. بیاورید در شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان ها خدمات بارداری رایگان تا 42 روز پس از زایمان در بخش دولتی (بازدید پاراکلینیک سونوگرافی و موارد دیگر)، کاهش مرگ و میر و میر مادران، نوزادان و کودکان، تقویت سامانه 190 در رسیدگی به شکایات جوانان، توسعه و تقویت همکاری با گروه های مردمی مانند NAFS و موارد دیگر، بهبود، زیباسازی و خوشایند ساختن بلوک های زایمان برای افزایش رضایت مادران نیز از دیگر موارد است. اولویت های وزارت بهداشت در اجرای برنامه جوانان. جمعیت امسال

جباری در ادامه اظهار داشت: در سال 1403 م. فرهنگ سازی در زمینه ازدواج آسان و باروری سالم به موقع فرزندان بیاورید پیشگیری به موقع و متعدد از ناباروری، ترویج زایمان طبیعی، تقویت و توسعه مراکز درمان ناباروری سطح 2 و 3 و جذب نیروی متخصص ایرانی برای مراکز، الزام به عقد قرارداد با کلیه مراکز درمان ناباروری بخش دولتی و بویژه با بیمه های پایه، اجرای طرح بسته خدمات ویژه مادران باردار و دارای 3 فرزند کولو و بیشتر و شناسایی به ماماها به عنوان سفیران اصلی جوانان جمعیت نیز پیگیری خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا