اخبار سلامت

نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش ها در آزمایشگاه های پزشکی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، شهروز همتی; رئیس انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی تشخیصی پزشکی ایران درباره کیفیت تست های تشخیصی در آزمایشگاه های کشور گفت: آزمایشگاه های تشخیص پزشکی چه در بخش دولتی و چه خصوصی با صدور پاسخ کتبی از جمله مراکزی هستند که عملکرد شفاف دارند. و این عملکرد قابل بررسی است و آزمایشگاه در او باید قبل از صدور پاسخ پاسخگو باشد.

وی گفت: نتیجه هر آزمایش باید در خروجی هر دستگاه باشد و ما به این خروجی به عنوان سند اشاره می کنیم. در واقع از لحظه پذیرش درخواست آزمایش و خونگیری توسط چه کسی، آزمایش توسط چه دستگاه یا دستگاهی انجام شده و آزمایش توسط چه کسی به بیمار تحویل داده شده است، همه مستند و قابل پیگیری و اثبات هستند. و هرگونه تحریف آنها قابل بررسی است. تحقیق کنید و شکایت کنید.

همتی افزود: آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور زیر نظر اداره کل امور آزمایشگاه های استان بوده و در سال چندین بار در خصوص استقرار استانداردهای سخت گیرانه ISO 15189 که از سال 1385 اجباری شده و تمدید مجوز مورد بازرسی قرار می گیرند. از آزمایشگاه ها بستگی به ایجاد این الزامات دارد.

وی ادامه داد: این استانداردها شامل تمامی شاخص هایی است که در انجام آزمون ها دخیل است مانند پذیرش، پاسخگویی، قیمت های اعلام شده از سوی دولت، انجام تست های کنترل کیفیت در بخش های مختلف، ایمنی فضا و تجهیزات، استخدام و آموزش پرسنل و بسیاری موارد دیگر. . .

رئیس انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی تشخیصی پزشکی ایران یادآور شد: از چند سال پیش که پذیرش نسخه ها به صورت کاغذی حذف شد و به صورت آنلاین پذیرفته شد، آزمایش توسط پزشک درخواست و توسط آزمایشگاه ها ثبت می شود و این امر درخواست را نمی توان دستکاری کرد

همتی تاکید کرد: امروز حدود 80 درصد آزمایش های درخواستی بیماران به صورت آنلاین است که همزمان در سایت بیمه پایه نیز ثبت می شود، بنابراین امکان صدور پاسخ غیر ضروری وجود ندارد.

رئیس انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی تشخیصی پزشکی ایران تصریح کرد: علیرغم اینکه سالانه میلیاردها پاسخ از سوی آزمایشگاه های کشور صادر می شود، آزمایشگاه های تشخیص پزشکی کمترین شکایت را در نظام پزشکی کشور و دانشگاه های علوم پزشکی در میان دارند. گروه های مختلف پزشکی

وی افزود: به منظور حفظ و افزایش کیفیت، آزمایشگاه ها سالی سه بار توسط نهادهای کنترل کیفی خارجی پایش می شوند و نتایج این ارزیابی ها نیز توسط ادارات امور آزمایشگاه ها بررسی می شود. طبق الزامات 15189، آزمایشگاه ها موظفند نمونه های بیمار را برای مدت معینی بسته به نوع آزمایش نگهداری کنند و در صورت ادعای عدم انجام نمونه برداری در آزمایشگاه، این ادعا به طور کامل قابل بررسی است و وجود نمونه در آزمایشگاه قابل اثبات است.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته ضروری است که با وجود تحریم ها، مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ارز، آزمایشگاه ها در تلاش هستند تا کیفیت خدمات خود را حفظ کنند. از آنجایی که نتایج آزمایشات 70 درصد در تصمیم گیری بالینی تأثیر دارد، آزمایشگاه ها تمام تلاش خود را بر ارائه پاسخ صحیح و قابل قبول متمرکز می کنند زیرا معتقدند افزایش کیفیت خدمات و ارائه به موقع و صحیح آنها تأثیر انکارناپذیری بر سلامتی دارد. بیماران و از یک سو باعث کاهش هزینه های بیماران و نظام سلامت خواهد شد.

همتی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوانی که آزمایشگاه های کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند، صحبت ها درباره نتایج آزمایشگاه ها، علاوه بر زیر سوال بردن زحمات 6000 آزمایشگاه تشخیص طبی کشور، بازرسی و نظارت بر ادارات امور آزمایشگاه هاست. همچنین کشور و بیمه ها را زیر سوال خواهد برد.

رئیس انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی تشخیصی پزشکی ایران گفت: در شرایط سختی که آزمایشگاه ها با آن مواجه هستند، کارکنان آزمایشگاه ها ترجیح می دهند به جای انجام کارهای نادرست، آزمایشگاه های خود را تعطیل کنند. می بینیم که هر ساله تعدادی از آزمایشگاه ها به دلایل اقتصادی درخواست تعطیلی آزمایشگاه های خود را به کمیسیون ماده 20 دانشگاه ها ارائه می کنند.

وی با اشاره به انتشار برخی اظهارنظرها مبنی بر نامناسب بودن نتایج، کیفیت و انجام آزمایشات پزشکی در آزمایشگاه های کشور، خاطرنشان کرد: امیدواریم اساتید در طول مصاحبه با بزرگواران بیشتری مسائل را تحلیل کنند و در صورت وجود مشکل. ، از طریق مجاری قانونی با آن برخورد خواهند کرد. و مسائل را به شنیده ها و حدس و گمان ها رها نکنید و صحت آن را بررسی کنید زیرا درج چنین مطالبی ذهن مسئولین فنی و بیش از هزاران پرسنل آزمایشگاه را تیره خواهد کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا