بهداشت و درمان

نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، مطالعه جدیدی نشان می دهد که آسپرین چگونه در برابر سرطان روده بزرگ عمل می کند.

طبق یافته های منتشر شده، به نظر می رسد آسپرین جنبه های پاسخ ایمنی بدن در برابر سلول های سرطانی را تقویت می کند.

دکتر مارکو اسکارپا، محقق ارشد و جراح عمومی در دانشگاه پادوا در ایتالیا گفت: “مطالعه ما مکانیسم مکمل پیشگیری یا درمان سرطان با آسپرین را نشان می دهد، علاوه بر مکانیسم دارویی کلاسیک آن، که شامل مهار التهاب می شود.”

برای این مطالعه، محققان نمونه‌های بافتی از 238 بیمار را که بین سال‌های 2015 تا 2019 تحت عمل جراحی سرطان روده بزرگ قرار گرفتند، به‌دست آوردند. از این تعداد، حدود 12 درصد مصرف‌کننده آسپرین بودند.

به گفته محققان، نمونه‌های بافتی از مصرف‌کنندگان آسپرین، گسترش کمتر سرطان به غدد لنفاوی و فعالیت تهاجمی‌تر سلول‌های ایمنی در برابر تومورها را نشان داد.

در آزمایشگاه، آنها کشف کردند که قرار دادن سلول های سرطانی روده بزرگ در معرض آسپرین، توانایی سلول های ایمنی برای هشدار دادن به یکدیگر در مورد وجود تومورها را افزایش می دهد.

به طور خاص، سلول های ایمنی شروع به بیان بیشتر پروتئینی به نام CD80 کردند. به گفته محققان، در بیماران مبتلا به سرطان رکتوم، مصرف‌کنندگان آسپرین بیان CD80 بالاتری در بافت‌های سالم داشتند که نشان می‌دهد آسپرین توانایی سیستم ایمنی را برای جستجو و از بین بردن سلول‌های سرطانی افزایش می‌دهد.

اسکارپا گفت: “گام بعدی یافتن راهی برای ورود آسپرین به عمق روده و افزایش اثرات ضد سرطانی آن خواهد بود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا