سلامت خانواده

نتایج اولیه طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن / پلمب مراکز عرضه سیگار الکترونیکی

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از و به نظر می رسیدحسین فرشیدی اظهار داشت: هفته گذشته حادثه تلخی رخ داد. مفتخرم که به عنوان معاون بهداشت وزارت بهداشت در دولتی خدمت می کنم که رئیس جمهور جان خود را در راه خدمت به مردم فدا کرد. شهادت در خدمت مردم را با چیزی که جنبه مادی داشته باشد قابل توصیف نیست. پس از انقلاب کشور به راه خود ادامه می دهد.

وی در خصوص اقدامات دولت در حوزه دخانیات افزود: گزارش سازمان بهداشت جهانی در مورد عملکرد جمهوری اسلامی ایران در سال 2022 منتشر شد که این شاخص ها یا رنگ های مختلف معرفی شده و رنگ حوزه دخانیات ایران در 2022 قرمز بود، اما این شاخص در سال 2023 قرمز خواهد بود. درآمد نارنجی، این وضعیت با اقدامات دولت از جمله افزایش مالیات بر دخانیات محقق شده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه مضرات سیگار بر هیچکس پوشیده نیست، تصریح کرد: حتی متولیان صنعت دخانیات نیز از مضرات مصرف مواد دخانی آگاه هستند، بررسی ها حاکی از مرگ 50 هزار نفر است. در کشور ناشی از سیگار کشیدن است. .

فرشیدی با بیان اینکه استعمال دخانیات ضرر مالی دارد، ادامه داد: نه تنها مصرف کنندگان مواد دخانی هزینه خرید مواد دخانی را پرداخت می کنند، بلکه نظام سلامت کشور نیز هزینه های مصرف دخانیات را متحمل می شود، هزینه های درمان مصرف دخانیات بالاست. زیرا همه سرطان‌ها ریشه سیگار هستند.

وی با بیان اینکه هر فردی که به جمعیت دخانیات کشور اضافه شود هزینه هایی را برای کشور به همراه دارد، تصریح کرد: بخشی از زمین های کشاورزی کشور به کشت تنباکو اختصاص دارد ضمن اینکه از این زمین ها می توان برای کشت محصولات کشاورزی و مواد غذایی استفاده کرد. امنیت مردم انجام داد

علایق برخی به افزایش مصرف سیگار بستگی دارد

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درباره دلایل افزایش مصرف دخانیات گفت: سوالات زیادی درباره دلیل افزایش مصرف دخانیات مطرح می شود، بررسی ها نشان می دهد که منافع برخی افراد در گرو افزایش مصرف دخانیات است. مصرف می کنند و به همین دلیل در جهت افزایش مصرف دخانیات اقدام می کنند.

فرشیدی درباره مضرات استعمال دخانیات اظهار داشت: نه تنها افرادی که سیگار می کشند، بلکه افراد نزدیک به سیگار نیز از مضرات آن متاثر می شوند. مجمع جهانی مصرف دخانیات سازمان جهانی بهداشت در چند روز آینده برگزار می شود، قیمت محصولات سیگار در کشور پایین است و تحقیقات نشان می دهد که قیمت یک بسته سیگار در سوئیس حدود 13 یورو است، اما گران ترین آن است. سیگاری که در کشور ما به فروش می رسد 250 هزار تومان است.

وی با انتقاد از قیمت سیگار و مالیات بر فرآورده های دخانی گفت: قیمت پایه و مالیات سیگار در کشور پایین است. در حالی که نرخ مالیات بر محصولات دخانی باید چهار برابر قیمت مصرف کننده باشد، چرا مجوز افزایش قیمت سیگار را صادر نمی کنند؟ سیگار کشیدن می تواند منجر به سرطان ریه شود و این سرطان از نظر درمان بسیار گران است. اگر فردی به سرطان مبتلا شود، حتی ممکن است مجبور شود خانه خود را برای هزینه های درمان بفروشد. سیاست وزارت بهداشت پیشگیری از بیماری هاست.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه صاحبان صنایع دخانی پیکان تبلیغاتی خود را به سمت جوانان و بانوان نشانه رفته اند، تصریح کرد: شکل و شمایل مصرف مواد دخانی در 10 سال گذشته تغییر کرده است. به گونه ای که صاحبان صنایع تیرهای تبلیغاتی خود را به سمت زنان و جوانان نشانه رفته و از هر روشی برای افزایش مصرف سیگار در این گروه ها استفاده می کنند.

فرشیدی با بیان اینکه تبلیغ سیگار در شبکه تلویزیونی خانگی انجام می شود، تصریح کرد: سریال هایی که از صدا و سیما و شبکه تلویزیونی خانگی پخش می شود در راستای تبلیغ محصولات دخانی گام برمی دارد، قطعا مصرف مواد دخانی در سریال ها باعث افزایش میزان مصرف دخانیات می شود. مصرف محصولات تنباکو اگرچه باید در جهت کاهش مصرف مواد دخانی گام برداریم، اما محصولات نمایشی گامی در جهت استعمال دخانیات برداشته اند.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی شعار سال 2024 را “حمایت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات” معرفی کرده است، گفت: 11 خرداد به عنوان روز جهانی بدون دخانیات معرفی شده است و وزارت بهداشت در کنار سازمان بهداشت جهانی. ، شعار «حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگان» به عنوان شعار هفته ملی بدون دخانیات در نظر گرفته شده است.

افزایش قیمت؛ راه حلی برای کنترل سیگار

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه پیشگیری از استعمال دخانیات باید به هر نحوی انجام شود، افزود: میزان مرگ و میر سالانه ناشی از مصرف دخانیات در کشور معادل 50 هزار نفر است که میزان مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات و بیماری های مرتبط ما بر مصرف دخانیات تمرکز می کنیم، باید به اهمیت کنترل مصرف دخانیات توجه کنیم. افزایش قیمت سیگار می تواند راهی برای کنترل مصرف مواد دخانی باشد، اگر در کشورهای دیگر تاثیر داشته باشد، وقتی فرد بداند حدود نیمی از حقوق ماهیانه خود را برای سیگار می پردازد، مصرف آن را قطع می کند. .

فرشیدی با بیان اینکه دو مولفه «آموزش» و «فرهنگ سازی» در پیشگیری از استعمال دخانیات موثر است، خاطرنشان کرد: استعمال دخانیات در شبکه های مجازی به هر شکل ممکن می تواند اتفاق بیفتد، اما آموزش و فرهنگ سازی می تواند در پیشگیری از مصرف دخانیات نقش داشته باشد. علاوه بر فرهنگ سازی مناسب، فرآورده های دخانی باید با قیمت بالا به فروش برسد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت مخالف فروش، عرضه و تولید سیگار الکترونیکی است، تصریح کرد: مضرات سیگار الکترونیکی بیشتر از سیگارهای کلاسیک است، سیگارهای الکترونیکی که توسط مراکز عرضه محصولات دخانی به فروش می رسد قاچاق است، وزارت بهداشت. و مراکز عرضه با سیگارهای الکترونیکی مواجه شده و اقداماتی برای پلمپ این اماکن انجام شده است. وزارت بهداشت در چند روز گذشته برخی از مراکز فروش سیگار الکترونیکی را پلمپ کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید سیگار الکترونیک و فرآورده های جدید دخانی نیست. برخی از افرادی که می خواهند سیگار الکترونیکی تولید کنند می گویند وزارت بهداشت با شعار سال که جهش تولید است مخالف است، اما ما در وزارت بهداشت مخالف جهش تولید نیستیم، اما مخالف هستیم. تولید محصولات مضر برای سلامتی

فرشیدی درباره افزایش مالیات بر محصولات دخانی گفت: مخالفان افزایش مالیات بر محصولات دخانی معتقدند افزایش مالیات باعث قاچاق می شود اما باید گفت که قاچاق ربطی به افزایش مالیات ندارد.

نتایج اولیه طرح مطالعاتی قلیان اکسیژنی

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژنی را ارائه کرد و این طرح با هدف کنترل مصرف دخانیات در حال اجراست. نتایج گزارش اولیه خوب است و این قلیان وابستگی ایجاد نمی کند، اگر نتایج این مطالعه مثبت تلقی شود، قلیان اکسیژن جایگزین قلیان تنباکو می شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت تصریح کرد: سال گذشته 10 حمت از مالیات فرآورده های دخانی برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده بود که این مبلغ پرداخت نشده است، پرداخت مالیات می تواند یک نفر را پوشش دهد. بخش بزرگی از خدمات سلامت و نظام سلامت کشور است.

فرشیدی درباره افزایش تعداد کارخانه های تولید سیگار گفت: کارخانه های تولید دخانیات گزارش دقیقی از محصولات خود ارائه نمی دهند و به همین دلیل نرخ مالیاتی که می پردازند کمتر از واقعیت است. این شرکت ها با استفاده از روش های مختلف تبلیغاتی توانستند در جهت افزایش مصرف دخانیات گام بردارند. .

وی با بیان اینکه قانون جامع دخانیات تصویب شده است افزود: با وجود اینکه قانون خوبی در حوزه مبارزه با دخانیات داریم اما این قانون به درستی اجرا نمی شود. مصرف نقش دارد به عنوان مثال وزارت بهداشت با همکاری نیروی انتظامی اقدام به جمع آوری قلیان از مکان های تفریحی یکی از سواحل می کند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درباره گرانی فرآورده های دخانی افزود: با وجود اینکه محصولات دخانی گران شده است اما این افزایش قیمت با افزایش قیمت برخی کالاها مانند گوشت برابری نمی کند. آمار و ارقام در صنعت دخانیات بسیار وحشتناک است و با یک سیستم ما با وضعیت خطرناکی مواجه هستیم، نرخ مالیات و قیمت سیگار باید بازدارنده باشد، اما نرخ فعلی محصولات دخانی و مالیات این محصولات نیست. ایجاد یک عامل بازدارنده، سیگار و تنباکو نباید به عنوان محصولات سبد خانگی در نظر گرفته شود.

فروش محصولات دخانی در فروشگاه های زنجیره ای ممنوع است

فرشیدی با بیان اینکه مصرف فرآورده های دخانی در سنین پایین مشاهده می شود، تصریح کرد: صنایع دخانی به دنبال کاهش سن مصرف مواد دخانی هستند. چون از آن سود بیشتری می برند، دخانیات به طور مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت تأثیر می گذارد، مثلاً 2.5 زوج نابارور در کشور وجود دارد، ناباروری یکی از عوارض مصرف دخانیات است.

وی با بیان اینکه خانواده ها باید مراقب مضرات سیگار باشند افزود: استعمال دخانیات در محیط خانه باعث ماندگاری دود مواد دخانی در خانه و عوارض ناشی از مصرف مواد دخانی می شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه عده ای تمایل به فروش محصولات دخانی در فروشگاه های زنجیره ای دارند، گفت: وزارت بهداشت با فروش مواد دخانی در فروشگاه های زنجیره ای مخالف است. موافق نیستیم؛ اگر مخالفت وزارت بهداشت صورت نمی گرفت وضعیت خیلی بدتر می شد.

فرشیدی با بیان اینکه صنعت دخانیات از روش های نوین تبلیغاتی برای افزایش مصرف دخانیات استفاده می کند، تصریح کرد: برای مبارزه با مصرف دخانیات باید از روش های نوین استفاده کنیم و رسانه ها در این میان نقش بسزایی دارند، وزارت بهداشت اقداماتی را برای کاهش مصرف دخانیات انجام داده است. کارهای زیادی کرده است اما با کارهای فرهنگی می توان میزان مصرف را تا حد بیشتری کاهش داد.

وی با بیان اینکه آموزش نقش بسیار مهمی در پیشگیری از مصرف دخانیات دارد، خاطرنشان کرد: اقدامات متعددی در حوزه آموزش در چند استان انجام شده و دبیرخانه کنترل دخانیات وزارت بهداشت نیز اقدامات خوبی انجام داده است. از آنجایی که ایران از نظر مصرف مواد دخانی در بین کشورهای منطقه شرایط بهتری دارد، ما در وزارت بهداشت به فکر آینده هستیم و باید شرایطی را فراهم کنیم که شرایط مصرف مواد دخانی در کشور فراهم شود. خراب نمی شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا