بارداری

نبایدهای دوران بارداری – سلامت جو

به گزارش سلامت جو به نقل از همشهری آنلاین، مراقبت های بهداشتی در دوران بارداری اهمیت بسیار بیشتری پیدا می کند. زیرا زن باردار علاوه بر خود مسئول سلامت جنین خود نیز می باشد. اگر نکات مراقبتی به طور تصادفی رعایت شود، آسیب باورنکردنی به جنین وارد می شود. زایمان زودرس، وزن کم، سقط جنین، نقایص مادرزادی و مشکلات عصبی تنها بخشی از این آسیب ها هستند.

10 در دوران بارداری نباید

در دوران بارداری، سلامت جنین 100% به سلامت شما و بایدها و نبایدهایی که انجام می دهید بستگی دارد. طبیعتاً در این دوران باید سبک زندگی خود را کمی تغییر دهید تا به خود و جنین آسیب نرسانید. اگر پزشک توصیه های مراقبتی به شما می دهد، آنها را به دقت دنبال کنید تا هم به سلامت خود و هم به سلامت کودکتان کمک کنید و یک نوزاد سالم به دنیا بیاورید. برخی از این مراقبت ها را باید قبل از بارداری شروع کرد و جدی گرفت. در این گزارش می توانید با 10 رفتار پرخطر در دوران بارداری آشنا شوید که می تواند به جنین آسیب برساند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن و سایر محصولات تنباکو در دوران بارداری می تواند منجر به کاهش اکسیژن رسانی به جنین، افزایش خطر زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و عدم رشد جنین در رحم شود. این موارد با افزایش احتمال مشکلاتی مانند نقص مادرزادی و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد همراه است. یک مطالعه جدید هشدار می دهد که کشیدن فقط یک یا دو نخ سیگار در روز قبل یا در طول بارداری، سلامت نوزادان را به خطر می اندازد و این خطر با میزان سیگار کشیدن مادر باردار افزایش می یابد. نتایج این تحقیق نشان داد که نوزادان این مادران نیز 13 درصد بیشتر در معرض خطر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان قرار دارند. بر اساس این مطالعه علمی جهانی، سیگار کشیدن – قبل یا در طول بارداری – خطر ابتلا به مشکلات بالقوه کشنده سلامت را در نوزادان افزایش می دهد.

مصرف الکل

مصرف الکل در دوران بارداری می تواند منجر به اختلالات رشد جنین، ناهنجاری های صورت، مشکلات قلبی و مغزی و مشکلات یادگیری در آینده شود. سندرم جنین الکل (FAS) یکی از عوارض عمده مصرف الکل در دوران بارداری است. به گفته متخصصان، حتی مصرف مقدار کمی الکل برای جنین مشکل ساز است.

مصرف غذاهای خام و نیمه پخته

مصرف گوشت خام، گوشت نیم پز، تخم مرغ خام و شیر غیرپاستوریزه می تواند خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی را افزایش دهد که می تواند منجر به عفونت های جدی، زایمان زودرس و حتی سقط جنین شود. بنابراین مطمئن شوید که تخم مرغ و گوشتی که در دوران بارداری می خورید به خوبی پخته شده باشد. مصرف مداوم غذاهای آماده نیز می تواند منجر به افزایش بیش از حد وزن شود که زن باردار و جنین او را در معرض عوارض مختلفی از جمله تولد نوزاد بزرگ و زایمان زودرس قرار می دهد.

مصرف بیش از حد کافئین

مصرف بیش از حد کافئین می تواند با افزایش خطر سقط جنین و زایمان زودرس همراه باشد. کافئین می تواند از جفت عبور کند و ضربان قلب جنین را افزایش دهد. توصیه می شود در مورد مقدار کافئینی که باید مصرف کنید از پزشک خود سوال کنید.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

تماس با مواد شیمیایی مانند حشره‌کش‌ها، رنگ‌های صنعتی، تینرها، ضدعفونی‌کننده‌ها و شوینده‌های خانگی می‌تواند تأثیر منفی بر رشد جنین و خطر نقایص مادرزادی و مشکلات عصبی داشته باشد.

فعالیت بدنی شدید

انجام ورزش های سنگین یا فعالیت های بدنی شدید ممکن است به شکم مادر آسیب برساند و منجر به زایمان زودرس شود. ورزش های ملایم زیر نظر و نظر پزشک به خانم های باردار توصیه می شود.

استرس و اضطراب شدید

استرس و اضطراب مزمن می تواند بر سلامت جنین تأثیر بگذارد و با تأثیر بر سطح هورمون ها و سیستم ایمنی، خطر زایمان زودرس را افزایش دهد.

عدم رعایت بهداشت فردی

رعایت نکردن نکات بهداشتی به ویژه در زمینه های مربوط به بهداشت دستگاه تناسلی و مصرف آب و غذای آلوده می تواند خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی و ویروسی را افزایش دهد که می تواند بر سلامت جنین تأثیر بگذارد. بهداشت فردی را در دوران بارداری رعایت کنید. شستن مرتب دست ها با آب و صابون و غذا خوردن با دست های تمیز از دیگر نکات مهم در این دوران است.

مصرف خودسرانه داروها

مصرف داروهایی که خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف می شوند می تواند به جنین آسیب برساند. برخی از داروها ممکن است باعث نقص مادرزادی یا مشکلات رشدی شوند. همیشه قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

نشستن در وان آب گرم یا حمام آب گرم

نشستن در وان آب گرم، حمام آب گرم، جکوزی و سونا ممکن است در دوران بارداری بسیار خطرناک باشد. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از یکی از این موارد به خصوص در 3 ماه اول بارداری ممکن است خطر سقط جنین را دو برابر کند. افزایش دمای بدن نیز احتمال نقایص مادرزادی را در کودک افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا