اخبار سلامت

نان ناسالم در سفره ایرانی ها/سلامت مردم قربانی سودجویی ها!

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، “نان” به عنوان یکی از مواد غذایی اصلی در ایران، نقش مهمی در تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن دارد. با توجه به اینکه نان منبع اصلی غذای مردم کشورمان است، در سال های اخیر به نان سبوس دار، سالم و سبوس دار به دلیل خواص غذایی و فواید سلامتی آن در بین مردم و برخی سیاست گذاران توجه شده است. .

نان سبوس دار چیست؟

نان سبوس دار به نانی گفته می شود که از آرد سبوس دار تهیه می شود و حاوی تمام اجزای دانه گندم (سبوس، جوانه و آندوسپرم) است. در حالی که نان سفید معمولاً از آرد تصفیه شده تهیه می شود، سبوس و جوانه در طی فرآیند تولید آن حذف می شود که ارزش غذایی آن را کاهش می دهد.

چرا مصرف نان سبوس دار مهم است؟

نان سبوس دار دارای فیبر زیادی است که به بهبود عملکرد سیستم گوارشی، کاهش خطر یبوست و کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند. فیبر همچنین می تواند احساس سیری را افزایش دهد و در کنترل وزن موثر باشد. نان سبوس دار منبع خوبی از ویتامین های گروه B (مانند تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین) و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و روی است. این ویتامین ها و مواد معدنی برای متابولیسم انرژی و عملکرد صحیح سیستم ایمنی ضروری هستند.

سبوس گندم حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی گیاهی است که می تواند به کاهش التهاب و محافظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو و در نتیجه بروز بیماری های التهابی و انواع سرطان کمک کند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف نان سبوس دار می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک کند. فیبر و آنتی اکسیدان های موجود در آن با بهبود سطح کلسترول و کاهش فشار خون تاثیر مثبتی بر سلامت قلب دارد.

فیبر همچنین به بهبود هضم و سلامت روده کمک می کند و می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد.

مردم هنوز از نان غلات سالم محروم هستند

با وجود اثبات هزاران فایده نان کامل برای سلامتی انسان، مردم کشورمان همچنان از دسترسی به نان سبوس دار در اکثر نانوایی های کشور محروم هستند. رئیس دبیرخانه شورای عالی بهداشت سال گذشته گفته بود قرار است تعداد نانوایی هایی که نان سبوس دار می پزند به 82 هزار واحد برسد، اما طبق ادعای معاونت بهداشتی وزارت بهداشت امسال داریم. تنها 1800 نانوایی که از آرد سبوس دار برای پختن نان استفاده می کنند.

مقایسه ساده این اعداد نشان می دهد که تا دسترسی همه مردم به نان کامل در سراسر کشور راه درازی وجود دارد و تقریبا اکثریت مردم از دسترسی به نان کامل محروم هستند.

حذف سبوس از آرد تا 11 برابر استاندارد!

متاسفانه در حال حاضر بر اساس اعلام تسنیم، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، میزان سبوس موجود در آرد تولیدی کشور که برای تولید انواع تافتون، سنگک، بربری و … استفاده می شود. .، 18-22٪ است. ! این در حالی است که به گفته این مسئول میزان استاندارد سبوس از آرد باید ۲ تا ۶ درصد باشد!

به عبارت دیگر میزان حذف سبوس از آرد موجود در کشور تا ۱۱ برابر استاندارد است. این میزان مصرف سبوس زیاد است در حالی که نان سبوس دار منبع غنی فیبر است که فواید ذکر شده را برای سلامتی انسان به ارمغان می آورد. با وجود این، به دلیل حذف بیش از حد سبوس آرد، در حال حاضر میزان فیبر دریافتی در کشور ما 13 گرم در روز است.

این در حالی است که به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه، میزان توصیه شده فیبر مصرفی در دنیا 28 گرم است، به همین دلیل می توان گفت ایرانی ها کمتر از نصف استاندارد جهانی فیبر مصرف می کنند.

با توجه به اینکه نان قوت اصلی افراد محسوب می شود، دلیل اصلی عدم دریافت فیبر کافی را می توان به عدم دسترسی افراد به نان سبوس دار مرتبط دانست.

قطعنامه ای که به طور کامل اجرا نشده است

یکی از حلقه های مفقوده دسترسی کشور به نان سبوس دار، تولید آرد سبوس دار بوده است. در همین راستا در سال گذشته کمیسیون اصل 90 شورای اسلامی مصوب کرد که تا پایان سال 1402 در هر استان سه کارخانه تولید آرد راه اندازی شود.

مصوبه ای که باعث شد نانوایی ها به آرد سبوس دار دسترسی پیدا کنند و در نتیجه مردم به نان سبوس دار دسترسی پیدا کنند اما در نهایت رئیس سازمان غذا و دارو در پایان سال گذشته اعلام کرد که 370 تولیدکننده آرد در کشور داریم. که تنها 25 درصد آن آرد سبوس دار تولید می کند. آنها در سال جاری گزارش جدیدی در مورد میزان اجرای این قطعنامه اعلام نشده است.

با وجود این، گشت و گذار در شهرها و بررسی نان های پخته شده در نانوایی ها نشان می دهد که این نانوایی ها همچنان فقط نان سفید بدون سبوس می پزند و خبری از نان سالم و سبوس دار در سفره های مردم نیست.

چرا کارخانه های کمی وجود دارد که آرد سبوس دار تولید می کنند؟

بررسی علت کمبود کارخانه‌های تولید آرد سبوس‌دار در کشور نشان می‌دهد که سود حاصل از فروش سبوس مانع از تولید نان سبوس‌دار و سبوس‌دار در کشور شده و مردم از فواید آن برای سلامتی بهره‌مند می‌شوند زیرا سبوس گرفته شده از آرد به شکل خوراک دام با حاشیه سود بسیار بالا به دامداری ها فروخته می شود و همین امر باعث شده کارخانه های تولید آرد تمایلی به تولید آرد سبوس دار نداشته باشند!

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه در این باره می گوید: در این زمینه عمدتاً تولیدکنندگان آرد درگیر هستند، زیرا در حالت عادی این تولیدکنندگان سبوس هایی را که از آرد به دست می آوردند می فروختند و از آن پول می گرفتند. حالا اگر تمام این روند پخت نان در کشور اتفاق بیفتد، این سبوس از نان جدا نمی شود و دیگر به فروش نمی رسد و از نظر مالی به ضرر کارخانه داران است».

بهمنی یکی از تولیدکنندگان آرد سبوس دار در اراک است که می گوید به دلیل عدم سود اقتصادی در حال حاضر کارخانه ها قادر به تولید آرد سبوس دار نیستند چرا که عمده درآمد کارخانه های آرد از استخراج سبوس است.

او می افزاید: کارخانجات تولید آرد در کشور ما متأسفانه تقریباً همگی به سبوس‌زدایی و تولید آرد سفید مشغول هستند و سبوس‌های حاصل از آرد کارخانه خود را کیلویی 6000 تومان می‌فروشند در حالی که آرد با قیمت پایین‌تری از آنها خریداری می‌شود. ، اما در صورت عدم حذف سبوس، کارخانه آرد «درآمد او از طریق تولید آرد به تنهایی ممکن است زیان آور باشد».

از طرفی پخت نان سبوس دار مراحل متفاوت و زمان بری دارد که نیاز به نیروهای آموزش دیده در زمینه پخت این نوع نان را افزایش می دهد. به همین دلیل نانوایی ها تمایلی به پخت نان کامل ندارند، زیرا در وهله اول باید از مخمر و خمیر مایه مناسب در تهیه خمیر استفاده کرد و به خمیر زمان کافی داد تا کاملا تخمیر شود. اگر سبوس آرد بیشتر باشد خمیر نیاز به استراحت و استفاده بیشتر از مخمر دارد که این امر مستلزم مهارت کارگر نانوایی و صرف هزینه بیشتر است یعنی کارگران ماهر از نانوا پول بیشتری طلب می کنند و استفاده از کارگران با تجربه در بسیاری از موارد برای نانوایی ها مقرون به صرفه نیست.

با وجود این، مشکلات و موانع تولید آرد سبوس دار آنقدر پیچیده نیست که نتوان راه حل های مناسبی برای آن اتخاذ کرد و تنها با تغییر برخی تجهیزات و برگزاری چندین دوره آموزشی مهارت پخت نان سبوس دار و تعیین قیمت مناسب برای آرد سبوس دار به نانوایان آموزش داده شد. نان توسط دولت می تواند منجر به تولید آرد سبوس دار و دسترسی مردم به نان سبوس دار شود، اما به نظر می رسد کسب و کار سبوس دار و دست های پشت پرده ای که وجود دارد درصد سبوس گیری از آرد را افزایش می دهد و در این زمینه سود می برد. در سیاست های تولید نان سبوس دار تاثیر بسزایی داشته است. که باعث محرومیت مردم از نان با ارزش غذایی بالا شده است.

به نام نان پر به ذائقه سودجویان!

در حال حاضر به دلیل کم کاری مسئولان در زمینه تولید آرد و نان و عدم دسترسی به نان سبوس دار، نان هایی که عمدتا به صورت نان سبوس دار در برخی از نانوایی ها به فروش می رسند، نتیجه پخت نان با آرد سفید و افزودن مقداری است. سبوس را به سطح نان قبل از این یک فرآیند پخت است که نه تنها ارزش غذایی ندارد اما به دلیل تولید آکریل آمید سمی، برای سلامتی نیز خطرناک است!

مردم نیز به دلیل عدم آگاهی از این موضوع اقدام به خرید این نان های به اصطلاح سبوس دار می کنند در حالی که سود حاصل از فروش سبوس به جیب فروشندگان آن می رود و ضرر ناشی از مصرف سم آکریل آمید به جان مردم می رسد!

عبداللهی; مدیرکل سابق دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: هرگونه افزودنی غیر از افزودنی های مجاز در پخت نان ممنوع و تخلف است و برای تولید نان سبوس دار استاندارد در کشور باید سبوس آن به نان اضافه شود. آرد در کارخانه افزودن سبوس اضافی به نان برای سلامتی افراد مضر است و خطر سرطان زایی را به همراه دارد. سبوس هایی که به صورت فله ای خریداری و به نان اضافه می شود، فرآوری شده و سالم نیست و انواع آلودگی ها را در خود دارد، از طرفی میزان فیتات موجود در سبوس اضافی می تواند در جذب ریزمغذی ها مشکل ایجاد کند و عوارضی مانند آهن و آهن را به همراه داشته باشد. کمبود روی به دنبال دارد. از طرفی سبوس حجیمی که به نان اضافه می شود اگر تخمیر آن در نان به خوبی انجام نشود مضرتر است زیرا از جذب ریزمغذی ها جلوگیری می کند همچنین به دلیل استفاده فله ای گاهی اوقات قارچی و میکروبی دارد. آلودگی که در نان باقی می ماند، بنابراین راه صحیح این است که مقدار مشخصی سبوس در کارخانه به آرد اضافه شود تا نان مرغوب و سالم به دست مردم برسد.

پخت نان کامل باید به یک خواسته عمومی تبدیل شود. وزارت بهداشت وارد شود

شاید یکی از دلایل اصلی ورود افراد کمی در کشور به بحث تولیدکنندگان کامل این باشد که این موضوع هنوز به مطالبه عمومی مردم تبدیل نشده است. افزایش آگاهی مردم نسبت به نان سبوس دار باعث افزایش تقاضا برای نان سبوس دار می شود و این می تواند به افزایش عرضه این نوع نان کمک کند. بنابراین یکی از موضوعاتی که می تواند به گسترش پخت نان سبوس دار در کشور کمک کند، مطالبه عمومی مردم است و هر چه آگاهی مردم از افزودن به فواید نان سبوس دار بیشتر شود، این مطالبه جدی تر خواهد شد.

در این زمینه وزارت بهداشت نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی از فواید مصرف نان سبوس دار و همچنین تبیین اهمیت مصرف نان سبوس دار و تاثیر آن بر سلامت انسان برای سایر نهادها دارد، اما به نظر می رسد این وزارتخانه نیز ، در انجام این وظایف نقش برجسته ای نداشته است چرا که هنوز موضوع نان کامل به دغدغه همه دستگاه های درگیر در این موضوع تبدیل نشده است!

در حال حاضر برخی از افرادی که از سود حاصل از فروش سبوس گندم سود می برند با این ادعا که نان سبوس دار رنگ تیره تری دارد و مردم نان سبوس دار را نمی پذیرند، با تولید نان سبوس دار مخالفت می کنند. این در حالی است که این روزها با توجه به افزایش سطح آگاهی و سواد سلامت جامعه، مردم بیشتر به دنبال مواد غذایی هستند که به تامین سلامت آنها کمک کند، بنابراین اگر نانوایی های سنتی کشور به سمت تولید کامل بروند. نان و اطلاعات صحیح در این زمینه. اگر این اتفاق بیفتد، اکثر مردم از آن استقبال خواهند کرد زیرا از فواید نان غلات کامل مطلع هستند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا