اخبار سلامت

نان مصرفی ایرانی ها “کامل و سالم” نیست!/ عرضه “نان کامل سبوس دار” باید به مطالبه عمومی تبدیل شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، “نان” یکی از منابع اصلی تامین انرژی روزانه و قوت غالب مردم کشورمان به شمار می رود و به همین دلیل تاثیرات زیادی بر سلامت جامعه دارد.

کدام نوع نان ارزش غذایی دارد؟

نان دارای ارزش غذایی است که از آرد کامل (گندم کامل آسیاب شده) بدون مواد افزودنی تشکیل شده است که به آن “نان کامل” می گویند. کاهش مشکلات گوارشی، درمان بیماری های کبدی و کبد چرب، کاهش وزن و تناسب اندام، کاهش احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان، پیشگیری از یبوست و بواسیر و کاهش خطر فشار خون و قند خون و … فواید مصرف نان سبوس دار است.

تهیه نان کامل مستلزم صرف زمان بیشتری است و پخت آن نیز دستورالعمل های مشخص و مشخصی دارد که آن را بهترین نان برای سلامتی انسان می کند. مصرف نان سبوس دار به پیشگیری از بیماری های گوارشی، بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، دیابت، برخی از انواع سرطان و مرگ زودرس کمک می کند.

با وجود این، در حال حاضر تنها در برخی استان ها مانند مرکزی، فارس، خراسان رضوی و البرز کارخانه های تولید آرد سبوس دار وجود دارد و در برخی از نانوایی های این استان ها از جمله کلیه نانوایی های شهرستان اراک، نان سبوس دار پخت می شود. علیرغم اینکه طبق مصوبه مجلس قرار بود تا پایان امسال در هر استان کارخانه تولید آرد سبوس دار راه اندازی شود اما هنوز خبری از تولید گسترده آرد سبوس دار نیست. آرد و نان در کشور!

نان کامل منبع اصلی «فیبر» مورد نیاز بدن است/ ایرانی ها نصف فیبر استاندارد دنیا را مصرف می کنند!

مصرف کم فیبر خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت و سرطان ها را افزایش می دهد و یکی از منابع فیبر مورد نیاز بدن انسان، مصرف نان سبوس دار است.

بایدها و نبایدهای تولید نان کامل

محمدرضا خواجه; نایب رئیس انجمن علم و فناوری غلات وی درباره بایدها و نبایدهای تولید نان سبوس دار در کشور گفت: نانوایانی که از آرد سبوس دار استفاده می کنند باید زمان خواب خمیر را با توجه به مناطق سردسیر یا گرمسیر بین 1 تا 2 ساعت تغییر دهند. زمان پخت نان لواش و تافتون باید افزایش یابد و هر چه طول و عرض نان کمتر باشد زمان پخت بیشتر می شود و در طول زمان پخت علاوه بر بافت متخلخل و اسفنجی نان. نان بخشی از اسید فیتیک (یک ترکیب آلی که مانع از جذب آهن و کلسیم می شود) باقی مانده از تخمیر نیز از بین می رود.

وی افزود: بهترین زمان برای نان لواش حدود 50 ثانیه، تافتون حدود 100 ثانیه، سنگک 3 تا 5 دقیقه و بربری 5 تا 10 دقیقه است. برای پخت نان سبوس دار باید در هر کیسه حدود 100 گرم مایه خمیر و 10 تکه خمیر مایه تزریق شود.

وی ادامه داد: نانوایان تولید کننده نان سبوس دار باید بتوانند نان خود را با توجه به افزایش زمان پخت، استخدام زودرس و استفاده از نانوای ماهر، با قیمت 15 تا 20 درصد بالاتر از نرخ مصوب نان موجود به فروش برسانند. لازم است هر ساله نرخ جدیدی برای این دسته از نانوایان تعیین شود.

این فعال در حوزه تولید نان سبوس دار با بیان اینکه ضوابط انجام بررسی میدانی تخمیر توسط کمیته کارشناسی متشکل از نمایندگان اتحادیه، استانداری، استانداری، غلات و بهداشت است، گفت: داشتن گواهینامه مهارت فنی حرفه ای یا گواهی شرکت در سمینارها و نمایشگاه های مرتبط با نان برای تولید کننده نان سبوس دار امتیاز محسوب می شود.

خواجه تصریح کرد: برای پخت نان سبوس دار اولویت با داوطلبان تحصیلکرده و افرادی است که در مکان های شلوغ هستند. تمامی داوطلبان پخت نان سبوس دار باید از آرد شماره 1 به آرد شماره 2 تغییر پیدا کنند و بر اساس این آرد نرخ نان را افزایش دهند. آیین نامه قیمت نانوایان آزادپز متقاضی پخت آرد سبوس دار نیز در سال 1392 توسط هیات وزیران تعیین شده و طبق همین بخشنامه باید بر اساس قیمت تمام شده به فروش برسد.

نایب رئیس انجمن علم و فناوری غلات خاطرنشان کرد: استفاده از خمیر نرم به جای خمیر سفت، علاوه بر تسریع در تخریب اسید فیتیک گندم، نان را نرم و برش‌تر می‌کند.

خواجه گفت: وجود میز توری دو طبقه در نانوایی برای خنک شدن و افزایش عمر مفید نان ضروری است. استفاده از جوش شیرین و جوهر شکر در خمیر نان سبوس دار ممنوع و پاشیدن سبوس روی چانه خمیر برای سبوس دار شدن نان ممنوع است.

وی تاکید کرد: برای ترویج مصرف نان سبوس دار اعطای مجوز ساخت نانوایی به افراد جدید باید در گرو مصرف آرد سبوس دار باشد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا