نان سالم زیر ذره بین سلامت; کمپین ملی تغذیه سالم برای کاهش بیماری ها – خبرگزاری مهر ایران و جهان

احمد اسماعیل زاده مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای کمپین ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم در سال 1404 گفت: این کمپین از 24 آذرماه آغاز شده و با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی و سایر نهادها به مدت دو هفته در سراسر کشور اجرا می شود.
وی افزود: امسال کمپین اطلاع رسانی تغذیه سالم در شانزدهمین سال خود قرار دارد و همه ساله بر افزایش دانش و آگاهی مردم نسبت به یکی از مولفه های مهم تغذیه سالم تمرکز دارد تا در نهایت به کاهش بار بیماری ها در کشور کمک کند و محور اصلی کمپین امسال بر نان سالم و نان سبوس دار است.
رابطه بین مصرف نان سبوس دار و کاهش مرگ و میر
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه با اشاره به دلیل انتخاب این محور گفت: بر اساس آخرین بررسی های انجام شده در کشور از حدود 420 هزار مرگ سالانه، نزدیک به 25 هزار مورد مربوط به مصرف ناکافی غلات سبوس دار از جمله نان سبوس دار است و به همین دلیل تلاش می کنیم تا با همکاری همه نهادها با نان سبوس دار، دسترسی مردم به نان سبوس دار افزایش یابد.
اهداف کمپین؛ از افزایش آگاهی تا کاهش ضایعات نان
اسماعیل زاده ادامه داد: از اهداف اصلی این کمپین می توان به افزایش آگاهی مردم نسبت به نان سالم و نحوه انتخاب آن، ایجاد مطالبات اجتماعی برای دسترسی به نان کامل، آموزش روش های صحیح خرید و نگهداری نان و کاهش ضایعات غذایی اشاره کرد. متاسفانه بیش از 30 درصد نان تولیدی در کشور هدر می رود که بخشی به دلیل کیفیت نان و بخشی به دلیل عدم آگاهی مصرف کنندگان است.
رابطه مصرف نان با بیماری های غیر واگیر
وی با تاکید بر نقش سیاستگذاران گفت: از دیگر اهداف کمپین ارتقای سطح دانش سیاستگذاران در حوزه گندم، آرد و نان است تا با تصمیمات آگاهانه تر، زمینه گسترش نان سالم در کشور فراهم شود. همچنین در این نظرسنجی به ارتباط مصرف نان با بیماری های غیرواگیر مانند چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی پرداخته شده و به افراد آموزش داده می شود که هر فرد با توجه به سن و شرایط بیماری خود چه نوع نانی را انتخاب کند.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه خاطرنشان کرد: این کمپین هم اکنون وارد دومین هفته خود شده است و دانشگاه های علوم پزشکی، دانشکده ها و آموزش و پرورش در اجرای آن حضور فعال دارند. قبل از شروع کمپین، از اول تا 24 آذر، 10 سوال تستی طراحی و منتشر شد تا دانش مردم در مورد نان سالم سنجیده شود.



