اخبار سلامت

نامه مرندی به پزشکیان درباره اولویت های اصلی نظام سلامت

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، سید علیرضا مرندی در نامه ای به مسعود مزکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران، دغدغه ها و اولویت های کاری حوزه سلامت دولت چهاردهم را از منظر ابلاغ کرد. فرهنگستان علوم پزشکی. متن نامه به شرح زیر است:

به نام تعالی

برادر ارجمند جناب آقای دکتر مسعود بزیکیان

رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

با احترام، ضمن تبریک یک بار دیگر انتخاب جناب عالی و رای اعتماد کامل مجلس محترم شورای اسلامی به هیئت محترم وزیران و بویژه وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جناب آقای دکتر ظفرقندی و تشکر هر دو به دلیل شرکت در یکصد و نهمین اجلاس مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران که بازتاب گسترده ای در داخل و خارج از حوزه سلامت داشت و با استقبال از پیشنهاد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جمهوری ایران جناب آقای دکتر برزکیان جهت تقویت جایگاه فرهنگستان علوم پزشکی به عنوان اتاق فکر نظام سلامت موارد زیر از دغدغه های اصلی و اولویت های کاری است اهمیت معاونت بهداشتی دولت چهاردهم از دیدگاه فرهنگستان علوم پزشکی اعلام شد و امید است با همکاری نزدیک وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر نهادهایی که عملکرد آنها در تامین، حفظ و ارتقای سلامت موثر باشد، موفقیت های بیشتری حاصل شود. سلامت اعضای جامعه

1) اولویت های مربوط به همکاری های بین بخشی

  1. اولویت بندی بعد معنوی سلامت در تمامی سیاست ها و برنامه های دولت
  2. تعمیق و تکمیل ادغام آموزش و پژوهش پزشکی در مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی و توسعه آن با سایر بخش‌های آموزش عالی.
  3. توجه جدی به افزایش اعضای مرتبط با سلامت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تشکیل ستاد سلامت علاوه بر چهار ستاد موجود در دبیرخانه این شورا و تقویت نقش معاونت بهداشت در بازنگری جامع نقشه علمی کشور
  4. توجه جدی به اصلاح چالش های بزرگ زیست محیطی (بحران آب، آلودگی هوا و خاک)
  5. توجه جدی به موضوع جمعیت و جوانان با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و از جمله خطاب به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اولین دیدار هیات دولت با ایشان و تاکید بر عوامل بیرونی بخش سلامت در مسئله جمعیت
  6. توجه جدی به موضوع عزت جامعه پزشکی و حفظ نیروی انسانی حوزه سلامت با توجه جدی به حمایت های مادی و معنوی آنان.
  7. تاکید بر تامین پایدار منابع مالی در بخش سلامت، رساندن سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی به سطح کشورهای منطقه (بر اساس بند 10.1 سیاست های کلی سلامت) به گونه ای که دولت سهم در این بخش افزایش یافته است و توجه به بحث اقتصاد مقاومتی در بخش سلامت است
  8. مدیریت صحیح طب سنتی بر اساس بند 12 سیاست های کلی سلامت. (شناخت، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه سازی طب سنتی ایران)
  9. با تاکید بر نقش شورای عالی سلامت و ایمنی غذا و لزوم ارتقای جایگاه دبیرخانه آن به گونه ای که در دفتر رئیس جمهور، جایگاه و ستادی برای ابلاغ و پیگیری اجرای مصوبات تشکیل شود. شورای عالی بهداشت و ایمنی مواد غذایی با مدیریت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. .
  10. توجه به نقش حیاتی امنیت غذایی، امنیت غذایی و تغذیه حلال و سالم در سلامت اعضای خانواده، جامعه و به ویژه مادران باردار، کودکان و گروه های آسیب پذیر
  11. تمرکز جدی و مستمر با هدف ارتقای سواد سلامت اعضای جامعه، توانمندسازی و مشارکت فعال در ارتقای سلامت خود، خانواده و جامعه. طبق بند 11 سیاست های کلی سلامت. افزایش آگاهی، مسئولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختاریافته و فعال فرد، خانواده و جامعه در تامین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان های فرهنگی، آموزشی و رسانه ای کشور زیر نظر وزارت بهداشت. ، درمان و آموزش پزشکی) و نقش برجسته در صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتقاء سواد سلامت جامعه

2) اولویت های مربوط به اختیارات وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

  1. مهم ترین اولویت وزیر محترم در اولین روزهای کاری انتخاب مدیران ارشد (معاونین و روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی) است. در این راستا فرهنگستان علوم پزشکی مجموعه ای از شاخص ها را معرفی کرده است. بدیهی است در این دوره، همفکری و همسویی بیشتر اهداف مجموعه ها با سیاست ها و قوانین بلند پایه و برخورد متعالی ریاست محترم جمهور مورد توجه قرار خواهد گرفت. یکی از پیشنهادهای اجرایی این پرونده تشکیل شورای مشورتی همه جانبه برای انتخاب مدیران مجرب، توانمند و پیگیر برای اجرای سیاست های کلی سلامت با محوریت وزیر محترم و معاونت بهداشتی رئیس جمهور خواهد بود.
  2. اولویت دوم، دقت در ایجاد ساختار برنامه ریزی کلان در سطح وزارتخانه برای اجرای جدی سیاست های کلی سلامت، قانون برنامه هفتم پیشرفت و سایر قوانین و مقررات جاری حاکم بر وزارت بهداشت است. در حال حاضر برنامه ریزی در یکی از دفاتر زیر مجموعه معاونت توسعه و مدیریت منابع انجام می شود که مکان مناسبی نیست. صرف نظر از اینکه تغییر ساختاری رخ دهد یا خیر، باید موضوع برنامه ریزی کلان با مدیریت وزیر محترم انجام شود. دقت در تفکیک وظایف جاری و عمرانی واحدها و قرار دادن برنامه های عمرانی و جاری به صورت جداگانه در سامانه برنامه عملیاتی وزارتخانه و واحدهای زیر مجموعه مورد تاکید قرار می گیرد.
  3. برنامه ریزی و نظارت جدی بر توانبخشی شبکه بهداشت و درمان از نظر زیرساخت ها و برنامه ها و بررسی کلیه برنامه های در دست اجرا در بخش های بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش و سایر واحدها بر اساس اهداف شبکه.
  4. لازم به ذکر است که شبکه بهداشت و درمان کشور یک مرکز بستری است که تمامی اهداف در نظر گرفته شده در سیاست های کلی سلامت شامل عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت، همکاری های بین بخشی، آموزش پزشکی جامعه محور و پاسخگو، بیماری های غیرواگیر و… برنامه های بهداشتی و درمانی شامل درمان سرپایی و بستری درمان های تخصصی و فوق تخصصی با هزینه و نیروی انسانی کمتر در آن گنجانده شده است و احیاء، تکمیل و توسعه این شبکه بهداشتی نیازمند پرسنل آموزش دیده، سیستم ارجاع و فایل الکترونیکی با داده های معتبر است.
  5. احیاء و اجرای کامل سیستم ژنریک و بهبود وضعیت دارو و بازنگری در طرح داروور با تامین منابع ارزی و ریالی لازم.
  6. تحول نظام آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در راستای بندهای 1 و 13 سیاست های کلی سلامت.
  7. تقویت شتاب علمی و تحقیقات کاربردی با رویکرد نظام نوآوری در کشور
  8. تاکید و تمرکز بر موضوع عدالت در سلامت هم در توزیع نیروی انسانی سلامت و منابع و تجهیزات مالی بر اساس سیاست های سرزمینی و قشربندی در بین مردم و هم در توزیع منابع و درآمدها بین ارائه دهندگان خدمات درمانی و بهداشتی.
  9. توجه به موضوع سلامت روان و ابعاد مختلف آن. تمرکز بر کنترل استرس سیاسی و اجتماعی
  10. توجه جدی به توسعه سلامت دیجیتال (دیجیتال) و هوش مصنوعی مورد استفاده در تامین و ارتقای سلامت با در نظر گرفتن و رعایت ارزیابی فناوری های آن با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و تکالیف توسعه هفتم. طرح (ماده 69).

در پایان برای جنابعالی و دولت محترم به ویژه نهادهایی که در تامین، حفظ و ارتقای سلامت مردم و جامعه نقش جدی دارند و آمادگی کامل مجموعه عظیم کارشناسی فرهنگستان علوم پزشکی برای تحقق آرمان های مقدس جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای استانداری استان را اعلام می دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا