سلامت خانواده

ناقلین هپاتیت چه کسانی هستند؟ + علائم بیماری

سیدموید علویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ویروس هپاتیت B می تواند سال ها در بدن نهفته بماند و فرد به عنوان ناقل هپاتیت شناخته می شود. ناقل بیماری هپاتیت در واقع به افرادی اطلاق می شود که بیش از شش ماه ویروس هپاتیت B را در خون خود دارند، وضعیت عمومی خوبی دارند و در معاینه آزمایشگاهی هیچ گونه ناهنجاری در فعالیت بدن خود مشاهده نمی کنند.

وی افزود: در شرایط ذکر شده، ویروس به صورت مسالمت آمیز در داخل بدن فرد وجود دارد، اما به کبد آسیبی نمی رساند و برای اطمینان بیشتر از سلامت کبد، فیبروسکین و بررسی سطح ویروس هپاتیت B در خون توصیه می شود.

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران (هپاتیت) استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: در بیشتر موارد عفونت از مادر مبتلا به نوزاد منتقل می شود و سال ها هیچ علامتی در برخی موارد مشاهده نمی شود. به دنبال هپاتیت حاد ویروسی، فرد ناقل بیمار می شود و در این افراد به دنبال علائم هپاتیت مانند بی اشتهایی، ضعف، بی حالی، تیره شدن ادرار و یرقان، سیستم ایمنی بدن نمی تواند HBsQg را منفی کند و پس از شش ماه علیرغم وجود ظاهری بهبودی فرد، او همچنان آلوده است.

علویان ادامه داد: به طور کلی آزمایش و اندازه گیری آنزیم های کبدی می تواند نشانه مفیدی برای تشخیص وجود بیماری در کبد باشد و در این میان آنزیم های کبدی AST و ALT اهمیت بیشتری دارند و افزایش سطح این آنزیم ها نشان دهنده وجود بیماری در کبد است. وجود التهاب در کبد

وی با بیان اینکه بهتر است به صورت دوره ای از آزمایشات برای بررسی سطح ویروس در خون یا pcr برای تعیین مرحله بیماری استفاده شود و اندازه گیری سطح HBsAg در سرم نیز مفید است، گفت: یکی از روش های تشخیصی است. روش های تعیین سطح آسیب نمونه برداری کبدی با استفاده از سوزن مخصوص تحت هدایت سونوگرافی انجام می شود. با انجام نمونه برداری از کبد، شدت ضایعه مشخص می شود و می توان روش مناسب تری را برای درمان بیماران انتخاب کرد.

رئیس انجمن کبدی ایران (هپاتیت)، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد، با بیان اینکه گاهی برخی از ناقلان هپاتیت از دل درد، سوزش سر دل، سنگینی سمت راست معده و کاهش اشتها شکایت دارند که این موارد مرتبط است. علائم بیماری هپاتیت خیر، وی افزود: عامل این بیماری در خون و تمامی ترشحات بدن ناقلین مانند بزاق و عرق وجود دارد و تماس با خون ناقلان نیز می تواند فرد سالم را مبتلا کند.

علویان با بیان اینکه تنها مخزن ویروس هپاتیت انسانی و انتقال آن از افراد آلوده به افراد سالم است، گفت: بهترین راه پیشگیری از این بیماری شناخت راه های انتقال آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا