سلامت خانواده

میکروب های بیماری لثه می توانند در تحریک سرطان نقش داشته باشند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو به نقل از دارو محققان دریافتند که بیش از 12 نوع باکتری با افزایش 50 درصدی خطر ابتلا به سرطان سر و گردن مرتبط هستند.

دکتر ریچارد Hizیکی از نویسندگان ارشد دانشگاه نیویورک گفت: «نتایج ما دلیل دیگری برای حفظ عادات خوب بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نه تنها برای پیشگیری از بیماری امکان پذیر است پریودنتال (بیماری لثه)، اما ممکن است از سرطان سر و گردن نیز محافظت کند.”

محققان خاطرنشان کردند که برخی از این میکروب‌ها منجر به عفونت‌های جدی لثه می‌شوند که می‌تواند استخوان فک و بافت‌های نرم اطراف دندان‌ها را از بین ببرد.

برای این مطالعه، محققان داده های سه پروژه تحقیقاتی در حال انجام نزدیک به 160000 نفر را تجزیه و تحلیل کردند و همه عوامل خطر سرطان بالقوه را بررسی کردند.

به عنوان بخشی از این تحقیق، همه شرکت‌کنندگان نمونه‌هایی از بزاق ارائه کردند که تعداد و انواع باکتری‌ها را در دهانشان نشان می‌داد.

در این مطالعه، محققان افراد را به مدت 10 تا 15 سال دنبال کردند یک تست ثبت هر نوع سرطان در این مدت 236 بیمار مبتلا به سرطان سر و گردن تشخیص داده شدند.

تیم تحقیقاتی میکروب های دهان بیماران سرطانی سر و گردن را با میکروب های 458 نفر دیگر که سرطان نداشتند مقایسه کردند.

به طور کلی، 13 نوع باکتری خطر ابتلا به سرطان سر و گردن را افزایش یا کاهش می دهند که در مجموع این خطر را 30 درصد افزایش می دهد.

به گفته محققان، هنگامی که با پنج نوع باکتری دیگر که بیشتر در بیماری لثه دیده می شود ترکیب شود، خطر کلی تا 50 درصد افزایش می یابد.

Hiz «یافته‌های ما بینش جدیدی از رابطه بین این دو ارائه می‌دهد میکروبیوم سرطان های دهان و سر و گردن را فراهم می کند. این باکتری ها ممکن است به عنوان نشانگرهای زیستی برای شناسایی افراد در معرض خطر عمل کنند.

محققان خاطرنشان کردند که در این مطالعه هیچ افزایش خطر ابتلا به سرطان ناشی از قارچ‌های طبیعی در دهان مشاهده نشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا