اخبار سلامت

میزان تولید دارو در کشور 30 درصد کاهش یافته است

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، جعفر قیم پناه امروز در چهل و ششمین همایش ملی روز داروسازی ایران درباره وضعیت دارو در کشور اظهار داشت: بازار دارویی کشور تا چند سال پیش 65 همات بود اما در سال 1402 پس از اصلاح سیاست های ارزی به 160 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. مشخص شد که به دلیل افزایش نیاز به نقدینگی، تامین دارو را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات تامین دارو تخصیص ارز است و تغییر نرخ ارز ترجیحی از 4200 به 28500 تومان نیاز تولیدکنندگان به نقدینگی را 7 برابر کرده است. همچنین سیاست های انقباضی بانک مرکزی مانع از تامین مالی دارو شده است.

قائم پناه ادامه داد: مشکلات مربوط به عدم تخصیص اعتبارات طرح داروور باعث کاهش 30 درصدی تولید دارو در سال جاری نسبت به سال گذشته شد.

رئیس نهاد ریاست جمهوری با اشاره به برگزاری جلساتی با بانک مرکزی گفت: مقرر شد 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای شرکت های دارویی در نظر گرفته شود تا این مشکلات تا حدودی برطرف شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور بر لزوم توجه به اسناد و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید کرد و خاطرنشان کرد: بنده و آقای مدزیکیان نسبت به موضوع مسئولیت وزارت بهداشت در همه زمینه ها حساس هستیم و تاکید داریم که وزارت بهداشت در کلیه امور مربوط به سلامت مسئولیت دارد.»

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا