اخبار سلامت

میانگین بارندگی در ایران یک سوم جهان/ خطر تغییرات اقلیمی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، علیرضا رئیسی; معاون بهداشتی وزارت بهداشت در یادداشتی ضمن گرامیداشت روز جهانی بهداشت محیط، بر لزوم تدوین سند سازگاری سلامت در برابر تغییرات اقلیمی در راستای توسعه فعالیت های بهداشت محیط در سطح کشور تاکید کرد. که به شرح زیر است:

جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی در منطقه خاورمیانه، شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک (۸۰ درصد) و ساختار اقتصادی با درآمد متوسط، در برابر تغییرات اقلیمی بسیار آسیب پذیر است. کشور ما دارای یک سوم متوسط ​​بارندگی جهانی، 3 برابر متوسط ​​تبخیر جهانی، 3 برابر سرانه جهانی بیابان، یک سوم متوسط ​​سرانه جهانی جنگل، 7.5 میلیون هکتار نقاط داغ بیابانی، میزان بالای خاک است. فرسایش و فرکانس بالای حوادث آب و هوایی شدید مانند سیل. خشکسالی و آتش سوزی جنگل ها در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار آسیب پذیر هستند.

در 50 سال گذشته دمای کشور افزایش یافته و میانگین بارندگی سالانه کاهش یافته است. تغییرات اقلیمی به طور مستقیم با تغییر الگوهای آب و هوایی (گرمای شدید، سیل، طوفان و خشکسالی) و به طور غیرمستقیم با تغییر کیفیت آب، هوا و غذا بر سلامت انسان تأثیر می گذارد.

استرس گرمایی باعث بیماری هایی مانند بی حالی، اسهال، حساسیت پوستی، سکته و مرگ می شود. آلودگی هوا مرگ و میر ناشی از عفونت های تنفسی، سرطان ریه و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. همچنین تغییرات آب و هوایی منجر به افزایش بیماری های عفونی منتقله از طریق آب، غذا و ناقلین و بیماری های ناشی از آلودگی هوا می شود.

سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده است که بین سال‌های 2030 تا 2050، 5 میلیون مرگ و میر اضافی بر اثر تغییرات اقلیمی وجود خواهد داشت. بر اساس گزارش این سازمان، تغییرات اقلیمی بزرگ‌ترین تهدید برای سلامت عمومی است و می‌تواند دستاوردهای نظام سلامت را تضعیف کند. 40 سال گذشته کشور اهمیت موضوع فوق باعث شده است تا فدراسیون بین المللی بهداشت محیط شعار «ایجاد جوامع تاب آور با کاهش خطر بلایا و تغییرات اقلیمی و سازگاری با آنها» را برای روز جهانی بهداشت محیط (26 سپتامبر 2024) انتخاب کند. پنجم مهرماه امسال). از آنجایی که نظام سلامت نقش بسیار مهم و حیاتی در ارائه خدمات بهداشتی مورد نیاز افراد متاثر از آب و هوای نامساعد و خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی دارد، باید سازگاری و تاب آوری بالایی در برابر اثرات تغییرات اقلیمی داشته باشد.

ضمن تبریک این روز به تمامی دست اندرکاران عرصه بهداشت محیط کشور اعم از بازرسان پرتلاش، کارشناسان، دانشجویان، اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه ها و مدیران این بخش و فعالان بهداشت محیط در بخش خصوصی. تقاضا دارم با توجه به شعار روز جهانی بهداشت محیط و تعهدات بین المللی کشور در خصوص تاب آوری نظام سلامت در برابر تغییرات اقلیمی و همچنین لزوم تدوین سند سازگاری سلامت در برابر تغییرات اقلیمی طبق بند ۲۲ ماده در ماده 22 قانون برنامه هفتم توسعه کشور، فعالیت های بهداشت محیط در کشور باید در این راستا توسعه یابد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا