اخبار سلامت

موفقیت پیوند قرنیه مصنوعی ایرانی/ شایع ترین بیماری های چشمی

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، محمود جباروند; رئیس انجمن چشم پزشکی ایران امروز چهارشنبه در نشست خبری سی و سومین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران گفت: چشم پزشکی کشور ما از نظر تخصص، مهارت و تجهیزات پزشکی با کشورهای پیشرفته دنیا قابل مقایسه است. و دسترسی مردم به خدمات تخصصی چشم پزشکی بسیار خوب است.

وی افزود: در کشوری مانند کانادا اگر فردی به آب مروارید مبتلا شود باید در صف طولانی جراحی بایستد و دسترسی مردم به متخصصان بسیار محدود و هزینه های بالایی دارد اما در کشور ما با ارزان ترین قیمت بهترین متخصصانی که حتی در آنها نیز در دنیا مطرح هستند، حضور دارند و مردم به راحتی به آنها دسترسی دارند.

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران ادامه داد: حدود 70 درصد خدمات چشم پزشکی در بخش خصوصی و 30 درصد خدمات در بخش دولتی ارائه می شود. یکی از دلایل این امر دشواری کنترل و مدیریت این حجم از مراجعه کنندگان در مراکز دولتی است.

جباروند با انتقاد از افزایش نرخ ارز تجهیزات چشمی گفت: متأسفانه به دلیل تغییر نرخ ارز، قیمت تجهیزات چشمی 50 درصد افزایش یافته و خرید و جایگزینی دستگاه ها در مردم بسیار سخت شده است. بخش های خصوصی جراحی مدرن با مشکلاتی مواجه شده است، انتظار داریم پزشکان اقدامات لازم را برای کاهش هزینه ها از جیب مردم انجام دهند.

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران در پاسخ به سوال تسنیم در مورد وضعیت پیوند قرنیه در کشور گفت: انواع جراحی های پیوند قرنیه در کشور در حال انجام است اما در بحث تهیه بافت در چشم مشکلاتی وجود دارد. بانک برخی سازمان ها از جمله سازمان پزشکی قانونی و بهشت ​​زهرا(س) که باید همکاری می کردند در این زمینه همکاری نکرده اند. با توجه به محدودیت هایی که ایجاد شده، بافت مورد نیاز بانک چشم محدود شده و در حال حاضر فقط در موارد اورژانسی در اختیار چشم پزشکان قرار می گیرد. به همین دلیل بیماران منتظر پیوند قرنیه هستند و این کار ما را سخت کرده است. برخی از بیماران من حدود یک سال است که منتظر پیوند قرنیه هستند.

وی ادامه داد: در مواردی که سلول های بنیادی تخریب شده و هر دو چشم بیمار دچار مشکل شده و امکان استفاده از سلول های بنیادی والدین یا برادر و خواهر وجود ندارد، می توان از قرنیه مصنوعی برای رفع مشکلات چشمی استفاده کرد.

جباروند در پاسخ به سوال دیگر تسنیم در مورد تعداد چشم پزشکان در کشور گفت: در حوزه چشم پزشکی از نظر تعداد نیروی انسانی متخصص مشکلی نداریم و بیماران از نظر به روز هستند. از روش های جراحی حدود 2500 چشم پزشک در کشور داریم که تقریبا در تمام نقاط کشور و اکثر استان ها مشغول به کار هستند.

وی درباره شایع ترین بیماری های چشمی گفت: در دنیا مهم ترین و شایع ترین بیماری های چشمی آب مروارید، گلوکوم و عیوب انکساری است.

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران با بیان اینکه آلودگی هوا و گرد و غبار باعث تحریک سطح چشم می شود، گفت: بهترین کار شستن چشم با آب است. مالش چشم و دست زدن به آنها باعث عفونت چشم می شود و اگر افراد با دست های آلوده به چشم خود دست نزنند هرگز دچار مشکل نمی شوند.

انتهای پیام/+

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا