سلامت خانواده

موفقیت برنامه حمایت تغذیه ای از کودکان مبتلا به اختلالات رشد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد اسماعیل زاده گفت: طرح حمایت تغذیه ای از کودکان زیر پنج سال مبتلا به اختلالات رشدی در سال ۱۴۰۱ ۶۰ هزار کودک را تحت پوشش قرار داد و ۱۲۵ هزار تومان از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) به خانواده این کودکان اهدا شد. اهدا شد

وی افزود: همچنین نظارت بر رشد و مراقبت های تغذیه ای کودکان از طریق نظام سلامت انجام شد اما از نیمه دوم سال 1402 با حمایت مالی سازمان برنامه و بودجه کشور بودجه بسیار قابل توجهی به این برنامه اختصاص یافت.

وی ادامه داد: طرح حمایت از تغذیه کودکان زیر پنج سال با هدف بهبود وضعیت تغذیه کودکان بر اساس آزمایش بسط دادن در مهر 1402 با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: در این برنامه ماهیانه یک میلیون تومان برای پنج دهم ماه اول و 600 هزار تومان برای دهمین ماه ششم و هفتم از طریق کالابرگ توزیع می شود و بودجه ماهانه این برنامه 122 میلیارد تومان است. است.

اسماعیل زاده افزود: از مجموع 179 هزار و 519 کودک معرفی شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 133 هزار و 690 کودک (74.4 درصد) بر اساس نتایج آزمایش هستند. بسط دادنواجد شرایط بودند و تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه در این برنامه آموزش تغذیه و مشاوره و نظارت بر کودکان توسط وزارت بهداشت انجام شد، گفت: حدود 50 درصد کودکان از طریق کارشناسان تغذیه خدمات مشاوره تغذیه دریافت کردند. . نتایج اثربخشی برنامه حاکی از بهبود 70، 66 و 57 درصدی کودکان مبتلا به لاغری شدید، کمبود وزن شدید و کوتاهی قد شدید بود.

وی با تاکید بر اینکه در این برنامه 18 هزار و 611 مادر دارای فرزند 6 تا 12 ماهه و 99 هزار و 992 مادر دارای فرزند 12 تا 59 ماهه توسط بهورزان در زمینه تغذیه کودک آموزش دیدند، گفت: با وجود چالش هایی که در ابتدا وجود داشت. اثربخشی برنامه تأثیر بسیار مثبت، معنادار و معنادار حمایت تغذیه ای را بر بهبود همه شاخص های آنتروپومتریک کودکان (وزن برای قد، وزن برای سن و قد برای سن) نشان داده است.

وی بیان کرد: این برنامه توانسته است در 40 درصد موارد سوء تغذیه حاد (لاغری شدید) را بهبود بخشد و در 30 درصد از این موارد شاخص را نیز بهبود بخشیده است به طوری که این کودکان جزو لاغرها طبقه بندی می شوند. قرار گرفتند

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی شیوع چاقی دسترسی ناکافی به مواد غذایی است و اجرای این برنامه توانسته است با پیش بینی موارد چاقی به میزان قابل توجهی کاهش یابد. نیازهای تغذیه ای کودکان و بهبود مشاهده شده در این کودکان. بودن

اسماعیل زاده افزود: حمایت های تغذیه ای منجر به بهبودی کامل در یک سوم کودکان کم وزن شدید شده و وضعیت کم وزنی شدید یک سوم کودکان بهبود یافته و این کودکان در گروه کم وزن قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه افزایش دسترسی به اقلام غذایی مورد نیاز کودکان در بهبود بیش از 60 درصد کودکان کم وزن شدید موثر بوده است، یادآور شد: علاوه بر این افزایش دسترسی به مواد غذایی منجر به بهبودی 42 نفر شده است. درصد کودکان کم وزن که در پایان برنامه نمودار وزن برای سن آنها در محدوده طبیعی قرار دارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: حمایت های تغذیه ای منجر به بهبودی 57 درصد از موارد کوتاهی قد شدید (نقایص کامل 26 درصد و روند بهبودی 31 درصد) و حدود 57 درصد موارد کوتاه قد (بهبود کامل 32.5 درصد و روند بهبود به 24.4 درصد).

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: نقش افزایش دسترسی کودکان به مواد غذایی مورد نیاز در ارتقای رشد قد کودکان به عنوان عکاس توسعه کشورها مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین لزوم اجرای مداخلات تغذیه ای برای کودکان کوتاه قد را تایید می کند.

وی خاطرنشان کرد: نتایج ارزیابی شاخص های آنتروپومتریک کودکان تحت پوشش طرح حمایت تغذیه ای (قبل و بعد از مداخله) نشان از موفقیت چشمگیر برنامه در ارتقای شاخص های تن سنجی دارد. اندازه گیری کودکان است

اسماعیل زاده در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه شاخص های لحن اندازه گیری کودکان یکی از مهمترین شاخص های تعیین کننده وضعیت تغذیه آنها و همچنین یکی از شاخص ترین شاخص های ملی و بین المللی هستند. بین المللی بدیهی است تداوم و گسترش برنامه حمایتی تغذیه ای کودکان به عنوان یک مداخله حمایتی موثر می تواند نقش بسیار موثری در بهبود شاخص های آنتروپومتریک و وضعیت تغذیه ای آنها داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا