اخبار سلامت

موفقیت ایران در تولید کلاه درمان لهیدگی جمجمه نوزدان

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، یک شرکت دانش بنیان ایرانی برای اولین بار در کشور موفق به تولید کلاه ایمنی پرینت سه بعدی (کلاه شکل دهنده سر نوزاد) برای درمان جمجمه له شده نوزادان شد. به طور دقیق و بر اساس اصول درمان طراحی شده است.

شرکت دانش بنیان توسعه فناوری سلامت آبتین پارس توسط جمعی از دانش آموختگان دانشگاه های تهران با هدف تولید محصولات تخصصی مهندسی پزشکی و رباتیک تاسیس شد. یکی از مهمترین فعالیت های این شرکت تولید محصولات انحصاری با توجه به نیاز صنایع می باشد.

محمد سینا بروجردی; مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره محصولات این شرکت گفت: انواع سیستم های بومی مانند دستگاه های تولید کفی طبی از جمله محصولات این شرکت است که در حال رقابت با بازار خارجی است. محصولات مخصوص بیمار مانند کلاه جمجمه ای یکی دیگر از محصولات در دست توسعه این شرکت است که روشی نوین در درمان نوزادان مبتلا به جمجمه له شدن محسوب می شود. این محصولات منحصرا با توجه به نیاز هر بیمار و با توجه به شرایط او تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

وی با تشریح کاربرد محصول کلاه ایمنی پرینت سه بعدی برای درمان فشردگی جمجمه در نوزادان، افزود: بسیاری از کودکان در بدو تولد به دلایل ژنتیکی یا محیطی از فشردگی جمجمه یا هیدروسفالی رنج می برند. در روش سنتی درمان این بیماری، سر نوزاد از طریق قالب های منفی قالب گیری می شود. در روش جدید، با پردازش تصاویر سه بعدی از جمجمه بیمار، مدل سه بعدی تهیه می شود و سپس با استفاده از طراحی دیجیتال یک جمجمه استاندارد برای بیمار تولید می شود.

بروجردی ادامه داد: پس از ایجاد طرح سه بعدی، این کلاه از طریق پرینت سه بعدی تولید می شود و جمجمه نوزاد در عرض دو ماه به حالت عادی باز می گردد.

وی در خصوص مزیت استفاده از این روش جدید گفت: دقت این روش بسیار بیشتر از روش های سنتی است و آسیبی به کودک وارد نمی کند. از طرفی برخی از بیماران هیدروسفالی تنها به دلیل استفاده از شانت مغزی و بیرون زدگی حاد جمجمه قادر به درمان مناسب با این روش هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش بانیان در خصوص ظرفیت تولید این شرکت در تولید کلاه ایمنی پرینت سه بعدی برای درمان جمجمه له شده نوزادان اظهار داشت: آمار رسمی و دقیقی از تعداد مبتلایان به این مشکل وجود ندارد. (جمجمه خرد شده نوزادان) در کشور و یکی از چالش های ماست. در این زمینه آمار مشخص نیست. طبق پیگیری های انجام شده از سوی نهادهای بیمارستانی سالانه بین سه تا چهار هزار کودک با این عارضه در کشور متولد می شوند که دسترسی کامل به آنها نداریم زیرا بسیاری از این افراد از مناطق محروم هستند.

وی ادامه داد: از این سه هزار نفر تقریباً 10 درصد از این جمعیت (حدود 300 نفر) ظرفیت درمان را داریم.

بروجردی در پایان خاطرنشان کرد: این محصول (کلاه ایمنی پرینت سه بعدی برای درمان جمجمه له شده نوزادان) از ظرفیت صادرات بالایی برخوردار است زیرا برخی از کشورها به ویژه کشورهای آفریقایی با این موضوع بسیار درگیر هستند. بنابراین صادرات این محصول به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را در برنامه کاری خود داشتیم، اما به دلیل اینکه همزمان با همه گیری کرونا اتفاق افتاد، اجرایی نشد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا