اخبار سلامت

موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران

شهنام آرشی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، درباره وضعیت شیوع بیماری های تنفسی در کشور اظهار داشت: حدود یک ماه است که زیر سویه Omicron موسوم به JN1 در کشور شناسایی شده است اما اکثریت موارد را تشکیل نمی دهد. این سویه 6 ماه است که در اروپا شیوع دارد و 60 درصد موارد ابتلا به کرونا در کشورهای اروپایی را تشکیل می دهد.

وی افزود: زمانی که این سویه در کشورهای اروپایی شیوع پیدا کند، مطمئنا ظرف چند هفته به کشور ما می رسد. به همین دلیل پایش سویه های جدید به طور مستمر در کشور ما انجام می شود.

آرشی ادامه داد: از سوی دیگر تجربه چندین ماهه سایر کشورهایی که این زیرسویه در آنها رواج داشته است نشان می دهد که گسترش این زیرسویه منجر به افزایش موارد ابتلا و بستری شدن در بیمارستان آنچنان نشده است، اما دارای میزان بسیار زیادی است. سرایت بالا، اما شدت بیماری کم است و زمانی که افراد به ویروس آلوده می شوند، ایمنی نسبی نیز در بدن آنها ایجاد می شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر آزمایش کرونا معمولاً از بیماران بستری مشکوک به ویروس کرونا یا مبتلایان به علائم شدید سرماخوردگی گرفته می‌شود، گفت: از مجموع مبتلایان به سرماخوردگی. علائم در کشور حدود دو تا سه درصد موارد را بیماران کرونا تشکیل می دهند.

وی درباره میزان بروز آنفولانزا نیز گفت: در آذر و بهمن ماه دو پیک آنفولانزا را تجربه کردیم که می تواند در گروه های حساسی که واکسن آنفولانزا را دریافت نکرده اند تظاهرات بالینی شدیدی داشته باشد.

آرشی افزود: در آذرماه آنفولانزای نوع A و B شیوع بیشتری داشت. در آنفولانزای نوع B، علاوه بر علائم مشابه سرماخوردگی، علائم گوارشی مانند تهوع، دل درد، اسهال و غیره نیز ممکن است ظاهر شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا