اخبار سلامت

موافقت وزارت بهداشت با راه اندازی دانشکده پزشکی قانونی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، دکتر امیرحسین مهدوی; معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: تأسیس دانشکده علوم قضایی زیر مجموعه دانشگاه علوم قضایی در سال 1402 به تصویب هیئت امنای این دانشگاه رسید. پس از آن با پیگیری های انجام شده در تیرماه سال جاری، مصوبه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی در دویست و نود و سومین جلسه این شورا اخذ شد و در نهایت در ماه جاری به رئیس جمهور ابلاغ شد. این سازمان طی نامه ای از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

وی با بیان اینکه راه اندازی دانشکده یکی از برنامه های تحول آفرین سازمان پزشکی قانونی کشور است، تصریح کرد: با مصوبه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت، طرح تاسیس دانشکده علوم پزشکی قانونی کشور کلید خورد. طراحی مناسب رشته تخصصی پزشکی قانونی و کلیه رشته های علوم پزشکی. و پیراپزشکی مرتبط با علوم پزشکی قانونی ضمن ارتقای کیفیت خدمات کارشناسی، زمینه انجام وظایف آموزشی و پژوهشی مندرج در قانون تشکیل سازمان نیز فراهم شود.

مهدوی با اشاره به ضرورت راه اندازی دانشکده پزشکی قانونی تصریح کرد: پاسخ علمی، مستند و مستدل به استعلامات متنوع مراجع ذیصلاح قضایی و غیرقضایی مستلزم برنامه های آموزشی تخصصی و فوق تخصصی متناسب با نوع فعالیت است. کارشناسان پزشکی قانونی پزشکی قانونی شامل معاینات بالینی قانونی، کالبد شکافی و بررسی صحنه فوت، کمیسیون های تخصصی و علوم آزمایشگاهی حقوقی، مستلزم آشنایی با سایر علوم از جمله حقوق، فقه، جرم شناسی، سلاح شناسی، حشره شناسی و … است که با راه اندازی دانشکده انتظار می رود. پزشکی قانونی این نیاز برآورده شده است.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی افزود: انجام کارشناسی پزشکی قانونی مستلزم دقت و رعایت کامل موازین علمی و قانونی است، از این رو لازم و ضروری است که این سازمان فعالیت های کارشناسی خود را حول محورهای اصلی پزشکی قانونی سازماندهی کند. و تعامل تمرکز بین رشته ای.

وی خاطرنشان کرد: این سازمان می تواند با راه اندازی دانشکده علوم پزشکی قانونی کشور با هدف همگرایی علم و فناوری و استفاده از علوم مختلف از جمله مهندسی، فیزیک، شیمی، علوم اجتماعی، روانشناسی، زیست شناسی، حشره شناسی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی , پزشکی مولکولی , پزشکی بازساختی . ، سم شناسی، ژنتیک، علوم پایه پزشکی، علوم پزشکی بالینی و علوم حقوقی، در راستای گسترش علوم پزشکی قانونی و کشف راهکارهای مناسب برای حل مشکلات این حوزه گام های مناسبی بردارند.

مهدوی خاطرنشان کرد: سازمان پزشکی قانونی کشور با توجه به دانش فنی و تخصصی، نیروی انسانی و کادر متخصص و اعضای هیأت علمی، نیازمندی ها، امکانات، تجهیزات، فضای فیزیکی، می تواند زمینه آموزشی آماده برای همکاری موثر با دانشگاه علم را فراهم کند. و بخش های مختلف آموزشی تخصصی. ارائه نظر قضایی در خصوص تأسیس دانشکده پزشکی قانونی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا