بهداشت و درمان

مواظب باشید زیادی شیرین نشوید!

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، در بدن، گلوکز که یک قند ساده است، سوخت اصلی بسیاری از سلول ها است. گلوکز یا از طریق غذایی که می خوریم جذب می شود یا بدن آن را با شکستن یا تبدیل قندها یا مواد دیگر می سازد. گلوکز در مکان های مختلفی مانند کبد و ماهیچه ها به اشکال مختلف مانند گلیکوژن ذخیره می شود تا بدن بتواند در صورت نیاز از آن استفاده کند.

سطح گلوکز خون باید در محدوده خاصی باشد تا بدن به درستی عمل کند. اگر کمتر از این محدوده باشد، بدن با افت قند خون مواجه می شود که به آن هیپوگلیسمی می گویند.

اگر قند خون به حالت عادی برنگردد، این وضعیت حتی ممکن است باعث مرگ شود.

اگر قند خون از این محدوده طبیعی فراتر رود، دیابت رخ می دهد. دلایل مختلفی برای بروز دیابت وجود دارد. انسولین هورمونی است که از لوزالمعده ترشح می شود و وظیفه آن کمک به ورود گلوکز به سلول ها است.

اگر انسولین کم باشد یا سلول ها نتوانند به انسولین پاسخ دهند، گلوکز نمی تواند وارد سلول شود. بنابراین مقدار آن در خون افزایش می یابد و دیابت ایجاد می شود. این تنها یک مکانیسم برای ایجاد دیابت است.

انواع دیابت و تفاوت های آنها

همانطور که گفتیم مکانیسم های مختلفی برای ایجاد دیابت وجود دارد. بیشتر علائم قند خون بالا تقریباً در همه انواع دیابت رایج است. اما با توجه به اینکه علل فیزیولوژیکی همه انواع دیابت متفاوت است، در یک سری ویژگی ها و علائم نیز با هم تفاوت دارند. انواع دیابت به شرح زیر است:

علائم شایع دیابت

علائم دیابت می تواند در افراد مختلف به اشکال مختلف ظاهر شود. این علائم می تواند در کودکان و بزرگسالان رخ دهد و شامل موارد زیر است:

1. تشنگی: تشنگی مداوم و شدید بدون دلیل مشخص می تواند نشانه دیابت باشد.

2. تکرر ادرار و افزایش حجم ادرار: ممکن است افراد نیاز به تکرر ادرار را احساس کنند و حجم ادرار آنها افزایش یابد. این به دلیل افزایش میزان گلوکز در خون و کاهش توانایی بدن در جذب آن است.

3. گرسنگی مداوم: افراد ممکن است گرسنگی مداوم و غیر قابل توجیه را تجربه کنند زیرا بدن به دلیل عدم توانایی در استفاده از گلوکز به عنوان منبع انرژی، نیاز به انرژی بیشتری را احساس می کند. 4. هوس و غذاهای شیرین: افراد ممکن است هوس خوردن غذاهای شیرین و قندی داشته باشند زیرا بدن برای کنترل سطح گلوکز خون به کمک خارجی نیاز دارد.

5. کاهش وزن: یکی دیگر از علائمی که ممکن است در دیابتی ها مشاهده شود کاهش وزن قابل توجه بدون دلیل است. این اغلب به دلیل تجزیه گلوکز و چربی ها به عنوان منابع انرژی بدن در دیابت است.

6. تاری دید: دیابت می تواند باعث تاری دید و سایر مشکلات بینایی شود، به خصوص اگر قند خون برای مدت طولانی بالا باشد.

7. احساس خستگی: افراد ممکن است احساس خستگی و پایداری زیادی داشته باشند زیرا بدن نمی تواند گلوکز را به انرژی تبدیل کند. 8. بی حسی انگشتان: بیماران دیابتی ممکن است در رگ های خونی خود دچار مشکل شوند که باعث بی حسی و درد در انگشتان می شود.

در صورت مشاهده چنین علائمی در خود یا دیگران، مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم برای مدیریت بیماری و جلوگیری از عوارض جدی از جمله آسیب کلیوی و قلبی ضروری است. در دیابت نوع 1، برای ادامه زندگی به افراد مبتلا باید انسولین معمولی تزریق شود تا بدن بتواند گلوکز را وارد سلول ها کرده و از آنها استفاده کند. این نوع دیابت معمولاً در سنین پایین و بلوغ ظاهر می شود و گاهی ممکن است در سن 30 سالگی نیز ایجاد شود. اما تقریباً غیرممکن است که بعد از 24 سالگی اتفاق بیفتد.

دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 شایع ترین نوع دیابت است و ارتباط مستقیمی با سبک زندگی دارد. در دیابت نوع 2 ممکن است انسولین کمتر ترشح شود و سلول ها نسبت به انسولین مقاوم شده و به آن پاسخ ندهند. در این نوع دیابت با گذشت زمان میزان گلوکز خون افزایش می یابد.

دیابت نوع 2 اغلب بی صدا شروع می شود و فرد سال ها بدون اینکه بداند قند خون بالایی دارد. بنابراین عوارض دیابت در این نوع دیابت بیشتر ظاهر می شود. زیرا قند خون بالا زمان کافی برای آسیب رساندن به اندام های مختلف داشته است.

دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری؛ آنها شایع ترین نوع دیابت هستند.

تأثیر ژنتیک در این نوع دیابت نیز مشخص است و بروز این نوع دیابت در کسانی که سابقه خانوادگی دیابت نوع 2 دارند بیشتر است.

دیابت بارداری

گاهی اوقات افراد در دوران بارداری به دلیل تاثیرات بارداری بر بدنشان به دیابت مبتلا می شوند. این مورد در کسانی است که قبل از بارداری دیابت نداشتند و به دلیل بارداری و در طول آن به دیابت مبتلا شدند.

دیابت بارداری اغلب پس از تولد نوزاد بهبود می یابد. با این حال، دیابت در برخی افراد برای همیشه باقی می ماند. همچنین افرادی که بهبود یافته اند 2 تا 3 برابر بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

اگر در دوران بارداری به دیابت توجه نشود، افزایش قند خون عوارض مختلفی را برای مادر و جنین به همراه خواهد داشت.

تفاوت بین دیابت نوع 1 و نوع 2 چیست؟

حال سوالی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که چه تفاوتی بین دیابت نوع 1 و 2 وجود دارد. همانطور که گفتیم، دیابت نوع 1 اغلب در دوران بلوغ و نوجوانی یا اوایل جوانی بروز می کند، در حالی که دیابت نوع 2 در سنین بالاتر، در پایان جوانی و میانسالی بروز می کند.

یکی دیگر از تفاوت های دیابت نوع 1 و 2 این است که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 اغلب در همان ابتدا قند خون بسیار بالایی دارند که علائم حاد ناشی از قند خون بالا را ایجاد می کند و همین امر باعث تشخیص این نوع دیابت می شود. دیابت نوع 2 اغلب در آزمایشات و غربالگری های معمول تشخیص داده می شود.

درمان دیابت نوع 1 انسولین است و افراد مبتلا به این نوع دیابت باید انسولین دریافت کنند. اما در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ابتدا سعی می شود قند خون را با داروهای خوراکی کنترل کنند و در موارد بسیار کمی نیاز به تزریق انسولین خواهند داشت.

سبک زندگی نقش مهمی در دیابت نوع 2 دارد. چاقی و اضافه وزن از عوامل مهم دیابت نوع 2 هستند. پیروی از یک سبک زندگی سالم می تواند تا حد زیادی از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند و حتی در افرادی که از این نوع دیابت رنج می برند، منجر به کنترل بهتر قند خون می شود. در حالی که دیابت نوع 1 قابل پیشگیری نیست و یک بیماری خودایمنی است و این یکی دیگر از تفاوت های مهم بین دیابت نوع 1 و نوع 2 است.

با توجه به اینکه دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است، سایر بیماری های خودایمنی در افراد مبتلا به این نوع دیابت شایع تر است. در حالی که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، اکثر اختلالات متابولیک دیگر مانند چربی خون و فشار خون بالا دیده می شود.

تفاوت دیابت در مردان و زنان

دیابت به ویژه دیابت نوع 2 در مردان شایع تر است، در حالی که عوارض دیابت در زنان شدیدتر است. بیشتر علائم دیابت در مردان و زنان یکسان است، اما کاهش توده عضلانی در مردان بیشتر است.

دیابت در زنان اغلب علائمی مانند عفونت قارچی دستگاه تناسلی، عفونت ادراری و سندرم تخمدان پلی کیستیک ایجاد می کند.

انواع دیابت چیست؟

با توجه به مکانیسم های دیابت، انواع آن شامل دیابت نوع 1، دیابت نوع 2، دیابت بارداری، دیابت شروع بلوغ ناگهانی، دیابت نوزادی و چندین نوع دیگر است.

تفاوت بین دیابت نوع 1 و نوع 2 چیست؟

دیابت نوع 1 وابسته به انسولین است، در حالی که دیابت نوع 2 اغلب نیازی به تزریق انسولین ندارد. دیابت نوع 1 در دوران کودکی و نوجوانی رخ می دهد، اما دیابت نوع 2 در سنین بالاتر رخ می دهد.

تفاوت دیابت در مردان و زنان چیست؟

علائم دیابت در مردان و زنان اغلب شایع است. اما به طور کلی دیابت در مردان بیشتر است، اما خطر عوارض و مرگ ناشی از دیابت در زنان بیشتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا