بارداری

مواد شیمیایی در لوازم آرایش احتمال عوارض بارداری را افزایش می دهد

به گزارش سلامت جو به نقل از مهر از مدیسین نت، محققان گزارش دادند که وجود فنل ها و پارابن ها در این محصولات خطر ابتلا به فشار خون بارداری را به ویژه در هفته های ۲۴ تا ۲۸ بارداری تا ۵۷ درصد افزایش می دهد.

جولیا وارشاوسکی، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بوستون، گفت: ما مواد شیمیایی را در صابون‌ها، لوسیون‌ها، آرایش، کرم‌های ضدآفتاب و سایر محصولات مراقبت شخصی و مصرفی یافتیم که خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهند. “

به گفته محققان، فنل ها و پارابن ها به عنوان فیلترهای UV در کرم های ضد آفتاب و برای جلوگیری از رشد باکتری های مضر در لوازم آرایشی استفاده می شوند.

تیم تحقیقاتی در یادداشت های پس زمینه گفت: پارابن به تنهایی در حدود 80 درصد از محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود.

ارتباط فنل ها و پارابن ها با فشار خون بالا در بارداری نگران کننده است. فشار خون بالا در دوران بارداری جریان خون به جفت را کاهش می دهد، بنابراین جنین ممکن است از اکسیژن و مواد مغذی محروم شود. در نتیجه ممکن است جنین دچار محدودیت رشد، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس شود.

این عارضه برای مادر باردار نیز خطرناک است و احتمال بروز عوارضی مانند پره اکلامپسی و سکته را افزایش می دهد.

همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که مادر و کودک مدت ها پس از بارداری از فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی رنج ببرند.

برای این مطالعه، محققان سلامت بیش از 1000 زن باردار را در شمال پورتوریکو پیگیری کردند.

آزمایش ادرار میزان 12 فنل و پارابن را برای هر مادر باردار که فشار خون آنها قبل و بعد از بارداری آزمایش شده بود نشان داد.

محققان در این مطالعه نتیجه گیری کردند: به طور کلی، ما دریافتیم که قرار گرفتن در معرض فنل ها و پارابن ها در دوران بارداری با تفاوت در فشار خون مادر و علاوه بر آن قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی مرتبط است. خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری به خصوص در اواخر بارداری را افزایش می دهد.

محققان گفتند که دلایل متعددی وجود دارد که چرا این مواد شیمیایی باعث افزایش فشار خون در زنان باردار می شود.

محققان خاطرنشان کردند که فنل ها و پارابن ها التهاب و استرس اکسیداتیو را در انسان افزایش می دهند که با فشار خون بالا مرتبط است.

آنها افزودند که این مواد شیمیایی باعث اختلال در هورمون ها در انسان نیز می شود که در تنظیم فشار خون نیز نقش دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا