سلامت خانواده

مهم ترین عوامل افسردگی را بشناسید

به گزارش خبرآنلاین از سلامت نیوز، یک متخصص مغز و اعصاب و یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: اختلال افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که هزینه های اجتماعی و عملکردی بالایی دارد، لذا برنامه ریزی های گسترده در سطح جامعه انجام می شود. برای پیشگیری این یک اختلال نیاز است.

دکتر مهدی امیری با اشاره به اینکه اکثر افراد در طول زندگی خود علائم خفیف افسردگی را تجربه کرده اند، خاطرنشان کرد: عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، هورمونی، استرس زندگی، افت عاطفی و تحصیلی، مشکلات بین فردی زوجین، ابتلا به برخی بیماری ها از آن یکی است. از علل افسردگی

وی با بیان اینکه بیشتر افراد در یک دوره زمانی با علائم خفیف افسردگی مانند احساس غم و کسالت مواجه می شوند، اظهار داشت: کم خوابی یا خواب زیاد، بی اشتهایی یا افزایش اشتها، کاهش میل جنسی، احساس گناه، افکار منفی مربوط به گذشته. نشخوار فکری، احساس ناامیدی نسبت به آینده و در موارد شدید میل به مرگ از علائم افسردگی است.

دکتر امیری با توجه به شدت بیماری گفت: مداخلات آموزشی، مشاوره، روان درمانی، دارودرمانی و بستری شدن در بیمارستان راهکارهای درمانی است که با توجه به شرایط بیمار برای درمان در نظر گرفته می شود.

یک متخصص اعصاب و روان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هزینه پیشگیری از اختلالات روانی در دراز مدت را کمتر از هزینه درمان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر غربالگری برای شناسایی اختلالات روانی در نظر گرفته شده است. از جمله می توان به غربالگری سلامت روان دانشجویان ورودی به دانشگاه اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات غربالگری سلامت روان باید در جامعه گسترش یابد، گفت: در طول غربالگری می توان به افراد در معرض خطر آموزش داد و مهارت های مقابله با چالش های زندگی را فرا گرفت تا ناکامی های عاطفی و تحصیلی شما به سلامت بگذرد.

دکتر امیری با بیان اینکه افسردگی در دوران کودکی نشات گرفته از خانواده و مدرسه است، تصریح کرد: کودکان در خانواده های ناپایدار به دلیل احساس گناه، ناامنی و خطر دچار افسردگی زیادی می شوند.

وی تصریح کرد: طلاق والدین یکی از مهم ترین تاثیرات بر سلامت روان کودک است. حتی اگر والدین قصد جدایی دارند، باید به سلامت روان فرزندشان پس از طلاق توجه ویژه ای داشته باشند.

یک متخصص مغز و اعصاب و یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه فضای نامناسب مدرسه نیز می تواند عامل بروز افسردگی در کودکان باشد، گفت: این اختلال در کودکان با علائم گوارشی و سپس علائم افسردگی بروز می کند. در کودک رخ می دهد.

وی با بیان اینکه ابتلا به انواع بیماری ها و شرایط استرس زا می تواند باعث افسردگی در دوران سالمندی شود، گفت: هرچه آگاهی جامعه نسبت به بیماری ها و اختلالات روانی افزایش یابد هزینه های درمان نیز کاهش می یابد، بنابراین باید با این امر مقایسه کرد. با این وضعیت باید با نگرانی بیشتری برخورد کرد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا