سلامت خانواده

مهم ترین علائم و عوامل زمینه ای بیماری های قلبی چیست؟

محمدرضا اخباری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سکته قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در دنیاست و همچنان بیشتر از تصادفات و سرطان ها قربانی می گیرد، اظهار کرد: عوامل خطر این سکته ها عبارتند از فشار خون، دیابت، سیگار کشیدن، چربی خون و سابقه خانوادگی.

وی با بیان اینکه هر فردی با عوامل خطر ذکر شده باید به طور جدی به پیشگیری از بیماری های قلبی و سکته فکر کند، افزود: سکته به معنای انسداد عروق و اختلال در عملکرد اندام است. هشدار سکته قلبی از عوامل خطر محسوب می شود و هر فردی که به یکی از بیماری های ذکر شده مبتلا است باید به دنبال درمان و کنترل بیماری خود باشد.

این متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی تصریح کرد: مهمترین علائم بیماری های قلبی درد قفسه سینه، ناحیه پشت جناغ و وسط قفسه سینه است و این درد ممکن است در سمت چپ باشد و به سمت چپ کشیده شود و بیماران دیابتی. و فشار خون و افراد سیگاری باید به این دردها توجه ویژه داشته باشند.

اخباری با بیان اینکه دردهای ذکر شده اغلب ناگهانی است اما برخی افراد این درد را به مدت طولانی احساس می کنند و درد به صورت تصاعدی افزایش می یابد، ادامه داد: پس از درد قفسه سینه، تنگی نفس یکی دیگر از علائم هشدار دهنده بیماری های قلبی است. در نظر گرفته می شود که این تنگی نفس می تواند با فعالیت یا اضطراب رخ دهد.

وی بیان کرد: اگر فردی هنگام مضطرب یا راه رفتن و تحرک دچار تنگی نفس شود باید به بیماری های قلبی مشکوک باشد البته برخی از افراد مبتلا به آسم یا کم خونی هستند و این افراد در هنگام راه رفتن یا راه رفتن نیز هستند. بالا با بالا رفتن از پله ها دچار تنگی نفس می شوند اما برای شناسایی علت تنگی نفس مراجعه به پزشک متخصص ضروری است.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه افراد در صورت سکته قلبی سریعا به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنند، افزود: در صورت تنها ماندن افراد در هنگام سکته قلبی با اورژانس 115 و اورژانس تماس بگیرند. در صورت داشتن همراه، همراه آنها باید بیمار را بدون جابجایی و اجبار به راه رفتن به بیمارستان و مراکز درمانی منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا