سلامت خانواده

مهمترین توصیه های بهداشتی در توزیع نذری – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، طاهره آزمون گفت: موکب ها با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، از افراد ناشناس و متفرقه برای توزیع در موکب نپذیرند، زیرا ممکن است بحث بیوتروریسم، مسمومیت عمدی و… مطرح شود.

وی افزود: مسئولان موکب ها باید به اعضای موکب تذکر دهند که از توزیع و پذیرش نذورات افراد مختلف خودداری کنند.

آزمون به گرمای شدید اشاره کرد و گفت: به دلیل گرما همه موکب ها از یخ استفاده می کنند. یخ‌ها و بسته‌بندی‌های بهداشتی داریم که پوشش‌های بهداشتی دارند، قالب‌های یخ قبلی در جابجایی و حمل‌ونقل، چون پوششی نداشتند، آلودگی را جذب می‌کردند و استفاده از آنها غیربهداشتی بود. بنابراین، موکب ها باید از قالب های یخ بسته بندی شده و وکیوم شده استفاده کنند.

وی ادامه داد: موکب داران نیز برای شکستن این یخ ها باید از ابزار تمیز استفاده کنند و باید آن ها را روی سکو یا میز تمیز قرار داده و بشکنند و هرگز روی زمین نگذارند. زیرا یخ می تواند مانند آب آلودگی داشته باشد و باعث ایجاد بیماری های روده ای و انگلی و حتی اپیدمی شود، زیرا زمانی که چند نفر دچار مشکلات روده ای مانند اسهال شوند، این بیماری به راحتی در جمعیت پخش می شود.

پخش شربت و نوشیدنی

آزمون تصریح کرد: یخ استفاده شده در شربت باید بسته بندی شده و سالم باشد. همچنین موکب داران از گذاشتن پارچ آب در شربت خودداری کنند زیرا پارچ که داخل شربت می رود و بیرون می آید باعث آلودگی می شود.

وی در خصوص استفاده از ظروف یکبار مصرف نیز گفت: برای نوشیدنی های گرم استفاده از لیوان های کاغذی توصیه می شود; لیوان های پلاستیکی شفاف یکبار مصرف برای نوشیدنی های گرم مناسب نیستند، زیرا ذرات پلاستیکی موجود در آن بر اثر حرارت آب حل شده و وارد نوشیدنی شده و سپس وارد بدن می شود که خطرناک و سرطان زا است.

آسیب های زیست محیطی

این کارشناس مسئول بهداشت محیط با اشاره به اینکه گاهی پیشنهاد می شود برای حفظ محیط زیست و عدم تولید ضایعات پلاستیکی از ظروف چینی یا لیوان های شیشه ای قابل شستشو استفاده شود و ظروف شسته شود، گفت: اگر هرکس لیوان خود را داشته باشد و شربت و چای را در یک لیوان دریافت و استفاده کند، بسیار بهتر است. در گذشته مردم برای دریافت نازوری دیگ می بردند و هرکس نازوری را در ظرف خود می برد و این مقدار زباله تولید نمی شد. میزان زباله ای که در چنین مراسمی تولید می شود صرفه اقتصادی ندارد و به محیط زیست آسیب می رساند.

وی تصریح کرد: استفاده از ظروف قابل شستشو در موکب ها تنها در صورتی امکان پذیر است که موکب دارای امکانات شستشو و ضدعفونی ظروف باشد. اما اکثر موکب ها امکانات شستشو، خشک کردن، ضدعفونی کردن ظروف در محل و سپس استفاده مجدد از آنها را ندارند.

آزمون افزود: در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف بهتر است از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده شود که درصد آن قابل تجزیه و برگشت به محیط زیست است. اما باید به این نکته توجه کنیم که نگهداری ظروف گیاهی باید با دقت انجام شود زیرا اگر این ظروف در معرض رطوبت قرار گیرند ممکن است کپک بزنند. اگر در مسجد محل یا مکان هایی مانند حسینیه محله نذری پخش می شود، خیلی بهتر است که مردم ظرفی بردارند و خودشان غذا تحویل بگیرند.

این کارشناس مسئول بهداشت محیط افزود: افرادی که در موکب ها خدمت می کنند ظاهری آراسته و تمیز داشته باشند، از دستکش و در صورت امکان کلاه استفاده کنند و در صورت سرماخوردگی تا زمان بهبودی در توزیع غذا و نوشیدنی شرکت نکنند.

توصیه های مهم برای حفظ سلامت غذا و شربت نذری

وی همچنین بر ذبح بهداشتی دام تاکید کرد: موکب داران و افرادی که نذری تهیه می کنند دام ها را از محل مورد تایید دامپزشکی خریداری کنند و دام ها به گونه ای ذبح شوند که خون آنها سرایت نکند، زیرا یک سری بیماری های خطرناک مانند تب مالت، سل، کریمه کنگو که از طریق تب خونریزی دهنده قابل کنترل نیست، تب خونریزی دهنده، غیره است. توسط دامپزشک، و در صورت ذبح حیوان، ممکن است خون این حیوانات باعث این بیماری ها شود.

آزمون ادامه داد: اگر مراسمی در حسینیه، مسجد و… برگزار می شود، نباید چادر نماز، حوله و … مشترک باشد، زیرا ممکن است بیماری های پوستی از طریق این دستگاه ها منتقل شود و اگر از مهر معمولی استفاده می شود باید در کنار مهر سمباده زده شود تا هرکس می خواهد از مهر استفاده کند ابتدا سمباده بزند و بعد از آن استفاده کند تا سرایت پوستی نداشته باشد.

غذا باید در دمای زیر 5 و بالای 60 درجه نگهداری شود

وی در خصوص دمایی که غذا باید در آن نگهداری شود نیز گفت: موضوع مهم نگهداری مواد غذایی است. اگر غذا گرم است مانند خورش یا عدس، یا باید گرم آن را بالای 60 درجه نگه داشت و یا زیر پنج درجه سرد نگه داشت.

آزمایش هشدار داد: دمای بین پنج درجه تا 60 درجه یک دمای بحرانی است. یعنی اگر غذا بیش از دو ساعت در این دما نگهداری شود، احتمال آلودگی و مسمومیت بسیار زیاد است. همچنین به دلیل گرمای هوا، اگر غذا از صبح تا ظهر در بیرون پخته و برای توزیع گذاشته شود، احتمال مسمومیت را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است غذا را تا زمان توزیع گرم نگه دارید تا اجازه رشد باکتری در داخل آن داده نشود و حتی بهتر است به محض پخت غذا پخش شود.

وی توصیه کرد: موکب ها کپسول آتش نشانی داشته باشند، زیرا از اجاق گاز استفاده می کنند و احتمال آتش سوزی وجود دارد. همچنین توصیه ما استفاده از آب بطری برای تهیه غذا و شربت است. اما اگر از تانکر استفاده می کنند در هنگام پرکردن تانکر دقت کنند که آب شرب (کلردار) داخل آن بریزد زیرا در برخی نقاط شهر شیرهایی وجود دارد که آب آن قابل شرب نیست.

وی با یادآوری اینکه کارشناسان بهداشت محیط آب مصرفی را بررسی می کنند و در صورت وجود مشکل دستور تخلیه آن را می دهند، گفت: اقلام غذایی نیز بررسی می شود و در صورت مشکل از توزیع آن ها جلوگیری می کنیم.

این کارشناس بهداشت محیط درباره نذری هایی که در منزل طبخ می شود نیز گفت: مردم حتما در پخت نذری از مواد اولیه بسته بندی شده و نمک یددار بسته بندی شده استفاده کنند. برای طعم دادن به غذا همیشه از قاشق تمیز استفاده کنید. برای توزیع غذا از ظروف سالم استفاده کنید. همچنین نگهداری غذای پخته شده قبل از توزیع بسیار مهم است و باید مراقب بود که گرد و غبار و آلودگی روی غذا ننشیند.

وی بیان کرد: گاهی برخی از افراد چند کاسه نذری برداشته و یکی می خورند و بقیه را تا شب و قبل از بردن به منزل بیرون از یخچال نگهداری می کنند که احتمال مسمومیت غذایی را افزایش می دهد. توصیه ما این است که همه افراد فقط به مقدار غذایی که مصرف می کنند مصرف کنند، زیرا نگهداری این غذاها احتمال مسمومیت را افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا