اخبار سلامت

مهاجرت سالانه 2700 نفر پرستار از ایران/ لزوم استخدام نیروی جدید با افزایش تخت های بیمارستانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، محمدتقی جهانپور; رئیس سازمان نظام پرستاری امروز در جلسه شورای عالی نظام پرستاری با حضور وزیر بهداشت گفت: مقام معظم رهبری تاکید کردند که به دلیل سختی کار پرستاران همه مسئولان موظف به پرداخت هزینه هستند. توجه ویژه به جامعه پرستاری و در بحث تقویت جامعه پرستاری نیز بارها تاکید کردند که رفع کمبود نیروی پرستاری و ایمنی مشاغل پرستاری و رفاه و معیشت پرستاران باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: در دو سال گذشته 16 هزار تخت به تعداد تخت های بیمارستانی کشور اضافه شده است، اما متأسفانه رشد چندانی در جذب نیروی جدید در نظام سلامت رخ نداده است و همچنین رشد چندانی نداشته است. رشد چشمگیر تعداد پرسنل پرستاری در کشور

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: برای جذب سالیانه به 15 هزار پرستار نیازمندیم. در حال حاضر نرخ پذیرش دانشجوی پرستاری در مقطع کارشناسی 10500 نفر است و تقاضا داریم که پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشکده های پرستاری نسبت به گذشته رشد بیشتری داشته باشد.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه طبق آمار سازمان نظام پرستاری سالانه بیش از 2700 پرستار مهاجرت می کنند که زنگ خطری جدی برای نظام سلامت است، گفت: جامعه پرستاری یکی از ارزشمندترین نیروها است. در حوزه سلامت و در این راستا، طول عمر پرستاران در حال تدوین است.

وی گفت: امروز سازمان نظام پرستاری دوره ششم متشکل از 159 هیئت در سراسر کشور به همراه سازمان مرکزی و اعضای شورای عالی در حال خدمت رسانی به مردم است و بیش از 270 هزار پرستار در پرستاری عضویت دارند. سازمان نظام و دارای شماره نظام پرستاری باشد.

جهانپور خطاب به وزیر بهداشت گفت: گفتمان و رویکرد دوره ششم تعامل و همکاری است و معتقدیم در صورت تداوم این همکاری با وزارت بهداشت، ارتقای سلامت مردم از طریق کیفیت خدمات پرستاری اتفاق می افتد. امیدواریم در خصوص مطالبات جامعه پرستاری به ویژه در مبحث تعرفه خدمات پرستاری که چالش های زیادی را در کشور ایجاد کرده است، راهنمایی بفرمایید تا شاهد نارضایتی همکاران نباشیم.

وی با اشاره به حقوق پایین پرستاران گفت: اضافه کار در بیمارستان های دولتی 20 هزار تومان و در نیروهای مسلح و تامین اجتماعی بین 50 تا 80 هزار تومان است و درخواست ما این است که موضوع اضافه کاری که افزایش آن بوده است. در پیگیری معاونت توسعه وزارت بهداشت مطرح شد.

جهانپور تصریح کرد: موضوع بعدی بحث فوق العاده ویژه است که به پاس زحمات ارزنده همه همکاران نظام سلامت به ویژه همکاران جان باخته در دوران کرونا درخواست داریم از محل درآمدهای اختصاصی و منابع داخلی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز پرستاران عزیزی که در ایام کرونا جان خود را از دست دادند و جزو نیروهای پروژه بودند با کمال بی تفاوتی به دلیل اتمام دوره طرح از دانشگاه های کشور اخراج شدند و پیشنهاد ما حذف 66 است. محدودیت ماهانه در کل کشور با اولویت مناطق محروم و تعداد افرادی که در دوران کرونا فعال بوده اند تا در قالب نیروی برنامه ریزی شده به کار خود ادامه دهند. همچنین تقاضا داریم پرستاران در طرح ساماندهی کارکنان دولت قرار گیرند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا