بهداشت و درمان

مهاجرت؛ موضوع تهدیدکننده «سلامت» – خبرگزاری سلامت

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)احمد نجاتیان وی با بیان اینکه در کمیته «بهداشت» برای انتخاب وزیر بهداشت دولت چهاردهم حضور داشتم، تصریح کرد: کمیته بهداشت برای انتخاب وزیر بهداشت دولت چهاردهم روی مولفه های زیادی تمرکز کرد. «توجه به نیروی انسانی در حوزه سلامت» یکی از آیتم ها و شاخص هایی است که برای انتخاب وزیر امتیاز بالایی کسب کرد و در کانون توجه کمیته سلامت برای انتخاب وزیر بهداشت دولت چهاردهم قرار گرفت. .

وی ادامه داد: سوابق کاری دکتر محمدرضا ظفرقندی – وزیر بهداشت نشان می دهد که وی رئیس سازمان نظام پزشکی و سکان هدایت دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و به همین دلیل با مسائل صنفی کارگری آشنا است. نظام سلامت و مشکلات آن وزیر بهداشت نیز در سخنرانی خود در شورای اسلامی به اهمیت نیروی انسانی اشاره کرد و این نشان دهنده آگاهی وی از اهمیت نیروی انسانی برای نظام سلامت است.

کمبود شدید نیروی انسانی در تمامی حوزه های نظام سلامت

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه موضوع نیروی انسانی باید در اولویت های وزیر بهداشت قرار گیرد، گفت: نظام سلامت در همه حوزه ها با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است. استانداردها و شاخص های مربوط به نیروی انسانی در حوزه سلامت بسیار پایین بوده و توزیع نیروی انسانی متناسب نیست. نه تنها توزیع نیروی انسانی به درستی انجام نمی‌شود، بلکه وضعیت حقوق و مزایای گروه‌های غیرپزشکی در نظام سلامت به‌ویژه پرستاران نیز نامناسب بوده و پرداخت‌ها با شرایط و سختی آنها همخوانی ندارد. کار کردن

مهاجرت؛ تهدیدی برای نظام سلامت

نجاتیان با بیان اینکه «مهاجرت» موضوعی اساسی و تهدیدکننده برای نظام سلامت محسوب می شود، تصریح کرد: شرایط کارکنان نظام سلامت با سایر نظام ها متفاوت است. به عنوان مثال، کارمندان سایر بخش ها در روزهای گذشته با کاهش ساعات کاری یا تعطیلی ادارات مواجه شدند. در حالی که کارکنان نظام سلامت در محل خدمت خود حاضر شدند و به مردم خدمات ارائه کردند. با توجه به شرایط کاری کارکنان نظام سلامت، تفاوت در قوانین لحاظ شود.

وی ادامه داد: اگرچه کارکنان نظام سلامت خواهان رعایت تبصره های قانونی هستند، اما برخی سازمان های متولی معتقدند در صورت افزایش میزان درآمد پرستاران برای اضافه کاری، پرسنل سایر ادارات نیز خواهان افزایش درآمد خواهند بود. این در حالی است که وقتی پرستاران برای جبران کمبود نیروی انسانی مجبور به اضافه کاری می شوند، خدماتی که ارائه می دهند نیز باید جبران شود. امیدوارم وزیر بهداشت با تکیه بر تجربیات خود در حوزه نظام سلامت برنامه های خود را در حوزه نیروی انسانی اجرایی کند.

مدیرعامل سازمان نظام پرستاری با اشاره به ضرورت جذب نیروی انسانی گفت: ترکیب نیروی انسانی در نظام سلامت بسیار مهم است. زمانی پرستاران به تنهایی خدمات ارائه می کردند، اما این روزها شرایط متفاوت است. به گونه ای که کمک پرستاران در کنار پرستاران حضور دارند. «نسبت گروه‌های پرستاری به تخت‌ها» و «نسبت گروه‌های پرستاری به سایر گروه‌ها» دو شاخصی هستند که درباره گروه‌های پرستاری مطرح می‌شوند. منظور از نسبت گروه های پرستاری به سایر گروه ها این است که بین پرستاران نظام سلامت و سایر کارگروه ها تعادل برقرار شود.

نجاتیان با بیان اینکه سازمان اداری و استخدامی مجوزهای استخدامی کشور را صادر می کند، تصریح کرد: متاسفانه در دوره های گذشته وزارت بهداشت و سازمان اداری و استخدامی به تفاهم مشترکی در خصوص نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت نرسیده اند. طبق استانداردها برای هر تخت بیمارستانی به 1.8 پرستار نیاز داریم. اگر سازمان اداری و استخدامی نظر کارشناسی وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری را بپذیرد بخشی از مشکلات نیروی انسانی نظام سلامت حل می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا