سلامت خانواده

من متخصص طب خانواده هستم – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، ابراهیم نوری قوشکی نوشت: پزشک شایسته احترام و قدردانی است زیرا بسیار ارزشمند، با احترام، ارزش علمی و انسانی است. خاکستر بگذریم

توصیه خط مشی نظام یکپارچه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و تربیت متخصصان پزشکی خانواده با ایده ادغام آموزش پزشکی در خدمات سلامت در ایران به دهه 1350 برمی گردد.

طبق استانداردهای اتحادیه اروپا و سازمان بهداشت جهانی، به ازای هر 1500 نفر حداکثر یک پزشک خانواده نیاز است که بر اساس استانداردهای ملی کشورهای توسعه یافته به ازای هر 3000 نفر یک پزشک خانواده قابل افزایش است.

رشته تخصصی “پزشکی خانواده” در ایران برای اولین بار در اسفند ماه سال 1392 در 12 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور (شهید بهشتی، تهران، ایران، بیرجند، مشهد، مازندران، شیراز، تبریز) به طور رسمی معرفی شد. ، اصفهان، کرمانشاه، قم و کرمان) راه اندازی شد.

هدف نهایی از تربیت متخصصان طب خانواده ارائه خدمات با کیفیت در نظام سلامت از مراقبت های اولیه و درمان تا خدمات تخصصی به جامعه و اجرای اصولی و صحیح طب خانواده همگام با کشورهای پیشرفته بوده است.

چالش های برنامه مراقبت های بهداشتی اولیه در ایران، توجه ویژه ای به پزشکی خانواده در قوانین توسعه ای کرده است. یکی از چالش های مهم ارائه مراقبت های اولیه؛ کمبود پزشکان آموزش دیده و متخصص در حوزه بهداشت و درمان وجود داشت که با توزیع ناهموار پزشکان در سراسر کشور و کاهش چشمگیر پزشکان در مناطق محروم تشدید شد. محدودیت منابع بهداشتی پایدار برای ارائه خدمات بهداشتی اولیه به طوری که سهم کمی از بودجه سالانه سلامت به آن اختصاص یافته است، کمبود زیرساخت های کافی، تجهیزات نامناسب، کمبود نیروی انسانی مورد نیاز و فرسودگی ارائه خدمات را در پی داشته است. واحدها علاوه بر این، هنوز نیاز به سیستم های اطلاعات سلامت یکپارچه قوی تر برای بهبود جمع آوری، تجزیه و تحلیل، تجزیه و تحلیل و استفاده از داده ها در فرآیندهای تصمیم گیری وجود دارد.

با وجود این چالش ها، فرصت های متعددی برای تقویت مراقبت های بهداشتی اولیه در کشور وجود دارد. استفاده از فناوری برای بهبود خدمات سلامت یک فرصت بزرگ است. پزشکی از راه دور، برنامه های کاربردی سلامت تلفن همراه و سوابق سلامت الکترونیکی می توانند دسترسی به مراقبت را تا حد زیادی بهبود بخشند. علاوه بر این، برنامه های بهورزان در قالب یک تیم بهداشتی در کنار پزشک نیز در گسترش دامنه خدمات اولیه بهداشتی نویدبخش است.

مشارکت جامعه در ارائه مراقبت‌های بهداشتی اولیه و مشارکت در طرح‌های بهداشتی به نظر می‌رسد اعتماد عمومی را به برنامه‌های پیشگیرانه تقویت می‌کند، رفتارهای سالم را در جامعه تشویق می‌کند و اطمینان می‌دهد که مداخلات از نظر فرهنگی مناسب و پایدار هستند.

نکته ارزشمند دیگر اهمیت توسعه حرفه ای و آموزش مستمر برای ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی است.

آموزش در دوره دستیاری پزشکی خانواده این فرصت را به من داد تا در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور دریایی از دانش و مهارت های علمی و عملی کسب کنم. به نظر من پزشک خانواده می تواند به عنوان یک ورودی به نظام سلامت عمل کند و ارتباط مناسبی برای مراقبت در نظام قشربندی و ارجاع داشته باشد. اولویت‌بندی نیازهای جامعه با تمرکز بر پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و فعالیت‌های مستمر ارتقای سلامت تأثیرات چشمگیری بر منابع کشور از نظر هزینه و اقتصاد سلامت دارد.

آنچه درک و تعهد من به پزشکی خانواده را افزایش داد، کار در محیط های مختلف از مراکز خدمات جامع سلامت روستایی در مناطق محروم گرفته تا بیمارستان های شهری و مدیریت در نظام سلامت از ردیف تا ستاد بود. در حین کار در مراکز روستایی در مناطق محروم، مستقیماً تأثیر عمیق مراقبت های پیشگیرانه، تشخیص زودهنگام و آموزش مداوم بیمار را تجربه کردم. تطبیق پذیری و گستردگی پزشکی خانواده به من این امکان را داد تا اهمیت مراقبت مستمر و جامع را که مشخصه این رشته است، درک کنم.

من عمیقا علاقه مند به ارائه مراقبت های بهداشتی جامع و همگانی به مردم هستم. در واقع پزشکی خانواده تخصصی است که فرصت بی نظیری را در اختیار پزشک قرار می دهد تا بیماران را به شیوه ای خاص درمان کند. در طول دوره آموزشی تخصصی بالینی پزشکی خانواده، متوجه شدم که رضایت یک متخصص پزشکی خانواده با ایجاد روابط بلندمدت پزشک با جامعه و رسیدگی به طیف گسترده ای از مسائل بهداشتی به دست می آید.

یکی از وظایف کلیدی پزشک خانواده تسهیل ارتباط و همکاری بین ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و مردم و اطمینان از ارائه مراقبت های مناسب به جامعه است. این موقعیت به من اجازه می دهد تا با تخصیص منابع برای بهبود شاخص های سلامت از سیاست های سلامت بهتر دفاع کنم.

من معتقدم تغییرات سیستمی و سیاست‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت نیز برای ایجاد بهبود پایدار در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بسیار ضروری است و سیاست‌گذاران باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

بدینوسیله آغاز دولت چهاردهم مصادف با روز پزشک و میلاد حکیم ابوعلی سینا مبارک است و اینجانب به تمامی همکاران پزشک خود در سراسر جهان و به ویژه کشور عزیز و پهناور تبریک می گویم. ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب در این روز ارزشمند. و من به شما تبریک می گویم.

امیدوارم با همت و اراده دولت چهاردهم سال آینده (1404) روز پزشک را با اجرای یکپارچه طب خانواده در شهر و روستا جشن بگیریم. بدون شک اجرای این برنامه تسکینی بر آلام بیماران و هزینه های کمرشکن درمان آنها خواهد بود و ما پزشکان با استفاده از دانش و تخصص فنی خود در کنار سایر اعضای تیم سلامت پرداخت خواهیم کرد. با احترام به مردم و بیماران رنج دیده، باشد که این اتفاق بیفتد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا