منافع برخی توسط یک پزشک خانواده در معرض خطر است – آژانس خبری مهر | اخبار ایرانی و جهانی

رضا جباری افزود: “مشکل اصلی سیستم بهداشت و درمان کمبود بودجه نیست بلکه عدم شفافیت و ساختار نادرست است و مهم نیست که چقدر بودجه را تزریق می کنیم ، تا زمان تصحیح سیستم کار نخواهیم کرد.”
وی در پاسخ به مشکلات اجرای سیستم ارجاع و پزشک خانواده ، گفت: “مگر اینکه آنها بگویند مشکل وزارت بهداشت کمبود بودجه است ، اما مگر اینکه بودجه وزارت بهداشت امسال دو برابر نشود ، آیا مشکلات برطرف شده است.” اگر سال بعد دو برابر شود ، مشکلات دوباره برطرف نمی شوند و سرانجام به جیب افراد خاص می رود و هیچ کس پیگیری نمی کند که ارزها صرفاً به داروها و تجهیزات واقعی تبدیل نمی شوند. مشکل پول نیست ، اما ساختار انحصار و فساد است ، و وزارتخانه اکنون وزارت بهداشت نیست و ما باید آن را وزارت دارو و تجهیزات بنامیم زیرا تمام تمرکز آن روی واردات ، تخصیص ارز و توزیع پول در بین چند شرکت خاص است و در نهایت خدمات واقعی حاصل نمی شود.
جباری ادامه داد: وزارت بهداشت وظیفه اصلی خود را انجام نمی دهد: وزارت بهداشت امروز به جای سیاست بخش بهداشت عملاً به وزارت مواد مخدر و تجهیزات تبدیل شده است و در اقتصاد درمان ، تمام تلاش ها در واردات داروها و تجهیزات در سالهای اخیر متمرکز شده است ، نه کنترل هزینه یا اصلاح زیرساخت های بهداشتی.
وی با انتقاد از عدم بی توجهی به فلسفه اصلی سیستم پزشک خانواده ، وی گفت: “در سراسر جهان ، فلسفه پزشک خانواده در حال کنترل هزینه های درمان و مدیریت منابع بهداشتی است ، نه اشتغال برای پزشکان عمومی ، اما در ایران این طرح نیز قربانی علاقه بوده است و هیچ کس نمی خواهد اجرا شود زیرا برخی از علایق در معرض خطر هستند.”
یکی از اعضای کمیسیون بهداشت ماجلیس تأکید کرد: وقتی پارلمان می خواهد وارد شود ، برخی از لابی ها شروع به مخالفت با مثال بحث آن خودرو می کنند. پارلمان قیمت ها را تصویب کرد ، اما این اتفاق نیفتاد.
یکی از اعضای مجلس نمایندگان خاطرنشان کرد: ما میلیاردها دلار برای داروها و تجهیزات هزینه می کنیم ، اما بیمه هنوز نمی تواند هزینه های درمانی را پوشش دهد و وزارت بهداشت باید به جای ارائه دهنده خدمات ، یک توالت داشته باشد ، نظارت و اجازه مجوزهای واردات را داشته باشد. در هیچ کجای دنیا این ساختار وجود ندارد.
جباری تأکید کرد که هر سال بیش از 5 میلیارد دلار برای معالجه هزینه می شود و می گوید: “سؤال این است که مردم از این هزینه ها چقدر سود می برند؟” چرا بخش عمده ای از ارز اختصاص یافته به هیچ وجه به پزشکی تبدیل نمی شود و مستقیماً وارد حساب واردکنندگان می شود.
وی با اشاره به فساد در زنجیره واردات ، تأکید کرد: اگر آژانس های نظارتی اداره می شوند ، واضح است که بخش اعظم ارز دولت هرگز به مواد مخدر تبدیل نشده است و این ارزها به افراد خاصی که سالهاست از انحصار مواد مخدر و تجهیزات استفاده می کنند ، داده می شود.
یکی از اعضای کمیسیون بهداشت ماجلیس با اشاره به عملکرد بیمه ، افزود: “این 2 تا 6 ماه برای بیمه گذاران پرداخت نشده است و داروخانه ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند. داروخانه هفته گذشته نیز جمع آوری شده و حدود 5 تقاضا داروخانه آنها آن را دادند ، اما این فقط ژوئن است ، و اگر بیمه به طور مرتب پرداخت نشود ، بسیاری از داروخانه ها ورشکسته می شوند و این خطرناک است زیرا داروخانه ها یکی از اصول اولیه مراقبت های بهداشتی هستند.
وی با انتقاد از بی اعتنایی به بخش خصوصی درمانی ، گفت: “بیمارستانهای خصوصی ده قیمت مختلف را برای یک عمل مشابه پرداخت می کنند و هیچ کس مانیتور نمی کند زیرا ما هیچ ساختار نظارتی نداریم. سیستم قطعاً فاسد است و باید سلامت وزارت بهداشت از وزارت بهداشت گرفته شود.
جباری ادامه داد: وزارت بهداشت نباید هم خریدار و هم فروشنده باشد و موضوع را رصد کند.
یکی از اعضای مجلس نمایندگان اظهار داشت: واقعیت این است که هیچ اراده ای برای اصلاح در وزارت بهداشت وجود ندارد زیرا علاقه ای وجود دارد که چرا وقتی ارز ترجیحی حذف شد ، قیمت داروها و تجهیزات 2 ٪ کاهش می یابد؟ از آنجا که ما انحصار یافته بودیم و اگر واردات آزاد و شفاف باشد ، بسیاری از مشکلات حل می شوند اما آنها نمی خواهند ، زیرا این مزایای پشت داستان است.
عضو کمیسیون بهداشت ماجلیس نیز در بحران آینده بیماری ها غیر قابل واجد وی هشدار داد و گفت: “سیستم بهداشتی در حال فروپاشی است و هیچ زیرساختی برای پیشگیری وجود ندارد ، و ما حتی خانه های بهداشتی را نیز نابود کرده ایم. اگر این روند برای 5 سال آینده ادامه یابد ، 5 ٪ از افراد ایران یا فشار خون یا دیابت یا هر دو دارند ، و بعد می خواهیم بیماری های زیادی را درمان کنیم؟”
وی خاطرنشان کرد: سلامتی فقط نصب یک پرچم در بیمارستان نیست و ما باید سیستم بهداشتی را به طور کامل تعریف کنیم. اما اراده ای برای اجرای آن وجود ندارد. کلیه راه حل ها مانند ادغام منابع بیمه ، کاهش تصرف ، روشن شدن سیستم پرداخت و از بین بردن انحصار در سیاست های رهبر عالی و مجلس باید وارد شود. رئیس کمیسیون بهداشت و بسیاری از نمایندگان همراهی لازم را خواهند داشت ، اما تا زمانی که لاله های بهداشتی از وزارت بهداشت گرفته نشود ، چرخه فساد اصلاح نمی شود.
جباری اضافه کرد: سیستم ارجاع بدون مواد مخدر و تجهیزات ، مانند ساخت بدن ج. ۲۵ بدون موتور و بال است ، و اگر هزینه های درمان مهار نشود ، ما هزینه های درمانی آن را تأمین نمی کنیم. مواد مخدر و تجهیزات ابتدا باید حذف شوند ، سپس بودجه بیمه یکپارچه شده و وزارت بهداشت مانند کل جهان لاله با کمتر از 5 نفر بپیچید.
یکی از اعضای مجلس نمایندگان بر لزوم تغییر مدل حاکمیت بهداشت تأکید کرد و خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت باید یک خریدار خدماتی باشد ، نه صاحب بیمارستان و داروخانه و شرکت توزیع و بیمه اساسی باید با تعداد مشخصی از خدمات و نه بودجه مستقیم برای وارد کننده برای اصلاح این ساختار متهم خریداری شود.