سلامت خانواده

ممنوعیت فروش سیگار در فروشگاه ها / مجازات بازدارنده نیست – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر جندقی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه شعار هفته ملی بدون دخانیات (۵ تا ۱۱ خرداد) در کشور، حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر استعمال دخانیات، حق و مسئولیت همه است، گفت: وی افزود: نوجوانان و کودکان می توانند سفیری برای کاهش مصرف دخانیات در سطح جامعه باشند و بسیاری از مردم به خاطر فرزندان و نوه های خود سیگار و دخانیات را کنار گذاشته اند. هستند.

وی با تاکید بر ترویج اماکن عاری از دخانیات در کشور ادامه داد: ایران در سال 2005 یکی از کشورهای پیشرو در تصویب قانون جامع کنترل دخانیات بود و در آن زمان شاید یکی دو کشور در دنیا چنین قانونی داشتند. . سیگار کشیدن نباید در هیچ مکان عمومی انجام شود.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه مکان های مصرف دخانیات به سلامت جامعه آسیب می رساند، گفت: هدف مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی و همچنین اماکن عمومی این است که در خدمت جامعه و زمانی که کالاها مضر هستند نوار نقاله با هدف سود اقتصادی به مردم عرضه می شود، به سلامت جامعه آسیب می زند.

جندقی تصریح کرد: رکن اول کار ما در کاهش مصرف دخانیات در جامعه فرهنگ سازی و ترغیب مردم به عدم مصرف این محصولات است. در قانون جامع کنترل دخانیات مصادیق زیادی از برخورد با اماکن غیرمجاز در تهیه فرآورده های دخانی وجود دارد، اما قوانین و مجازات ها باید به روز شود زیرا مجازات ها در حال حاضر بازدارنده نیستند.

وی یادآور شد: نمایش و تبلیغ سیگار در رسانه ها و آثار هنری خانواده ها را آزار می دهد و آسیب های زیادی به توسعه و اقتصاد کشور وارد می کند. متأسفانه برخی معتقدند صنعت دخانیات باعث ایجاد اشتغال می شود، اما ضررهای مستقیم و غیرمستقیم آن بسیار بیشتر از منافع آن است.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: متاسفانه سالانه 50 هزار نفر بر اثر مصرف مستقیم دخانیات در کشورمان جان خود را از دست می دهند. تبلیغ سیگار در فیلم ها به خصوص سریال های نمایش خانگی ممنوع است. بسیاری از می ایستد فروشگاه های جذابی که اتفاقا پشت فروشنده هستند و جذابیت بصری دارند، محل فروش سیگار هستند که ممنوع است.

جندقی هرگونه تبلیغات بصری محصولات دخانی را ممنوع اعلام کرد و گفت: استانداردهای جهانی تاکید دارد که پاکت های سیگار همگی یک شکل بوده و 85 درصد رنگ سبز زیتونی پاکت حاوی تبلیغات ضد استعمال دخانیات برای اطلاع رسانی به مردم باشد. . تصاویر در نظر گرفته شده برای درج بر روی پاکت سیگار با هماهنگی دستگاه های اجرایی طراحی و انتخاب می شود و صنایع دخانی موظف به استفاده از این تصاویر و طرح ها هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا